BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 14 October 2014

Sup Tulang Lembu


Sup Tulang Lembu
Setiap tahun, ada satu keadaan saya pasti bersedih apabila menyediakan sop tulang semasa hari raya aidiladha.

Saya selalu teringat kisah yang diceritakan oleh angah kepada saya. Pasti airmata bertakung di kolam mata.

Seorang hartawan datang ke sebuah pondok usang di hujung kampung. Hartawan itu datang membawa beras, bahan makanan lainnya dan daging korban bersama tulang lembu.

Apabila sampai di laman rumah, terlihat kanak-kanak lelaki sedang bermain- main dengan adik-adiknya. Mereka bergurau-gurau sesama sendiri. Hartawan itu menyapa dan memberi salam.

"Assalamualaikum."
"Wa'alaikum salam pakcik." Jawab kanak-kanak itu serentak.
"Ibu ayah mana?"
"Pergi kerja pakcik."
"Dah makan?"
"Sudah pakcik."
"Makan apa?"
"Makan nasi."
"Lauk apa?"
"Sop tulang lembu , pakcik."
"Uiks...sedap tu."
"Hari-hari kami makan nasi lauk sup tulang lembu pakcik."
"Iya, baguslah." ( dalam hati hartawan tu berkata, ayah mereka mampu membeli tulang setiap hari untuk beri anaknya makan, tidaklah terlalu miskin dan daif.)
"Bila ayah beli tulang tu?"
"Ayah tak beli, tok imam beri masa raya korban tahun lepas. Ibu rebus setiap hari tulang tu dengan air. Sedap tau pakcik."

Terpaku dan terkesima hartawan itu mendengarnya. Mengalir air mata bila tahu tulang lembu yang dibuat sop itu adalah tulang lembu yang diberikan oleh orang ketika hari raya korban tahun lepas. Dah hampir setahun tulang iu direbus setiap hari.

Memang daif keluarga ini tetapi anak-anak itu nampak gembira dan bahagia. Mereka mensyukuri walaupun makan nasi berlauk air rebusan tulang yang pasti sudah tidak ada rasa apa-apa.

Bandingkan kita hari ini, buat korban berkongsi 7, lepas sembelih, daging korban tu dibahagi 7 juga. Faraid masing-masing bawa balik rumah.

Sebab itu banyak masjid bangga ramai orang buat korban sampai 20 ekor lembu tetapi penduduk di perumahan rakyat di taman berhampiran tak dapat pun agihan daging korban. Tambahan lagi jika penduduk yang menyewa rumah kos rendah iu terdiri dari warga asing beragama Islam bekerja sebagai cleaner, sebagai buruh atau penjaga pam petrol.

Sedihkan...

Jika kita pun berkira-kira nak beli sekilo daging lembu, apatah lagi mereka yang pendapatan bersih habis dibelanja untuk menyara anak isteti yang ditinggalkan jauh dikampung.

Maka jika anda berhasrat nak buat korban, agihkan daging itu kepada penduduk berhampiran yang layak menerimanya. Jika ada banyak dagingnya, bungkus sekilo satu bungkusan, jika sikit bungkus setengah kilo, asalkan ramai yang dapat. Banyak sama dapat, sikit sorang sikit.

Walaupun aidil adha dah lepas, orang dah buat korban, cerita ini tetap tersemat dalam hati. Walaupun hanya sunat muakad, buatlah korban setiap tahun , macam kita boleh simpan duit nak hidupkan insuran dan roadtax kereta setiap tahun.

Ingatan untuk anak cucu...by Mak Liza, 14/10/14. 

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: