BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 4 November 2014

Bukan Saja-Saja Dan Bukan Sia-sia

Bukan saja-saja dan bukan sia-sia
Dalam usaha kita melakukan kerja-kerja kebajikan ini, mesti menghadapi rintangan , halangan dan dugaan. bukan semua orang faham apa yang kita fikir dan apa yang kita buat. Orang hanya baca apa yang kita tulis dan banding dengan apa yang kita lakukan.

Jika kita lakukan itu terkeluar dari garis yang kita telah tulis, akan ada persoalan. Walaupun yang terkeluar itu masih lagi kerja kebajikan dan patuh syariah.

Saya cuma ingat satu saja pesanan zauj, kayu ukur dalam kita melakukan sesuatu kebaikan itu ialah, 'adakah Allah redha atau tidak.' "Kenapa masalah ini diajukan kepada aku, kenapa dia bercerita kepada aku dan kenapa dia minta tolong dengan aku."

Bukankah semua itu atas rencana Allah. Allah yang menghendaki begitu. Allah mahu melihat kesungguhan hambaNya dalam mentaati Allah dan rasul. Semua kerja-kerja kebajikan yang Allah redha ada dinyatakan dalam al-quran. Cuma ia tidak dispecifikkan kerja yang bagaimana. Sebab itu zauj beri panduan, lihat kerja itu patuh syariat atau tidak.

Pagi tadi kami tadabur Surah Al-Imran ayat 160.

سُوۡرَةُ آل عِمرَان
إِن يَنصُرۡكُمُ ٱللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمۡ‌ۖ وَإِن يَخۡذُلۡكُمۡ فَمَن ذَا ٱلَّذِى يَنصُرُكُم مِّنۢ بَعۡدِهِۦ‌ۗ وَعَلَى ٱللَّهِ فَلۡيَتَوَكَّلِ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١٦٠)

"Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu dan jika Dia mengecewakan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri."

Kita rancanglah apa pun, jika Allah tiak izinkan terjadi, tidak berlaku apa yang kita rancang itu. Dan jika Allah berkehendak, walaupun kita tidak suka, ia tetap terjadi. Tidak ada sesiapa pun yang boleh menghalang apa-apa jua yang Allah kehendaki.

Janji Allah adalah benar.

فَإِذَا عَزَمۡتَ فَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُتَوَكِّلِ

" Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah Mengasihi orang-orang yang bertawakal kepadaNya. (159)

Allah mengasihi orang-orang bertawakkal kepadaNYA setelah ada usaha dan ikhtiar.

Jangan rasa rugi buat baik dengan orang, jangan ada rasa kesal menolong orang, jangan kedekut untuk bersedekah dan jangan rasa masa rehat kamu telah singkat kerena menolong orang lain. Allah itu Maha Adil dan Allah yang merencana perjalanan hidup kita ini.

Jika datang suatu masalah, jika datang seseorang meminta pertolongan, jangan fikir banyak dan bertangguh nak menolong atau pilih-pilih pertolongan yang nak diberi.

Sebenarnya, apabila ada orang mengadu masalah, selalu fikir, "kenapa dengan aku dia mengadu, kenapa dengan aku dia minta tolong kenapa tidak dengan orang lain?" Tahukah kamu bahawa dia membuka mulut mengadu dan minta tolong itu adalah atas kehendak Allah. Allah merencana untuk meningkatkan kualiti iman, Allah mahu melihat kesungguhan kamu untuk mentaati Allah dan kesungguhan kamu untuk melakukan kebaikkan.

Bukan saja-saja...dan bukan sia-sia.


Sekali kita memudahkan urusan orang lain, berkali-kali Allah memudahkan urusan kita. Subhanallah, MasyaAllah....

Ada aliran sendu di hujung mata yang tidak terungkap dengan kata-kata.

Semoga Allah merahmati semua penyumbang yang membantu Baitus Solehah dan penghuni. Hanya Iman dan Takwa orang ramai yang prihatin sahaja menjadi dana Baitus Solehah.

Kita bantu agama Allah, Allah bantu kita di dalam semua urusan di dunia dan akhirat.


Impianku menjadi isteri solehah,
 selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: