BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 5 November 2014

Kewajiban Solat Tidak Mengira Status Insan

Kewajiban Solat Tidak Mengira Status Insan
Orang kata jauh berjalan luas pandangan dan banyak pelajaran yang diperolehi bagi mereka yang sentiasa berfikir. Seringkali apabila saya kemana-mana saya akan memerhati dan mencatat dalam minda apa yang saya lihat untuk dijadikan pelajaran dan iktibar. Ia juga boleh jadi sebagai peringatan dan bahan dakwah berkesan.

Walaupun hanya sekadar menunggu di ruang menunggu atau di mana-mana termasuk surau. Semua tempat dimana kita berada ada pelajaran yang diperolehi bagi yang sentiasa berfikir.

Suatu petang, ketika saya berada di surau hospital kerana menunggu pelatih yang menjalani pemeriksaan di Bilik Saringan, saya memerhatikan beberapa orang pekerja pembersihan bangunan masuk ke surau. Walaupun mereka hanyalah pekerja pembersihan, mereka tetap menunaikan solat. Dari Pukul 3.00 petang hingga waktu isya' saya berada di surau menunggu pelatih yang menjalani pemeriksaan di Bilik Saringan, silih berganti pekerja pembersihan berpakaian seragam merah ini mengerjakan solat. Mereka mengerjakan solat di awal waktu. Beberapa minit masuk waktu solat mereka sudah pun berada di surau untuk berwudhuk.

Ketika saya istirehat di situ juga menjelang asar, masuk 3 orang wanita vogue berbincang hal-hal kebajikan dan kemudahan sebuah pusat kesihatan. Pemerhatian saya , seorang adalah doktor senior di bahagian pengurusan tertinggi, seorang arkitek dan seorang jurutera. Sedang mereka rancak berbincang, terdengar laungan azan. Segera mereka berhenti, mengambil wudhuk dan mengerjakan solat.

MasyaAllah, tidak kira apa status pun, apabila benar-benar mengaku diri seorang muslim, tidak ada yang lebih besar hanyalah Allah. Segera berhenti, untuk menyahut seruan azan bagi mengerjakan solat. inilah yang Allah pandang, keimanan dan takwa bukan status diri antara pekerja pembersih atau pegawai tinggi.

Seruan mengerjakan solat sebenarnya mampu untuk membuat kita yang sedang masak, makan, bershopping, berehat, tidor, atau apa-apa aja untuk bangun berwudhuk dan bersolat. Ini sepatutnya kerana Allah lebih besar dari segala-galanya di dunia ini. namun ramai juga yang merasa solat itu berat.

Ada yang mempunyai kemudahan tempat, kelapangan masa tetapi masih degil untuk bersegera mengerjakan solat. Masih melewat-lewatkan solat semata-mata sayang nak tinggalkan drama, cerekarama. tengok cerita di Alam Barzakh tetapi masih tidak mengambil iktibar dan pelajaran.

Diri kita pula bagaimana? Adakah masih lalai, cuai untuk bersegera menyahut seruan azan? Mati itu pasti, tidak ada amaran dan tanda. Peringatan Allah sentiasa ada untuk kita mengutamakan solat. Samada ikhlas atau tidak, solat wajib dikerjakan kerana ia perintah dari Allah. Jangan tunggu ikhlas, jangan tunggu masa lapang, jangan tunggu rajin, solat tetap wajib dikerjakan dimana berada dalam apa jua keadaan.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: