BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 3 November 2014

Selamat Jalan Adam...


Adam dan Ibu Susuannya
Lagi 10 hari lagi Adam berusia 4 bulan. Selama itulah Adam bersama kami di Baitus Solehah. Banyak moment - moment indah mengasuh Adam.

Adam dilahirkan pada 15 Julai 2014, bersamaan dengan 17 Ramadhan 1435 H, pukul 6.10 minit pagi hari Selasa. Sejak Adam dibawa pulang ke rumah dari hospital, hanya 2 malam saja Adam dapat tidor bersama ibu kandung, sebelum ibu Adam dijemput pulang oleh keluarga ke kampungnya. Tinggallah Adam bersama kami di Baitus Solehah siang dan malam.

Bersama tangis dan senyum Adam setiap siang dan malam. Ke klinik untuk menerima rawatan dan suntikan imunisasi.

Malam-malam Adam merenggek minta dipangku, dipeluk dan didakap. Adam sejuk, Adam selsema, Adam kembong perut, ibu susuan Adamlah yang bersengkang mata , tidak baring dan tidak tidor. Didodoi Adam dengan selawat syifa' dan Bismillah 5. Di oles-oles perut , tapak kaki dan ubun-ubun Adam dengan minyak telon agar Adam selesa.

Pagi-pagi Adam dimandikan dengan air suam, agar Adam rasa segar. Di urut, dibedak tubuh Adam supaya harum dan wangi. Setiap 2 jam Adam disusukan agar Adam cepat membesar. Namun Adam tetap rindukan ibu kandungnya. Dalam bola matanya selalu berkaca dengan air mata. Tangisan Adam mendayu-dayu. Hiba hati mendengarnya.

Semalam ibu kandung Adam datang ziarah Adam, dan hari ini Adam dibawa pulang bersama. Tinggallah kenangan mengasuh Adam, moment -moment indah yang terus mekar dan mewangi. Hati kami merelakan agar Adam dapat bersama ibu kandungnya. Tangisan kami cuma hari ini, saat berpisah dengan Adam, apalah sangat jika dibandingkan tangis sayu Adam setiap hari.





Wajah bersih...sebutir bintik pun tak ada, apatah lagi gigitan nyamuk. Bagai menatang kaca, agar tidak jatuh. Kalau ada pun cuma tanda biru, tanda lahir sejak dalam kandungan.








 Pandai senyum, kenal namanya apabila dipanggil dan berkolam air matanya apabila sedih. Suka dilayan dan diagah..argha..argha...bunyi si Adam.



Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Moga bertemu di syurga nanti...




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: