BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 5 November 2014

Ummi Awak Garang


Menunggu di Bilik Saringan
Dari pagi sebuk ke sana kemari. Ingat selepas pulang dari menziarahi warga emas, saya dapat rehat dan lelapkan mata seketika. ketika pelatih turun membeli air kelapa di pasar, saya terlelap seketika di dalam kereta. tapi tidak lama kerana bising hon kenderaan.

Tiba di rumah, seorang pelatih yang sarat memaklumkan dia sakit dan ada keluar tanda untuk melahirkan bayi. Saya tak jadi nak baring untuk melenakan mata. saya tunggu dia mengerjakan solat zohor dahulu, barulah bergerak pergi ke hospital.

Dari pukul 3.00 petang menunggu di lobby Bilik Saringan, pukul 7.00 malam baru diputuskan pelatih perlu ditempatkan di wad dahulu untuk menunggu bukaan jalan lebih besar. 2 orang Pelatih yang menemankan pergi membuat pendaftaran di kaunter pendaftaran masuk wad.

Staf di kaunter, "awak dari mana? RS ke?"
"bukan, kami dari Baitus Solehah."
"Oooo... ummi awak yang pakai niqab tu ya?"
" haah ya."
"ummi awak tu garang ya."
"ha... ummi garang? takde lah, mana ada ummi garang, Ummi marah sapa yang buat salah, yang tak ikut peraturan dan yang buat kerja ikut kepala batu tanpa hati dan perasaan."

Itulah persepsi orang yang melihat dari jauh tetapi tidak pernah datang dekat untuk mengenali apatah lagi untuk tinggal sehari bersama pelatih.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: