BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 20 December 2014

Asbab Untuk Kita Melakukan Kebajikan

"Assalamualaikum."

"Wa alaikum salam, ya , cari siapa?"

"Saya nak minta derma."

"Derma apa?"

" Saya Sakit nak buat dyalisis, takde duit tambang." Sambil tunjukkan surat rujukan pengesahan, beliau adalah pesakit buah pinggang.

"Kamu tinggal dimana? Mana keluarga kamu?"

"Ni kad pengenalan saya, saya tinggal di alamat ini, suami saya sudah meninggal dunia, anak-anak tinggalkan dengan ibu bapa saya, saya pula tinggal bersama mak mertua. Mak mertua saya juga adalah ibu tunggal, bapak mertua telah meninggal dunia juga."

"Saya tidak dapat bekerja, tak ada orang mengaji saya kerja sebab seminggu 3 kali saya kena buat dyalisis. Mak mertua pun tak kerja, dah tua. Ada wang pencen bapa mertua untuk sara hidup. Tapi tak banyak mana sebab bapa mertua dulu pun cuma pekerja am disektor awam."

"Kamu buat dylisis dimana?"

"Di Hospital Sultanah Aminah. Saya pergi naik bas. Hari ini saya cuma ada duit tambang pergi saja, duit tambang balik tak ada."

Setelah saya baca surat rujukan, belek-belek kad pengenalan yang diberikan, baca sijil kematian suaminya, saya mengajak dia balik ke rumah untuk bertemu mak mertuanya. Tujuan saya, nak mengesahkan ceritanya. Jika benar, dia tergolong dalam asnaf.

Sebelum naik kereta, anak-anak asuhan memasukkan ke dalam kereta segala barang keperluan harian seperti beras, gula, tepung, serbuk coklat, susu pekat manis, sos cili, sos tomato, kicap dan minyak masak.

Sampai di rumah mak mertua, ceritanya memang benar. Menitis air mata mendengar cerita mak mertua tentang dirinya. Keadaan rumah menguatkan lagi cerita mereka. Masa kami sampai, mak mertua sedang menanak nasi tanpa lauk.

Seminggu 3 kali nak ke hospital besar buat dyalisis. Pergi sendiri, naik bas. Tambang bas pergi balik RM 7.80. Duit untuk tambang hari tu cuma ada RM 4.00 sahaja. Mak mertua memang tahu dia nak ke hospital buat dyalisis dan duit tambang cuma ada RM 4.00, mak mertua nak beri, mak mertua pun tak ada duit. Malam sebelum tu memang nak pinjam duit jiran tetapi jiran kata belum gaji. Sama-sama susah. Itu sebab dia berjalan hingga sampai ke rumah saya untuk minta wang sekadar cukup tambang balik. Ini pettama kali saya melihat dia datang minta duit.

Sungguh, ada ramai lagi orang yang hidupnya kais -kais macam ayam. Daif. Dia mendapat bantuan sara diri dari Baitulmal sebanyak RM 300 sebulan. Jika kita kira, tambang pergi balik untuk sebulan saja hampir RM 150.00 . Makan minum cuma RM 150.00. CUKUPKAH untuk 30 hari? Bulan ni tak cukup duit tambang kerana minggu lepas dia masuk wad .

Rakyat marhaen yang miskin ramai, tergolong dalam golongan asnaf. Nak bekerja atau berniaga tidak ada kudrat. Badannya kurus kering, urut tangannya berbola-bola kesan jarum suntikan ketika buat dyalisis. Lemah aja. Begitulah secebis kisah dalam masyarakat marhaen.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: