BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 4 December 2014

Kenapa kita perlu menjaja usaha dan kebajikan yang dilakukan?


Bekerjasama membentang karpet di Masjid Nabawi
Kenapa saya suka kongsi cerita keluarga saya? Dulu, ketika usia saya 35 tahun, sudah mempunyai 7 orang anak dan yang paling kecil ialah Abdullah, umur Abdullah Mubarak baru setahun, saya mendapat jemputan Allah untuk mengerjakan rukun Islam ke 5, ibadah haji di Makkah.

Saya terima tawaran jemputan itu tanpa fikir panjang, saya doa, usaha, ikhtiar dan tawakal titipkan 7 orang anak yang masih kecil dengan pembantu rumah Indonesia dan adik. Anak sulung baru berumur 15 tahun dan anak nombor dua 13 tahun berada di Madrasatul Quran, Kubang Bujuk. Bermakna ada 5 orang anak lagi yang masih kecil berumur 11, 9, 7, 3 dan 1 tahun ditinggalkan di rumah.

Zaman ini belum canggih lagi, telefon cuma ada sebuah, ditinggalkan di rumah untuk kegunaan yang mengasuh anak-anak. 40 hari berada di Tanah suci, cuma sekali sahaja saya buat panggilan telefon untuk mengkhabarkan tarikh tiba di lapangan terbang, minta dijemput.

Nekad saya meninggalkan anak-anak yang masih kecil dengan adik dan pengasuh Indonesia telah menjadi motivasi kepada seorang kawan untuk mengerjakan haji. Anaknya cuma 3 orang, berusia 10, 12 dan 14 tahun. Mula-mula mendapat tawaran dari Tabung Haji, dia seperti mahu menolak kerana anak-anak anggapannya masih kecil. Tetapi hasrat menolak tawaran itu batal, apabila dia teringat kisah saya yang nekad pergi mengerjakan haji walaupun ada anak yang masih menyusu.

Katanya, "jika muna nekad pergi dengan meletakkan pengawasan keselamatan anak-anak kepada Allah beserta doa usaha ikhtiar tawakal, kenapa dia tidak boleh?"

Cerita saya itu menjadi motivasi dan mendorong untuk dia menerima jemputan mengerjakan haji pada tahun itu. Sebab itu perlu juga kita cerita aoa kita lakukan supaya ia menjadi motivasi dan panduan kepada orang lain. InsyaAllah.


Kenapa kita perlu menjaja usaha dan kebajikan yang dilakukan?


Kebaikkan yang diceritakan itu bergantung kepada niat. Jika niat untuk mengajak orang ikut sama melakukannya ia menjadi perlu, contoh kita mengajak orang solat , berzakat, atau mengajak orang menyelamatkan ummah. Kita perlu cerita apa program yang dirancang supaya ramai ikut serta.

Kita tidak mampu melakukannya sendirian. Bak kata muafakat membawa berkat. Lidi sebatang tidak mampu menyapu sampah tetapi penyapu berjaya membersihkan sampah-sampah.

Bagaimana nak jadi penyapu, jika orang tidak tahu program apa yang kita sedang lakukan. Sebab itu kebaikkan yang kita sedang lakukan perlu dikongsi dengan orang lain, perlu diceritakan juga, dijaja dalam fb adalah media paling mudah pada zaman ini. Gunakan kemudahan berfb untuk jaja kebaikkan untuk membantu ummah yang makin nazak.

Ibarat sebuah kapal yang belayar, bolehkah kapal belayar sendiri tanpa nakhoda dan kelasi? Nakhoda perlu mewar-warkan dia dalam perjalanan ke Tanjong Harapan untuk menyelamatkan orang yang terkena tsunami. Perlu kelasi dan pasukan smart juga agar tujuannya kebajikan itu dapat dilakukan.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: