BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 26 December 2014

Mengetuk Pintu Rahmat


Kuliah Hikam di Baitus Solehah
Kuliah Hikam, 26/12/14, subuh ini. Segala kurniaaan zahir digunakan untuk mencari keredhaan Allah. Semakin dekat seseorang dengan Allah Ta'ala, makin banyak kurniaan Allah kepada. Kurniaan terbesar ialah ilmu pengetahuan.p

Kita buat perbandingan ulama' silam dengan ulama' kini. Ulama' silam mampu menulis kitab berjilid-jilid sedangkan komputer pun tidak ada. Mereka menggunakan memori yang Allah kurniaan , menulis menggunakan pen dan dakwat.

Ramai orang soleh, ramai orang yang melakukan kebajikan, adalah sebahagian yang Allah kurniakan kepada orang orang beriman. Melakukan sesuatu semata mata mencari keredhaan Allah.

Apabila ada yang berbuat mungkar, tidak ada sebahagian antara kita yang mencegah, maka apabila bala diturunkan ia menjadi hak semua orang. Semua orang akan menerima musibah. Bezanya, ada orang apabila didatangkan musibah menjadi lebih takwa dan ada sebahagian makin kufur dengan Allah. Lebih takwa apabila menerima musibah dengan redha dan sabar. Yang kufur makin marah, menuduh Allah tidak adil, menyatakan Allah zalim kerana membiarkan segala kekayaannya diragut dalam musibah yang melanda.


 Mengetuk pintu rahmat Allah Ta'ala dengan melakukan ketaatan terhadap perintahNya. Orang yang mendapat keredhaan Allah apabila setiap tindakannya menurut syariat dengan teliti.

Di dunia lagi darjatnya telah diangkat oleh Allah, maka jalan jalan rahmat sentiasa terbuka untuknya. Hatinya sentiasa berzikir, mengingati Allah dalam apa jua keadaan. Barakah hidupnya tersebar dengan orang orang yang bersamanya.

Walaupun berzikir tetapi hati masih lalai, itu lebih baik dari langsung tidak berzikir dan hati langsung tidak ingat Allah. Berzikir di lidah dengan selalu menyebut nama Allah, telah mengetuk pintu rahmat Allah.

Kalam Hikmah Al Imam Ibnu Athaillah Askandary yang ke 47, "Berkekalanlah Dalam Menyebut Allah Dan MengingatiNya."

‪#‎Kuliah‬ Hikam paa 26/12/14 di Rumah Ustaz Othman.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: