BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 27 December 2014

Solat Boleh Mencegah Perbuatan Mungkar


Solat Boleh mencegah perbuatan mungkar
Zaman ini zaman fitnah, fitnah berleluasa, dimana-mana. Ia bermula apabila solat ditinggalkan. Ramai zaman ini orang tidak menegrjakan solat 5 waktu. Malas, tidak tahu, sebuk, leka, tidak penting, ambil mudah dan tidak takut pada hukum dan azab Allah diakhirat nanti menyebabkan mudah sahaja solat ditinggalkan.

SOLAT atau sembahyang merupakan ibadat yang amat penting bagi setiap Muslim yang mukalaf kerana ia adalah fardu ain.

Ini diperkuatkan dengan sebuah hadis Nabi yang bermaksud: Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat bererti mendirikan agama dan sesiapa yang meninggalkan solat bererti ia meninggalkan agama.

Menurut satu kajian, 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari

Peratusan angka ini diperoleh melalui tinjauan beliau menerusi program-program ceramah dan motivasi, yang dijalankan di seluruh negara serta pemerhatian terhadap gaya hidup masyarakat Islam masa kini.

Mereka boleh berada di padang bola lebih dari satu jam, peniaga pasar malam terlalu sibuk melayan pelanggan sehingga terlupa menunaikan solat biarpun hanya mengambil masa 15 atau 20 minit.

Malah ada juga yang sanggup membuang masa di pusat membeli-belah, pusat karaoke, menyaksikan konsert, menonton perlawanan bola sepak, terlibat dengan lumba motor haram selama berjam-jam tetapi mengabaikan taklif agama yang mengambil masa pendek

Di dalam al-Quran, banyak firman Allah yang memerintahkan kita mengerjakan solat, antaranya dalam surah al-Baqarah ayat 43 yang bermaksud: Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang yang rukuk.

Ini menjelaskan kepada kita bahawa orang yang menunaikan solat sebenarnya telah menunaikan tanggungjawabnya dan dikasihi oleh Allah dan rasul-Nya kerana mengikut ajaran Islam.

Semua pihak kena peka terutamanya ibu bapa kerana tidak menerapkan kewajipan ini menjadi amalan harian di dalam diri anak-anak.

Rasa kasihan untuk mengejutkan anak solat Subuh merupakan salah satu contoh kerugian besar dan cara yang salah dalam mempamerkan kasih sayang kepada anak.

Sebenarnya di dalam solat manusia diajak untuk mengabdikan diri kepada Allah. Selain itu, solat merupakan benteng diri daripada melakukan perkara-perkara mungkar.

Orang yang melakukan solat juga mampu menjadi orang yang melaksanakan tanggungjawab kepada diri, keluarga, masyarakat dan agama.

Apakah punca sebenar ramai yang tidak mendirikan solat?

Tidak ada rasa tanggungjawab atau minat untuk menunaikan solat, kerana tidak memahami rahsia-rahsia keperluan solat. Manusia lebih peka menumpukan kepada mencari keperluan dunia sehingga mengabaikan keperluan akhirat sedangkan Allah s.w.t. menyuruh agar manusia menjadikan dunia ini laluan bagi kehidupan di akhirat, tetapi manusia sering mengeksploitasi hidup di dunia ini, seumpama hidup yang kekal, menyebabkan mereka lupa hidup di akhirat dan membelakangkan perintah-perintah Allah Ta'ala.

Maka didiklah anak untuk mengerjakan solat sejak masih kanak-kanak lagi. Masih belum terlewat jika ada ibu bapa yang tidak pernah mengerjakan solat untuk diri sendiri belajar mendirikan solat. Carilah sesiapa sahaja yang boleh mengajar mendirikan solat asalkan tidak ada malu untuk bertanya dan belajar.

Tidak ada apa yang dapat menyelamatkan kita di dunia dari sebarang fitnah dan perkara mungkar melainkan dengan mendirikan solat. Solat menjadi benteng pertahanan kepada dirinya dari terjebak dalam kancah maksiat. Solat juga melindungi diri dari tipudaya syaitan dan manusia berhati syaitan.

Dalam surah Al-Ankabut, ayat 45,


ٱتۡلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيۡكَ مِنَ ٱلۡكِتَـٰبِ وَأَقِمِ ٱلصَّلَوٰةَ‌ۖ إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَ تَنۡهَىٰ عَنِ ٱلۡفَحۡشَآءِ وَٱلۡمُنكَرِ‌ۗ وَلَذِكۡرُ ٱللَّهِ أَڪۡبَرُ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ مَا تَصۡنَعُونَ (٤٥)
Bermakna, 
 "Bacalah serta ikutlah (wahai Muhammad) akan apa yang diwahyukan kepadamu dari Al-Quran dan dirikanlah sembahyang (dengan tekun); sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya) dan (ingatlah) Allah mengetahui akan apa yang kamu kerjakan."







Dengan mengerjakan solat berterusan, iman kita terpelihara, maruah kita terjaga, jiwa kita tenang dan lapang. Tidak ada orang yang mendirikan solat dengan sempurna akan merasa gundah gulana memikir akan kesusahannya ketika di dunia ini. Semuanya yang dilalui redha belaka.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: