BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 23 December 2014

Musibah Menyelamatkan Iman


tazkirah Subuh
Tazkirah Subuh hari ini, 23/12/14,yang disampaikan oleh saudara Muhammad Nur Iman,  musibah yang didatangkan oleh Allah ada hikmahnya sekiranya musibah itu telah menyelamatkan iman dan memberikan impak untuk bertaubat. Contohnya, sekiranya selama ini selalu berzina berterusan dengan teman lelaki, tiba-tiba hasil perbuatan zina itu telah menyebabkan perempuan itu mengadong. Dengan sebab mengandong itu telah menimbulkan ketakutan.

Takut dengan hukum Allah, takut dengan manusia, maruah, malu , semua bercampur aduk sehingga menimbulkan kebingungan dan kekeliruan. Tidak tahu kemana arah apabila dengan mudah teman lelaki say good bye dengan menapikan sperma yang tersenyawa itu darinya. Boleh lagi berkata, "awak berzina bukan dengan saya seorangkan?"

Sudahlah tidak mahu mengaku itu spermanya, boleh lagi menuduh perempuan itu telah berzina banyak lelaki. Perempuan itu sedang sedih disebabkan mengandong, bertambah terluka lelaki itu tidak mahu mengaku dan bertambah parah apabila dituduh berzina dengan lelaki lain sedangkan perempuan itu hanya berzina dengan lelaki itu sahaja selama ini.

Maka dengan kebingungan, menyedarkan diri akan kesilapan, takut, insaf mula mencari jalan keluar. Dengan taufik dan hidayah Allah, tidak bertindak melakukan dosa-dosa seterusnya dengan mengugurkan kandungan atau buang bayi. Sebaliknya mencari jalan untuk bertaubat. Mencari tempat untuk dibimbing bertaubat dan berhijrah.

Muhasabah diri atas kesilapan lalu dan berusaha memperbaiki diri dengan mentaati Allah dan Rasul. Kembali melakukan perkara-perkara yang Allah redha.

Jangan pulak ada yang berfikiran, bagus juga gitu, buat dosa lepas tu taubat, ada rumah perlindungan.

Jangan fikir jika kamu sengaja melakukan dosa, kamu tahu itu dosa besar, sengaja buat, sengaja mencari alasan terlanjur. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang terdetik dalam hati kamu. Jika Allah tidak izinkan peluang taubat, peluang ke rumah perlindungan bagaimana? Berapa ramai yang Allah buka aib, terberanak dalam semak, terberanak dalam bas, terberanak dalam bilik air dan sebagainya.

Pengalaman Baitus Solehah sendiri, beberapa ramai yang memohon masuk ditolak kerana tiada kekosongan, yang telah datang tetapi tidak sampai kerana terberanak pramatang dipertengahan jalan. Ada yang sempat sampai ke hospital negeri lain sehari sebelum ke Baitus Solehah , ada yang terberanak di bilik air sehari sebelum tiba di Baitus Solehah. Apabila sudah terberanak, maka waris dicari , wartawan pun mula menulis cerita, lengkap dengan nama penuh, alamat dan gambar. Bukankah itu tanda Allah telah membuka aib seseorang kerana kelalaian dan kecuaian atas niat. Boleh lagi bertaubat jika mahu kerana Allah itu Maha Pengampun dan Penerima Taubat.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: