BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 12 January 2015

Pondok Lirboyo : Perjalanan


Dalam Pesawat
 Sepanjang perjalanan, bermula bimbingan dan tunjuk ajar. Tunjuk ajar cara-cara chek in bagasi, chek in diri, pemeriksaan diri sebelum naik pesawat, menaiki pesawat, aturan di pesawat, turun pesawat untuk isi borang pemeriksaan imegresen, sehinggalah tuntutan bagasi.

Ambik tiket untuk menaiki teksi. Pengalaman dan bimbingan ini penting untuk akan datang bila Ali Imran mahu pulang sendiri dari Surabaya ke Johor Bahru. Begitu juga untuk makan. Melihat menu yang sesuai terutama dari segi kesihatan dan kebersihan warung.

Itu belum lagi cerita tukaran ringgit malaysia ke rupiah. Jenuh ummi dia bercakap satu persatu...ibu adalah guru pertama kepada anak-anaknya.

‪#‎anak‬ bongsu yang meruntun jiwa ibu apabila berjauhan.






 Ketika dalam pesawat, kami duduk bersebelah tingkap berdekatan dengan sayap kapal terbang. Ketika melihat sayap pesawat, saya ingin menenrangan pelajaran fizik berkiatan bagaimana kapal terbang boleh terbang.

Pelajaran fizik, ingat nak cerita tentang bagaimana fungsi pendoling, bentuk aero scape boleh mengangkat kapal tetbang kepada Ali Imran, kunun kunun nak ulang ingat semula subjek yang saya kibati suatu ketika dulu, sekalinya Imran yang cerita semula kepada saya siap dengan daya daya yang bertindak ke atas kapal terbang, daya tujah oleh enjin, daya angkat, daya graviti, dan lain lain.

Bila says tanya, "macamana Imran tahu?" Jawapnya, " Baca buku, tengok you tube."

Ha...budak umur 12 tahun, boleh fikir dan terangkan semula konsep fizik yang diaplikasi dalam kehidupan harian. Oleh itu, ibu bapa mesti selalu pantau apa bahan yang anak baca dan tonton agar ia adalah ilmu bermanafaat. Mungkin tidak digunakan waktu itu, tetapi kita tak sangka dia difikirkan dan disimpan dalam memori hingga satu saat ia diperkatakan.

Sayap kapal terbang



Dalam perjalanan ke Pondok Lirboyo, naik kereta dari Surabaya ke Kota Kediri mengambil masa 4 jam. Jaraknya cuma 100 km lebih, jalannya seperti jalanraya persekutuan di Malaysia. Paling laju boleh dipandu cuma 60-80 km/j.

Masa yang ada digunakan sepenuhnya untuk putera bongsu bermanja. Titis-titis airmata telah berjuraian.


Terlena di bahu  ummi dalam perjalanan dalam kereta dari Surabaya ke Kota Kediri

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: