BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 28 March 2015

Dana Baitus Solehah

 Kita Mulakan Dengan Ikhlas
Semalam saya diziarahi oleh sebuah NGO. Setiausahanya telah menemubual saya berkaitan dana. Soalannya 'bagaimana saya memperolehi kekuatan untuk meneruskan Baitus Solehah tanpa sebarang dana yang tetap.'

Sungguh, soalan ini bukan seorang dua yang bertanya, bahkan ramai. Dan jawapan saya tetap satu dan sama. Dana saya adalah takwa dan ikhlas orang ramai. Saya tidak meminta minta atau letak tabung dimana mana, saya cuma tawakal kepada Allah bahawa setiap manusia telah ditetapkan rezekinya walau dimana dia berada.

Jika Allah menghantar pelatih ke Baitus Solehah, tak kan rezekinya ditinggakan ditempat lain. Mesti setiap pelatih yang datang tu datang dengan rezekinya juga. Jadi kenapa saya nak fikirkan rezeki mereka yang dalam jaminan Allah. Kerja saya ialah bantu mereka yang niat mahu bertaubat dan berubah. Mereka dah usaha sampai ke Baitus Solehah, dengan harapan mendapat bimbingan dan tarbiyah untuk kembali mentaati Allah.

Jika kita tolong agama Allah, Allah akan bantu usaha kita selagi apa yang kita lakukan adalah perkara yang Allah redha.

Mana tidaknya, setiusaha tu terpanggil nak guna kalkulator nak tolong kira akaun pendapatan dan perbelanjaan Baitus Solehah. Saya kata ambiklah, jika rajin nak kira, selama ni saya tak nak kira sebab angka angka yang puan dapati tu menakutkan. Saya tak mahu fikir yang akan menyebabkan tidor saya terganggu. Sekarang ni saya tidor lena, letak aje kepala kat bantal terus lena.

Secara kasar, kita kira perbelanjaan dulu. Sewa rumah RM 1250.00, bil letrik dan air RM 1500, bil telefon RM 300.00, kos pengangkutan ke Klinik Kesihatan dan Hospital RM 500.00, makan minum 25 pelatih darap RM 400 dan lain lain persediaan untuk menyambut kelahiran bayi.

Pendapatan? Sumbangan, sedekah, infak, zakat bukan boleh dikira pendapatan tetap. Sekiranya ada, adalah, takde takde lah. Yang tetap adalah sumber dari poket zauj saya setiap hari untuk beli ikan ayam sayur dipasar dan beli buah buahan setiap minggu secara borong. Wang bersara saya yang berbaki RM 500 setelah ditolak hutang yang masih ada. Jadi saya nasihatkan, tak payahlah tolong kira perbelanjaan Baitus Solehah, melainkan ada usaha sama sama membangunkan agar lebih ramai insan tersasar dapat kita bantu.

Kenapa saya kata dana Baitus Solehah ni adalah takwa dan ikhlas orang ramai? Ini kerana orang yang takwa dan ikhlas saja akan membuat tabungan untuk akhirat. Mereka nampak keberkatan rezeki yang disedekahkan. Dan siapa mereka? Mereka adalah insan terpilih yang Allah sayangi, Allah yang mengerakkan hati mereka untuk bersedekah. Hati kita semua dalam gengaman Allah. Apa yang kita lakukan adalah dalam pandangan Allah. Walau sezarah kebaikkan yang kita lakukan akan dinilai Allah. Jadi apa yang dibimbangkan tentang rezeki?







Dari Umar bin Khotob radhiallahu’anhu, Rasulullah salallahu‘alaihi wasallam bersabda, “Andaikan kalian tawakal kepada ALLAH dengan sebenarnya nescaya ALLAH akan memberi rezeki kepada kalian seperti memberi rezeki kepada burung. Mereka pergi pagi hari dengan perut kosong dan pulang petang hari dengan perut kenyang” (Shahih Tirmidzi)


Tawakal burung adalah dengan pergi mencari makanan, maka ALLAH jamin dengan memberikan makanan kepada mereka.  


Saya bangunkan Baitus Solehah hanya dengan bertawakal kepada Allah tanpa pernah memikirkan dana. Saya mana ada masa untuk fikir apatah lagi urus mencari dana kerana pengurusan pelatih sepenuh masa. Seluruh masa saya digunakan untuk mentarbiyah dan membimbing mereka mentaati Alah dan RasulNya. Saya benar benar bergantung sepenuhnya kepada Allah dalam hal rezeki, keselamatan dan kesejahteraan seluruh penghuni Baitus Solehah.


 Kepada Yang selalu menyumbang kepada Baitus Solehah samada tetap atau sekali sekala tergerak hati (sesungguhnya Allah yang mengerakkan hati), semoga Allah mengurniakan mereka kekayaan iman, kekayaan jiwa dan kekayaan harta dalam rahmat Allah Ta'ala.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: