BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 22 September 2015

Nak MInta Anak Orang, Cakap Baik Baik


Sekiranya kita ni nak ambik anak orang, mahu jadikan anak angkat, cakaplah elok elok, baik baik. Jangan dihina, dikecikan hati ibu tu.

Ini cakap macam macam...

"Sat lagi orang hina anak hang sebab takde bapak."

"Nanti anak ni malu, mak dia belum bernikah, orang kata anak haram."

"Susah bela anak ni sorang sorang, degil tak dengar kata, baik bagi kat kami. "

"Macamana nak kerja, anak sapa nak jaga."

"Cukup ke duit nak sara anak, nanti nak pi sekolah. Hang bagi je anak ni kat kami, lepas ni hang boleh kerja."

Saya rasa macam nak cili mulut orang yang bercakap manis bagai semata mata nak tunjukkan kat orang yang dia pun boleh dapat anak, walaupun anak angkat.

Kita nak anak orang, kenalah beradap. Kena jaga lidah tu dari berkata kata yang menyakitkan hati. Sebab itulah saya tak benarkan mana mana pasangan yang memohon anak angkat datang melawat.
Mulut tu, belum dapat pun dah bagai racun, kalau dah dapat semua aku janji terbang ke laut.

Aku janji dengan ibu kandung dalam borang permohonan anak angkat, tidak memutuskan hubungan ibu dan keluarga ibu kandung dengan anak kandung, mengizinkan ibu dan keluarga ibu kandung datang beremu anak pada bila bila masa setelah dipersetujui.

Takde ibu kandung sanggup dan rela menyerahkan anaknya kepada orang lain. Hanya keadaan yang tidak mengizinkan membuatkan mereka terpaksa menyerahkan kepada keluarga angkat. Harapan mereka mendapat keluarga angkat yang baik, berbudibicara dan bertolak ansur. Tapi kalau mulut racun berbisa macam kat atas tu, saya sendiri pun yang memudahcara dalam urusan ini rasa terkilan dan sentap akan kata sorry, tak ada bayi mahu diserahkan, ibu kandung nak pelihara sendiri anak mereka.

Hati mereka sudah sedia sedih akan nasib anak mereka, ditambah tambah kesedihan tu lagi dengan bahasa kurang akhlak. Mereka memang sedar semua tu, payah nak besarkan anak sendirian tanpa sokongan keluarga, tak ada duit dan tempat tinggal. Jangan lupa, mereka ada Allah. Mereka sudah ditarbiyah untuk yakin dengan rezeki setiap manusia dalam jaminan Allah. Mereka sudah belajar untuk redha dengan takdir yang telah Allah tetapkan atas mereka.

Tidak ada sesiapa pun yang tahu bagaimana nasib seseorang walau sesaat akan datang. Tak ada sesiapa tahu bagaimana keadaan dan bila kematian kita. Jadi janganlah perlekeh dan mempertikaikan takdir seseorang. Takdir kamu tidak ada anak kandung tu tidak pulak kamu memikirkan. Kamu pun tidak tahu nasib diri kamu seminit akan datang. Apakah kamu mampu mendidik anak orang dengan baik dan sempurna, apakah kamu ada wang dan harta yang cukup nak menyara diri kamu dan anak orang. Apakah kamu masih ada tempat tinggal pada hari esok. Semuanya kita tidak tahu, jadi usah nak laser berkata tentang ibu ibu dan anak mereka.

Ini peringatan untuk semua, samada terasa atau sentap, moga kita perbaiki amalan, indahkan bahasa percakapan dan tinggikan budipekerti kita sesama insan.

‪#‎BaitusSolehah‬ akan menyokong mana mana ibu kandung untuk memelihara anak mereka sendiri, InsyaAllah.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: