BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 7 February 2016

Cuti Panjang Bersambung Hujung Minggu



Oh...kasihannya, sangat terlupa yang hari Ahad dan Isnin cuti sempena menyambut tahun baru cina. Kasihan sungguh ! Seorang pelatih telah melahirkan anak pada hari Rabu, tengahari. Malamnya, saya telah ke Selangor. Hari Khamis, pagi saya ada urusan penting di Mahkamah Tinggi Syariah di Shah Alam. Urusan di Mahkamah selesai pada pukul 2.30 petang.

Sepatutnya hari Khamis tu, pelatih perlu dijamin keluar di Jabatan Kerja Sosial Perubatan. Hari Khamis, waktu kerja di Johor cuma sampai 3.30 petang saja. Memang saya tidak sempat untuk pulang ke Johor Bahru untuk menjamin keluar pelatih pada hari berkenaan. Saya ingat, pagi Ahad saya ke JKSP untuk jaminan keluar.

Pagi ni, baru saya teringat yang hari Ahad dan Isnin cuti sempena tahun baru cina. Sudah tentu pejabat JKSP juga tutup. Hari Selasa baru dapat buat jaminan keluar. Allahurabbi, lamanya pelatih tu duduk wad. Habis tu nak buat apa lagi?

Pelatih tu telah melahirkan anak lelaki, 2.7 kg. Bayi di wad bayi, ibu di wad brsalin. Tidak tinggal di wad yang sama. Tentu bengkak payudara ibu kerana tidak dapat menyusukan anaknya. Alahai...

Fikir semula...kenapa ini berlaku? Ibu lepas beranak, tapi tak dapat tengok dan peluk anaknya selama 7 hari. Nak kena tunggu dijamin keluar baru boleh lihat anak.

Sudah tentu pihak hospital makin tegas terhadap peraturan apabila baru baru ini ada kejadian bayi terdampar di wad. Ibu bayi telah melarikan diri dari wad dan meninggalkan anak yang baru dilahirkan di wad bayi. Itu rasional sebenar ibu yang tidak bersuami dan bayi dipisahkan selepas dilahirkan.

Ibu yang tidak mempunyai suami, emosinya tidak stabil. Kecelaruan minda dan emosi. Boleh saja bertindak diluar kawalan kita dan bertindak luar jangkaan akal kita. Sebab itu ibu ibu yang begini perlu diawasi, namun semua kita tahu kat wad tu ada berapa ramai ibu ibu yang baru melahirkan anak, dan jururawat bertugas cuma ada berapa orang saja. Itulah rasional kenapa ibu ibu yang tidak mempunyai suami, sebaik melahirkan anak, anak dan ibu dipisahkan wad. Jururawat tidak mamou untuk mengawasi ibu ibu ini sepanjang masa. Bukan seorang ibu berstatus 'sms' berada di wad bersalin tu.

Jadi dalam hal ini, semua berlaku bukan atas dasar menganiya dan menzalimi ibu dan bayi, tetapi lebih kepada menjaga kemaslahatan ibu dan bayi. Kita tidak tahu apa yang sedang difikiŕkan oleh ibu tidak ada suami dan baru melahirkan anak.

BaitusSolehah‬ belum mampu untuk menyediakan staff berbayar. Bukan semudah itu untuk menjamin keluar ibu ibu yang melahirkan takde suami. Alangkan saudara mara pun payah untuk dilepaskan oleh JKSP inikan pulak yang tidak dikenali. Tugas kita bukan sekadar menjamin dan sign on paper, tetapi pegawai akan menebual kita sejauh mana kenal orang mahu dijamin, bagaimana akhlak, bagaimana tingkahlaku sejak berlindung di BS dan bagai bagai lagi.

Nanti selepas sign dokumen , kita kena uruskan discaj wad ibu dan bayi yang mengambil masa lebih 3 jam.

Sebab itu ada beberapa keadaan tertentu, jika keluarga berada di sekitar Johor, saya minta mereka bantu urus atau ada keluarga yang menawarkan diri untuk menguruskan.

Selepas mereka urus hingga discaj, mereka hantar ke BS, mesti mereka berkata, "masyaAllah ummi, lamanya procedur untuk discaj, dari tenghari sampai ke maghrib baru selesai. Saya tak boleh bayangkan macamana ummi uruskan selama ini. Puas saya bersabar. Tak sanggup saya dah."

"Puan cuma uruskan seorang, saya uruskan sudah berpuluh puluh orang, tak ada apa kita boleh mempercepatkan urusan melainkan kita yang harus bersabar."


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: