BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 3 February 2016

Dipaksa Berpisah Dengan Permata Hati


Tiba di rumah selepas pulang dari menghantar nenek mengurut, saya buka inbox page Baitus Solehah. Mesej yang membuat hati lara dan sayu. Kasihan mereka yang terpaksa dan dipaksa berpisah dengan anak tanpa rela. Jadi janganlah tanya tentang anak angkat dari Baitus Solehah. Ambiklah iktibar dari kisah ini.

Profile yang hantar mesej saya sembunyikan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Assalammualaikum ummi,

Maafkan saya menganggu kepadatan waktu2 ummi. Ummi izinkan saya berkongsi 1cerita tentang hidup silam saya dan hingga hari ini ia masih menghantui saya.

4 tahun yang lalu saya telah melahirkan anak diluar pernikahan, saya akui itu dosa besar saya ,saya bertaubat saya nekad untuk jaga kandungan saya . Demi Allah ummi, tak pernah terlintas difikiran untuk mengugurkan kandungan. Bila keluarga saya mengetahui , saya mengerti betapa hancur luluh nya hati mereka, saya ambil keputusan untuk belajar agama mengisi ruang2 yang terlalu kosong dalam jiwa saya, keluarga saya mencari dan alhamdulillah saya diterima masuk di rumah perlindungan di Melaka. Saya tenang disana, setiap saat mengigati Allah s.w.t dan menginsafkan saya. 5 bulan saya tinggal di rumah perlindungan itu saya selamat melahirkan mujahid saya. Allahuakhbar ummi, itu la hari paling bahagia bermakna buat saya.

Tapi ummi, selepas 21 hari, saya dipaksa berpisah dengannya. Puas saya rayu tiada airmata lagi mampu saya tangis kan...akhirnya anak saya pergi dibawa oleh keluarga baru.

Ummi , betapa hancur remuk luluhnya hati saya ummi, selepas itu saya mengabiskan pengajian saya di rumah perlindungan itu selama 6 bulan lagi. Setiap masa setiap saat saya pujuk hati saya...bahawa perancangan Allah itu lebih baik. Saya belajar redha..redha seredha nya, hingga saya habis belajar , saya meneruskan kehidupan saya, saya bukak lembaran baru dalam hidup saya, saya cuba kuat dihadapan semua orang. Saya bertemu jodoh , dan kini hampir setahun usia perkahwinan saya..saya masih belum dikurniakan zuriat.

Ummi, saya tidak mampu menidakkan naluri seorang ibu, saya terlalu merindui anak saya. Saya pernah berjumpa dengan anak saya..terpaksa mengunakan org tengah, dan org tengah mesti berada sekali dalam pertemuan kami, terlalu susah untuk berjumpa, pernah dimarahi hanya kerana ingin bertemu dengan anak sendiri, saya cuba untuk tidak memikirkan tentang anak saya..tapi rindu ini ummi, dah tak tertanggung lagi ummi, rasa terseksa ummi , menahan rindu ini, bukanlah saya tak redha, tapi hati ini terlalu merindu ummi, tak tertanggung rasanya, saya fikir selepas saya berkahwin saya mampu melupakan tapi ingatan saya makin kuat pada anak saya, setiap doa selepas solat setiap doa2 saya berharap dia dapat menjadi hamba Allah yang taat dan bertaqwa,dapat menjadi anak yang soleh pada kedua ibu bapa angkat nya...

Mungkin Allah hanya beri saya peluang untuk mengandung dan melahirkannya tapi kehadiran nya untuk membahagiakan org lain, menjadi penyeri rumahtangga org lain...

Saya bersyukur dia dijaga oleh keluarga yang baik..walaupun saya tiada hak untuk menjaga anak saya, saya pasrah... rindu ini saya akan pendam hingga akhir hayat saya, doa2 saya akan mngiringi kehidupan nya.

Ummi, terima kasih kerana tidak memisahkan ibu dengan anak2 mereka, saya bangga dengan ummi, kerana sakit berpisah dengan anak itu lebihhh sakitt dari segalanya, jiwa ini sakit menanggung rinduu.

Ummi doakan saya ye ummi, doakan saya kuat untuk menempuhi ujian Allah ini, ummi doakan saya dikurniakan zuriat pada jalan yang halal ini. Semoga Allah merahmati usaha2 ummi, hanya 1 selalu bermain difikiran saya, bagaimana ada sebuah keluarga angkat boleh mencipta bahagia sedangkan disebalik nya ada hati yang terluka? Ada jiwa yang merana menanggung sebuah kehilangan?

Saya pendam..tapi hari ini ia tidak mampu dipendam sendirian lagi,.ini lah perjalanan saya yang telah tertulis di luh mahfuz ,saya redha ummi...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sentapkah jiwa yang membaca? Yang terasa, yang jiwanya kerdil. Anak anugerah Allah, tetapi menjadi hak orang lain dan dinapikan hak ibu kandung.

Ingatnya, ibu ini bagus, mendoakan anaknya menjadi anak soleh. Maknanya ibu ini benar benar bertaubat, mengamalkan ilmu yang dipelajari. Bagaimana ada anak angkat yang jadi hantu, tak jadi orang hanya disebabkan ego keluarga angkat yang memisahkan dengan ibu kandung, ibu kandung tak rela, kurang iman , maka doa dia juga penyebab kepada anak tadi tidak menjadi orang. Dan akhirnya, anak itu menjadi sia sia, terabai dunia akhiratnya.

#BaitusSolehah menyelamatkan dua jiwa, tidak rela anak dan ibu dipisahkan.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: