BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 29 July 2016

Anak Dari Zuriat Sendiri



Anak Dari Zuriat Sendiri
Penulisan saya ini akan membuat ramai sentap, tidak setuju dan mungkin akan menimbulkan kontrovesi. Saya berharap pembaca berlapang dada, meraikan pandangan saya dan jika tidak setuju, abaikan. Saya hanya memberikan pandangan dan cadangan.

Antara anak sah taraf dengan anak tidak sah taraf. Kenapa ramai yang memohon anak angkat tidak sah taraf tetapi tidak berusaha mendapatkan anak dari sebuah perkahwinan yang sah. Anak yang jelas keturunannya. Sedangkan poligami itu dibenarkan oleh Islam.

Memanglah kita tidak tahu rezeki Allah tu ada atau tidak apabila berpoligami, sekurang kurangnya kita telah berusaha mendapatkan melalui jalan yang diredhai Allah. Yang dah memiliki, sila teruskan. Saya memberi pandangan pada yang akan ada sekarang. Tak perlu khuatir atau resah jika suami berpoligami kerana suami kita adalah pinjaman semata mata. Allah redha berpoligami tetapi Allah haramkan zina.

Usahalah dapatkan anak secara halal dijalan yang Allah redhai. Galakkan suami berpoligami jika benar benar mahukan anak supaya jelas keturunannya. Jika usaha ini tidak berjaya juga, redhalah dengan takdir yang telah tetapkan. Sunyi dan sepi tu indah jika kita banyak memanafaatkan dengan jalan yang benar. Rezeki Allah luas.

Baitus Solehah tidak menggalakan anak anak diserahkan kepada keluarga angkat kecuali kes terpencil. Biarlah ibu kandung memelihara sendiri. Fenomena anak angkat dibuang apabila meningkat remaja makin berleluasa. Sila rujuk laman web ‪#‎WargaPrihatin‬. Cabaran mengasuh dan mendidik anak sangat besar, tambah tambah anak anak yang tidak jelas nasab dan keturunan. Itu sebab ada setengah ibu bapa angkat berusaha mendidik dengan menghantar mereka ke madrasah atau pondok pondok tahfiz dengan harapan iman, amal dan akhlak dapat dibentuk menjadi mukmin sejati. Ya, ada yang berjaya, ada yang terkandas.

Bukan mudah, bukan mudah. Yang terkandas, gagal akan merasa putus asa dan akhirnya dengan mudah mereka dilemparkan seperti sampah. Dan berulang semula keturunan zina dari pemuda tersasar, terabai yang dibuang oleh keluarga angkat. Bukan salah mereka menjadi begitu. Sedangkan orang yang tidak pernah mengenal islam pun boleh terpilih menjadi pemuda mukmin, bagaimana pula anak anak yang dilahirkan Islam menjadi pemuda yang tersasar.

Ibu kandung, walau apa pun jadi pada anaknya, dia tidak akan buang anak yang tersasar. Dia sedar dirinya pun pernah tersilap, dia akan selalu mendoakan anaknya, akan selalu bersabar dan selalu mengadu pada Allah. LAMBAT laun, rintihan hatinya akan didengar dan diberikan taufik dan hidayah kepada anaknya untuk berubah.

Wahai para isteri, jadilah serikandi memperjuangkan agama. Kita tidak mampu berdakwah, mengajak orang mengESAkan Allah, bantulah suami kita untuk mendapatkan zuriat secara yang halal. Para isteri kenal suami masing masing. Kenal masalah suami. Jika kepayahan mendapat anak kerana sperma suami tidak ada benih, takdelah saya mengalakkan poligami. Poligami bukan satu cara menyelesaikan masalah mendapatkan zuriat.

Namun suami boleh mendapatkan anak jika mengambil ibu tunggal yang mempunyai anak. Anak tiri boleh menjadi mahram, boleh diperlaku seperti anak sendiri. Jika anak angkat, tetap ada batas batas terutama jika anak itu tidal disusukan oleh isteri ketika masih bayi.

Maaf, jangan kecam atau hentam saya wahai para isteri. Saya sekadar memberikan pandangan, abaikan jika tidak setuju. Tidak usah sentap atau marah. Mohon maaf ya.

‪#‎saya‬ fikir lebih 100 kali nak menulis dan post perkara ini, sekiranya ramai hentam dan kecam. Saya padam post ini.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: