BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 5 July 2016

Apakah Mahu Dibiarkan Terus Mengulangi Kesalahan ini?


Terus Mengulangi Kesalahan ini?

Tidak semua faham apa yang kita lakukan dalam menyelamatkan dua jiwa. Apabila kita bertegas dalam sesuatu hal, ada yang menganggap kita memayahkan urusan yang mudah. Benar, kita boleh memudahkan urusan jika kemaslahatan itu lebih besar dari mudarat. Sekiranya mudarat dan kesan buruk lebih besar, biarlah urusan itu dilenggahkan dan orang merasa kita telah menyusahkan.

Orang tidak nampak apa yang telah kita nampak, walaupun bukan kasyaf, tetapi melalui pengalaman yang dilalui. Jauh kedepan, kesan yang perlu dilihat.

Akan ada pulak yang kata, "sejak bila pulak boleh meramal akan nasib dan takdir seseorang?"

2 tahun lepas, sudah melahirkan seorang anak. Bapa telah membantu uruskan supaya maruah keluarga terjaga, aib terpelihara. Bapa sudah usaha menutup sebaik baiknya, menasihati agar tidak mengulangi perbuatan ini. Diberi peringatan bertaubat, berubah dan jaga diri. Bapa sudah beri amaran,jangan berani berani mengulangi perbuatan zina ini.

Tetapi, 2 tahun selepas itu telah melarikan diri dari rumah kerana mahu kebebasan, bertindak mengikut nafsu akhirnya kecundang lagi. Untuk kali ini, mula berbohong dan mencari perlindungan jauh dari pengetahuan keluarga. Merahsiakan identiti diri supaya keluarga tidak dapat mengesan keberadaan diri.

Kebenaran tetap kebenaran. Pembohongan akhirnya terbongkar. Apabila terbongkar diri sendiri yang malu, dan mula merasa tidak selesa berada dengan kawan kawan.

Dan beralih ketempat lain untuk meraih simpati baru dengan memburuk yang lama. Berbohong lagi. Sampai bila?

Memang apabila seseorang mentarbiyah pada jalan agama akan dikecam, dikata tidak adil, pilih kasih, mendera dan tidak membantu. Kenapa dia rasa macam tu? Sebabnya apabila dia buat perkara itu jelas salah, takkan kita masih nak menyokong dan menyorokkan.

Saya dikecam kerana memberitahu waris akan kehamilan kali kedua ini. Saya dikecam apabila tidak mahu menguruskan discaj keluar wad sebalik saya menyerahkan kepada keluarga semula menguruskan.

Untuk pengetahuan semua, matlamat saya menyelamatkan jiwa , bukan sekadar menyelamatkan ketika di dunia ini tetapi menyelamatkan di akhirat juga. Saya tidak mahu bersubahat menyorokkan kesalahan yang kamu lakukan ini dari keluarga kerana saya tidak ada kuasa apa apa. Nasihat saya sudah beri, tarbiyah telah saya jalankan berbulan bulan, tetapi kamu masih tidak berubah. Masih berbohong dan menganggap saya salah , kamu juga yang betul.

Konon tindakan saya akan membuatkan emak terkejut, takut emak kena serangan jantung, takut bapa kena stroke sebab darah tinggi naik. Habis tu kalau kau tahu emak bapa ada penyakit, kenapa kau ulang lagi perbuatan yang boleh mengakibatkan mereka kena serangan jantung dan storke. Kau yang buat lepas tu kau takut pulak. Apakah kesalahan kau ini mahu dibiarkan saja?

Dalam bapa sudah beri amaran kau berani buat lagi, apatah lagi saya yang bukan siapa siapa, menasihati lepas ni jangan ulang, adakah kau nak dengar? Nak ikut tarbiyah sedangkan masa dalam proses tarbiyah pun kau masih berani berbohong dan masih berani bertindak tanpa kebenaran.

Dan tindakan paling berani, kamu meraih simpati orang baru, menyuruh mengaku sebagai emak angkat yang akan menjaga kamu selepas beranak, meminta menguruskan discaj wad. Kamu ajar emak angkat kamu supaya mendesak emak kandung memberi izin untuk kamu tinggal bersamanya, mendesak saya tanda tangan discaj keluar wad. Lepas keluar wad, merancang terus tinggal dengan emak angkat baru dengan penuh kebebasan.

JIka saya bersetuju, kamu akan rasa, "oh takpe mengandung lagi, sebabnya mudah aja, masuk rumah perlindung, rumah perlindung akan urus discaj wad lepas beranak" Lepas itu buat peragai, langgar peraturan rumah perlindungan supaya boleh diarah keluar dari rumah perlindungan, dan bebas semula.

Saya tak mahu perkara ini berulang sekali lagi apabila disorokkan dari keluarga. Saya tidak mahu membantu begitu mudah dia keluar wad selepas beranak dan tinggal dengan selesa selepas mendapat simpati orang baru. Bermakna akan datang pun boleh ulang kerana mudah nampak jalan keluar masalah.

Saya setuju peraturan Jabatan Kerja Sosial Perubatan Hospital yang hanya membenarkan waris atau pengurus Rumah Perlindungan yang ada surat kebenaran waris boleh discaj wad ibu ibu tidak bernikah selepas beranak. Jika jabatan ini tidak bertegas, akan berleluasa zina, beranak tanpa nikah. Mereka terus merasa tidak bersalah untuk mengandung sebelum bernikah.

Saya tidak sanggup khianat pada amanah. Apabila saya menanda tangani surat jaminan keluar wad, saya yang bertanggungjawap sepenuhnya penjagaan kepada ibu dan bayi sehingga dijemput waris pulang ke rumah.

Sebaliknya, saya didesak untuk tandatangan sebagai penjamin bawa keluar, tetapi sebaik dapat keluar wad, tidak mahu ikut saya pulang ke rumah perlindung, mahu pulang ke rumah emak angkat yang baru. Bermakna bukan saya yang menjaga dan melindungi selepas keluar dari wad.

Maka jika berlaku sesuatu tragedi kepada ibu dan bayi, yang akan dicari adalah siapa yang menandatangani dan bertanggungjawap selepas keluar wad. Tidak ada rekod juga yang menunjukkan pulang kepada waris.

Bukan mudah apabila kita dipertanggungjawapkan dengan sesuatu amanah untuk menjaganya.

Ibarat seorang lelaki yang menikahi seorang perempuan, selepas akad nikah, dia akan dipertanggungjawapkan segala galanya. Mengabaikan bererti telah khianat pada amanah.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: