BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 3 July 2016

Buang Takabur , Isi dengan Tawaduk.


Buang Takabur , Isi dengan Tawaduk.

Kuliah Hikam , 26 Ramadhan 1437 H bersamaan 01/07/16

Lagi berat sesuatu amalan, lagi besar pandangan Allah. Sesiapa yang bersungguh sungguh melakukan perkara yang Allah suka, maka terimalah keredhaan Allah yang membahagiakan.

 
Selain suruhan yang wajib, amalan sunat juga bagus dilakukan. Amalan sunat ini ibarat barang aksesori yang mencantikkan amalan wajib agar nampak lebih menawan. Pandangan siapa yang mahu kita tawan? Pandangan Allah atau pandangan manusia? 


Ibarat kita berhias hias rumah, pandangan siapa yang kita harap apabila rumah kita cantik?

Solat awabbin
Solat tasbih
Solat istiharah
Solat fajar
Solat tahajud
Solat dhuha

Mintalah apa apa yang berkaitan urusan dunia ditentukan oleh Allah dijalan yang diredhai. Kita minta pimpinan Allah kerana kita tidak tahu apa yang akan terjadi. Mohon jalan yang benar agak tidak tersilap langkah. Jangan apabila sudah tersilap langkah, bila ditegur tidak mahu ikut, tidak mahu dengar, padahal tidak pekak. Orang yang degil dari taat perintah Allah akan menderita di dunia , menderita di akhirat.

Buang takabur , isi dengan tawaduk.

Apabila kita ingin menjadi orang baik di sisi Allah s.w.t , tugas pertama kita ialah buang sifat tercela, tugas kedua kita Isi sifat terpuji.

Mengisi Sifat terpuji yakni mengisi diri, jiwa dan hati dengan sifat sifat kemanusiaan yang baik dan sifat sifat yang membawa dekat dengan Allah. Murnikan hati kamu dengan cara pembersihan diri dan penyucian jiwa.

Insya Allah wa bi idznillah, amin.





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: