BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 2 July 2016

Derita Kat Dunia, Derita di Akhirat


Derita Kat Dunia, Derita di Akhirat

"Ummi, temujanji dengan pakar perbidanan akan datang saya kena bawa waris temankan ."

"Kenapa doktor mahu waris temankan, umur kamu dah lebih 21 tahun kan?"

"Sebab sejarah kandungan masa lalu."

"Ambik buku merah kamu."

Lihat sejarah kandungan, rupanya pelatih yang berstatus single mother ini, telah pernah 2 kali mengandung, ini kandungan kali 3. Dua kali mengandung yang lalu dilakukan pembedahan. Kali pertama usia kandungan 6 bulan, dilakukan penguguran. Kali ke 2, anak dilahirkan sempurna dan diserahkan kepada keluarga angkat.

Ketika mengandung kali ke 2, dia dihantar ke rumah perlindungan dan tinggal di sana selama 13 bulan. 13 bulan melalui pentarbiyahan, apabila keluar masih mengulanginya.

Mengandung Kali pertama tahun 2010, mengandung kali kedua 2012. Selepas 2 tahun keluar dari rumah perlindungan, mengulangi perbuatan yang sama. Ketiga tiga anak yang dikandungkan adalah dari lelaki yang sama.

"Kenapa kamu tidak bernikah?"

"Emak tak benarkan."

"Kenapa mak tidak benar? Lelaki tu bekerja atau tidak?"

"Emak mahu perkahwinan seperti orang lain, hantaran bagai."

"Emak tahu kamu mengandung kali ini? "

"Kandungan pertama emak tak tahu, mengandung kali ini pun emak tidak tahu."

"Sebab itu kamu kena bagitahu emak, supaya emak kamu izinkan kamu bernikah tanpa minta hantaran bagai, buat yang wajib saja, akad nikah dan maskahwin."

"Ntah lah..."

"Anak kali ni kamu nak buat apa? Nak beri orang?"

"Tak nak beri, nak jaga sendiri."

"Memang saya pun tak benarkan kamu beri orang anak ni, nanti kamu anggap macam berak di tandas awam, lepas berak , flush, jalan, esok boleh buat lagi."

"Ya ummi."

"Cukup cukuplah dosa yang kamu lakukan, taubatlah dengan taubat nasuha. Ini kamu akan jalani pembedahan kali ke 3, peluang untuk mengandung memang ada, tapi tak mahu lagi kamu mengandung tanpa suami. Cukuplah...tak mampu nanti nak pikul dosa jika kamu tidak bertaubat. Buat apa melalui jalan yang sukar kat dunia, bila mengadung kena melarikan diri, bila beranak kena jauh dari sanak saudara. Kat dunia dah susah, akhirat nanti lagi susah. Derita di dunia, derita di akhirat."

Sedih saya dengan pelatih ini. Bila nak bertaubat, sedangkan kita tidak tahu ajal maut tu bila.

Saya baca dalam buku merah, catatan doktor pakar mahu ikat salur folopian supaya tidak boleh mengandung lagi. Saya menung memikirkan sesuatu. Sekira dalam hatinya belum ada niat untuk bertaubat, tidak juga bernikah, perzinaan akan terus berlaku tanpa akibat mengandung lagi. Sampai bila? Sampai Allah datang musibah lainnya?

" Ya Allah, kurniakanlah taufik dan hidayah pada anak ini, agar bertaubat nasuha. Ya Allah bukakan pintu hati ibunya untuk mengizinkan anak ini bernikah."




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: