BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 12 July 2016

Sijil Lahir Unknown Baby / Bukan Warganegara

Sijil Lahir Bayi Yang tidak diketahui siapa ibunya dan siapa bapanya
Lihatlah para ibu, tenunglah wahai lelaki, Lihat sijil lahir anak ini. Tidak ada maklumat ibu dan tidak ada maklumat bapa. Apakah dia anak buluh betong? Penganiyaan yang kamu lakukan terhadap anak yang tidak bersalah, kenapa dia yang menanggung dosa dan kesalahan kamu? Kenapa dia yang terhukum? Kamu dah setubuhi ibunya, kamu tinggalkan, menyebabkan ibunya menjadi bingung, tidak stabil dan akhirnya anak itu pun ditinggalkan selepas dilahirkan.

Lihat akibatnya pada anak ini, tidak ada nama ibu, tidak ada nama bapa. Tidak punya ibu, tidak punya bapa. Tidak bernasab dengan sesiapa. Apakah dia anak buluh betong? Apakah dia anak yang diturunkan dari langit? Usahkan atok dan nenek, nama ibu yang melahirkan pun tidak ada.

Sampainya hati kamu wahai ibu, setelah melahirkan, kamu tinggalkan anak ini begitu saja tanpa secebis nama untuk anak ini kenang dan ingati dalam doanya.

Sampainya hati kamu wahai lelaki, setelah kamu menanam benih di dalam rahim seorang perempuan, kamu tinggalkan dia terkapai kapai sendirian.

Hari ini saya ke JPN Setia Tropika untuk mengambil Sijil Lahir Pendaftaran Lewat seorang kanak kanak yang saya pelihara sejak umur 4 tahun tanpa sebarang dokumen pengenalan diri ketika diberikan kepada saya.

Perjuangan saya selama 2 tahun untuk mendapatkan Sijil Lahir kanak kanak ini berjaya. Kanak kanak ini mendapat Sijil Kelahiran, sijil dokumen pengenalan diri yang mencatatkan 'maklumat tidak diperolehi' pada ruang bapa, ibu, agama, bangsa dan negara.

Pendaftaran lewat yang mengambil masa bertahun tahun untuk melengkapkan borang dan dokumen permohonan. Laporan polis, surat sokongan JKM, surat sokongan Ketua Kampung dan saksi saksi yang mengetahui keujudan kanak kanak ini di dalam jagaan saya.

Saya menerima kanak kanak ini didalam anggaran umur 4 tahun. Tarikh yang dianggarkan, tanpa sesiapa pun mengetahui tarikh kelahiran sebenarnya. Tanpa sebarang dokumen. Bukan mudah untuk mendapatkan sijil pengenalan dirinya. Namun akhirnya berjaya juga. Daripada tiada, baiklah lewat dan akhirnya ada.

Langkah seterusnya adalah permohonan pengangkatan kanak kanak ini untuk dia layak mendapat taraf warganegara penjaga. Masih jauh tempohnya, bertahun tahun.

Kanak kanak ini cerdik dan bijak, sudah menghafal beberapa surah. Saya hantar dia belajar di Madrasah Quran, otaknya pintar, alhamdulillah. Tapi saya tak boleh renung matanya yang redup, kerana air mata pasti mengalir. Allahu akbar, ' Wahai Allah Yang Maha Belas Kasihan, lindunganlah anak ini dan berilah limpahan rahmat dan kasih sayang Mu di dunia dan akhirat.'







Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: