BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 17 July 2017

Telefon Nokia 3310



Telefon Nokia 3310
Saya masih guna telefon ini. Setiap kali Rosak, kami beli lagi. Saya suami isteri guna telefon jenama dan model yang sama sejak zaman berzaman. Kami pakai terefon ini sampai nazak dan sampai ajalnya.

Kenapa saya guna telefon ini?

Saya cuma perlu dua fungsi saja, buat panggilan dan menerima panggilan walaupun dimana berada. Lagi pun namanya telefon genggam, memang sangat sesuai telefon ini selalu berada di dalam genggaman.

Takde fungsi menghantar dan menerima gambar apatah lagi video.

Anak anak saya pun sama. Jika mahu telefon hadiah dari saya, telefon inilah yang saya beri. Saya tidak akan beri telefon yang lebih pintar dari telefon yang saya sendiri guna. Kalau mahu yang lebih pintar dari saya, itu lawan tokey namanya.

Anak anak zaman ini, yang ibu ayah rasa perlu diberikan telefon supaya mudah dihubungi, sewajarnya berikan telefon ini aja. Tidak perlu ada line internet. Tidak perlu simkad 3G atau 4G.

Namun ada juga kes, bergayut pulak lama lama dalam bilik ditengah malam oleh pemangsa. Tu lagilah real punya rayuan dan godaan dengan suara gemersik beralun alun, ibarat terpijak semut pun semut tak mati.

Ada testimoni di Baitus Solehah, berlucah lucah melalui sms. Dah puas berlucah lucah, dah basah lecun, kepala atas bawah penuh air, minta bukakan pintu rumah di tengah malam waktu ibu ayah sedang lena tidor. Sipemangsa sanggup datang waktu tengah malam. Sigadis yang juga lecun, senyap senyap keluar bukakan pintu rumah. Ini bukan kes rumah di taman. Ini kes rumah takde pagar. Datang terus depan pintu rumah aja.

Senyap senyap bakal mangsa buka pintu rumah, benarkan masuk terus ke dalam bilik. Oleh kerana memang kepala dah masuk air, tinggal nak berenang saja lagi. Dah tak payah nak berayat ayat jiwang lagi seperti suami isteri penuh romantis memulakan mukadimmah dan penuh adap.

Jadinya, telefon jenis apa pun apabila salah guna tanpa kawalan dan pemantauan serupa juga. Sepatutnya ibu ayah boleh je ambik telefon tu apabila waktu malam. Tak perlu beri pada anak. Lagi pun tujuan beri anak guna telefon untuk buat panggilan sekiranya berada di lokasi berbeza. Kalau semua dah balik rumah, dah tidak perlu pegang telefon lagi.

Cukup setakat sini saya berleter. Semoga ibu ayah zaman ini prihatin untuk mendisplinkan anak masing masing. Jangan sekali kali kita terleka dengan alasan sebuk mencari rezeki untuk mencukupkan perbelanjaan rumah tangga dan keluarga. Berbelanjalah ikut kemampuan dan keutamaan.

Yang Prihatin,

Muna liza binti Ismail



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: