BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, 2 February 2013

Lawatan Kali Kedua Ke Pusat Perlindungan Rohingya.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



bersama pegawai bertugas yang menyambut kehadiran saya
Hari ni saya dapat masuk sampai ke ruang lawatan untuk menyampaikan sumbangan pakaian dan kain pelikat. Bertemu beberapa pegawai bertugas untuk bertanyakan keadaaan mereka.



Rupanya terdapat 129 orang lelaki yang dihantar 2 minggu lepas (ini yang terdampar awal tahun) dan 40 orang pelarian hanyut. Jumlah pelarian Rohingya ialah 169 orang semuanya yang masih belum ditentukan status mereka oleh UNHCR.



Keadaan mereka dalam Pusat Perlindungan tu baik tetapi sehelai sepinggang. Tak ada berus gigi, tak ada sabun mandi atau sabun cuci.

Oleh kerana masih ada duit, baki sumbangan kain pelikat, saya membelikan biskut untuk mereka.

Dan saya bertekad untuk datang lagi untuk membelikan berus gigi, sabun mandi dan sabun cuci. Sekurang-kurangnya kebersihan diri mereka terurus baik.

Nanti apabila UNHCR memberikan status , mereka akan dibebaskan untuk mencari rezeki dan tubuh badan mereka sihat.

Oleh itu jika masih mahu membantu mereka, dipersilakan. Bank in dalam akaun CIMB 01180004462058 atas nama Halaqah Net Services . Sila sms jumlah di masukkan ke nombor 0197799682 atau email munaliza_smtun@yahoo.com.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 271,

"Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh yang baik) dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu lakukan."


Jika kerja amal ini dirahsiakan ia tidak meluas dan berkembang. Semoga Allah melindungi saya dari sifat riak, ujub dan takbur dalam saya menyebarkan usaha saya ini kepada umum.

Niat saya cuma mahu mengajak sesiapa yang ingin turut serta tetapi tidak mempunyai peluang, ruang, masa dan tenaga melakukan amal jariah sendirian.



Biskut kering




Biskut kering




Inilah biskut-biskut kering yang kita semua sumbangkan kepada pelarian Rohingya tu. Anda pernah makan biskut ni?

Makanan tak boleh beli di luar, cuma boleh beli dari kantin yang disediakan di dalam Pusat Perlindungan.

Bersyukur mereka diberi makanan seadanya oleh Pusat Perlindungan. Diet paling seimbang, nasi putih satu cawan , seekor ikan kembung batu saiznya sebesar 2 jari dan sesudu sayur!

Bandingkan makanan di rumah kita...



Berus gigi tanpa batang




Ini pula rupa berus gigi yang boleh dibekalkan kepada mereka. Seumur hidup, inilah pertama kali saya melihat berus gigi tanpa batang. Nak berus gigi, kena masukkan jari dalam kelongsong tu dan tonyoh pada gigi dengan jari kita.

Harga sebatang RM 2.50. Ini pun saya cadang nak tolong belikan nanti bersama-sama ubat gigi. Mereka tidak dibekal, kena beli sendiri. Dari manalah mereka ada duit nak beli , jika terdampar di pantai hari tu.


Saya merancang untuk datang menghantar sumbangan berupa berus gigi, ubat gigi, sabun mandi dan sabun cuci pakaian. Barangan ini boleh dibeli di luar.


Jika difikirkan, apalah sangat, cuma berus gigi dengan sabun aja, kecik je bendanya. Sesungguhnya, walaupun kecik, tetapi ia merupakan keperluan untuk bersih, dan kita bantu orang untuk membersihkan diri, moga-moga ketika kita dibarzakh nanti ada bantuan dari Allah untuk membersihkan dosa-dosa lampau kita.



Dalam saya dok usha cari makanan dan meninjau barang-barang keperluan mereka di kantin dalam pusat perlindungan itu, di satu sudut saya terpandang sepinggan makanan dan segeluk bekas air.

Sepinggan friskes dan segeluk air



Boleh anda teka untuk siapakan makanan ini?

Lihat petugas yang ada di dalam sana, jika haiwan pun mereka prihatin, apatah lagi manusia. Tetapi mereka ada kekangan-kekangan tertentu.

Lagi pun, mereka (pegawai dan petugas di sana) pun dah sehabis bagus , mendahulukan apa-apa yang patut dibantu sebelum orang luar seperti kita tahu.

Memang pun selama ni saya pun tak pernah nak ambik tahu keadaan mereka-mereka didalam pusat perlindungan tu. Daif dan memilukan. Bukan ini yang mereka harapkan apabila datang berhijrah ke negara luar. Terkurung dalam sel kerana tidak punya sebarang dokumen pengenalan diri dan tanpa warganegara sehingga status mereka dipastikan oleh UNHCR.

Jadi apabila saya dah bongkar sedikit demi sekdikit keadaan mereka, sudi kiranya kita membantu walaupun sikit.






Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



3 comments:

Karisma Izzah said...

Dah tahu ke kat mana para wanita Rohingya ditempatkan?

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

belum tahu, masih tercari-cari dimana mereka ditempatkan.

Din 26 said...

Ada no fon tak? Tempat saya ada pkcik rohingya.dia minta sedekah dan jual bku agama,duit hasil dripda tu kena rompak dan pakcik tu dipukul.kasihan...sy mencari rumah perlindungan untuk pakcik tu..kerjasama anda sy hargai.