BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, 17 June 2013

Cabaran Dalam Menyampaikan Ilmu


Cabaran Dalam Menyampaikan Ilmu

Kadang-kadang terlintas di hati untuk membatalkan kelas kerana didapati cuma 2 orang saja yang hadir. Mood nak menyampaikan ilmu terasa pudar. Begitulah kalau diikutkan hati dan nafsu ammarah.

Kita berusaha datang berjalan kaki 1 km dengan tujuan mahu menyampaikan ilmu. Ketika menyampaikan ilmu, ada yang menguap ngantok dan ada yang main-main. Berasa kecewa dan sakit hati dengan keadaan itu. Begitulah tabiat dan ujian dalam menyampaikan dakwah.

Moga usaha dan kegigihan ini menjadi teladan dan sempadan untuk terus kita berdakwah. Walaupun satu orang yang mengamalkan, itu sudah sangat bermakna kerana ia akan jadi ilmu yang bermanfaat dan berterusan aliran pahala ke barzakh.

Awal Agama Mengenal Allah

Dalam proses pentarbiyah, dalam baru mereka mengenal agama, perkara pertama yang diberikan ialah keyakinan tentang perkara ghaib. Ini kerana Allah, Malaikat dan akhirat adalah termasuk perkara ghaib.

Konsep bertuhan, yakin pada Allah, yakin pada malaikat, yakin pada Rasul, yakin pada kitab dan yakin pada hari kiamat.

Hari-hari kena suap mereka tentang syurga neraka, dosa pahala. Apabila mereka sudah hadam tentang syurga neraka, mereka ada rasa gentar tentang neraka, rasa suka pada syurga, maka dengan sendiri mereka dahaga untuk melakukan ibadah.

Bila sudah dahaga, mereka berusaha melakukan ibadah samada ibadah khusus atau ibadah umum. Mereka dengan sendiri berusaha untuk menyempurnakan ibadah dengan sempurna.

Itulah kaedah pentarbiyahan peringkat awal mengenal islam dan mendorong mereka melakukan ibadah. Bila mereka sudah dahaga, mereka akan melakukan ibadah tanpa perlu disuruh.

Pentarbiyahan ini berbeza mentarbiyah anak kecil yang sedang membesar. Semoga Allah mengurniakan hidayah dan nur kepada mereka.



Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: