BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 3 April 2015

Sedekah, Biar Sedikit Tetapi Berterusan


Sedekah, Biar sedikit asalkan Istiqomah
Satu yang saya nak kongsikan dengan semua, amalan kecil yang boleh kita amalkan. Kita takde harta berjuta, tak mampu nak bina masjid, kita juga tak de ilmu yang nak disampaikan, tapi kita ada duit rm 1 dan rm 1 dalam dompet. Ini duit yang selalu kita ada dalam dompet atau dalam poket.

Amalan Almarhumah mak mertua saya ialah suka bersedekah dengan duit rm 1 ni dimana dan kepada sesiapa sahaja. Walaupun almarhumah mak mertua saya ni bukan orang kaya, tapi dia kaya budi. Suka mengembirakan kanak kanak. Jumpa kanak kanak mana pun tak kira anak orang kaya atau miskin, dia akan sedekah rm 1. Kalau masjid atau rumah anak yatim tak usah ceritalah, jumpa masjid, masukkan rm 1, ada orang minta derma untuk anak yatim , tetap rm 1.

Almarhumah selalu ingat pesan dengan pesanan almarhum suaminya,"sedekah biar sikit tetapi berterusan. Selalu gembirakan orang biarpun kita sedih."

Kalau nak tunggu kita ada rm 50 dan rm100 baru nak sedekah, sampai bila bila pun kita tak mampu bersedekah. Akhirnya kita langsung tak bersedekah. Ada orang malu nak sedekah rm 1, pasal apa? Kita bukan nak bagitahu orang kita bersedekah tu.

Selalu dalam fb, orang muda, ada kerja pulak tu, berkira kira nak beri duit raya kat budak budak, bukan banyak pun, rm 1 saja, bubuh dalam sampul, pun merungut, budaya tak bagus katanya. Padahal budaya tu mendidik kita bersedekah dan budaya mengembirakan kanak kanak.

Kalau almarhumah, duit raya rm 1 bubuh dalam sampul tu yang diutamakan dulu. Bukan setakat hari raya, bah kan sepanjang masa ada duit rm 1 dalam sampul untuk diberikan kepada sapa saja kanak kanak yang dia jumpa atau yang datang ziarahi dia. Kanak kanak takde dosa, bagus kita gembirakan dia.

Setiap kita ada peluang dan ruang untuk bertaubat, membaiki iman, jiwa dan akhlak ke arah mulia. Samada kita nak berubah atau tidak. Kematian akan tiba bila bila masa tanpa kita duga dan bersedia.

Kita akan tinggalkan segala apa yang kita ada, milik kita di dunia ini. Yang kita bawa cuma amalan. Jika kita sudah sediakan tabungan untuk hidup selepas kematian, alhamdulillah. Sementara umur masih ada ni, selalulah ingat mati. Buat pelaburan, banyak banyak beli saham.

Lebih 20 tahun almarhumah mak mertua saya menyedia kain kapannya sendiri. Itu tanda almarhumah sentiasa mengingati mati. Benar benar dia bersedia. Ini cara almarhumah mak mertua saya.

Kita pun boleh membuat sesuatu perkara yang mengingatkan kematian. Bila mahu buat sesuatu fikirkan Allah redha atau tidak. Kit kot mati apa jadi. Setiap kali nak lakukan sesuatu, terus ingat jika aku mati waktu ni, macamana?

Istigfar jadikan senandung rindu di lisan. Kumandangkan setiap masa alunan selawat. Hati akan selalu tenang. Istiqomah bersedekah. Bila malam muhasabah, aku ada bersedekah atau tidak hari ini.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: