BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 24 October 2016

Rezeki Bukan Sahaja Harta




18 tahun menunggu akhirnya doa yang tulus diperkenankan Allah. Itu yang Allah takdirkan. Bersabarlah wahai ibu ibu. Jangan berduka cita apabila hajat dan permohonan kamu belum dikabulkan.

Ketika saya menunggu keputusan peperiksaan SPM, abah meminta saya membantu kawannya yang baru mendapat cahaya mata. Isterinya baru melahirkan anak selepas 18 tahun berkahwin. Ketika kawannya berkahwin, saya baru berusia 1 bulan.

Bersabar, berdoa dan berusaha. 6 tahun selepas berkahwin mereka mendapat anak angkat keturunan cina. Putih melepak, bermata sepet. 6 tahun selepas itu mereka menerima lagi seorang anak angkat berketurunan benggali. Cantik macam pelakon filem hindi. Teringat saya, kakak tak nak dukung adiknya, kakak kata, "macam taik cicak, atas hitam bawah putih"

Usaha sedekah, berjariah, akhirnya dikabulkan Allah permohonan untuk mendapat anak sendiri. 18 tahun sabar dengan doa. Lahir seorang anak perempuan. Fatin Adibah binti Yahya. Saya menjadi pembantu rumah sementara hingga keputusan peperiksaan SPM diisytiharkan. Allah Maha Mengetahui bila masanya doa dan hajat itu diperkenankan. Selepas keputusan peperiksaan diumumkan saya melanjutkan pelajaran di universiti. Tahun kedua, usia 19 tahun saya berkahwin dan usia 20 tahun saya sudah mendapat anak pertama. Rezeki manusia berbeza. Ada rezeki anak, ada rezeki harta, ada rezeki tubuh yang sehat, rezeki jiwa yang selalu tenang, rezeki mendapat sahabat yang baik baik dan lain lain lagi.

Jangan putus asa, jangan berasa jemu untuk berdoa, Nabi Allah Zakaria berdoa selama 90 tahun agar dikurniakan anak. Alhamdulillah, ketika usia isteri baginda melebehi 100 tahun barulah mengandung.

Jadi usah merasa gundah, ketika masih berdua, banyakkan ibadah. Allah beri peluang untuk beribadah dengan kyushuk dan tawadhuk.

Admin,

Muna liza binti Ismail

#BaitusSolehah



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: