BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 13 February 2013

Hati Putih Dan Hati Hitam




بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Hati putih hati bersih

Ada hati putih ada hati hitam.

Hati putih adalah hati yang sihat, dipenuhi sifat terpuji dan kebaikkan.

Hati hitam adalah hati yang disaluti dengan sifat tercela dan kekotoran. Boleh juga sebut hati mati.

Sebab yang membawa kepada matinya hati ialah :

Cintakan dunia
Lalai daripada mengingati Allah
Menggunakan anggota untuk melakukan maksiat.


Di antara perosak yang terbesar ialah kasih terhadap dunia, berkeinginan kepadanya, sangat tamak terhadapnya, berminat dengannya, kasihkan pangkat dan harta dunia dan tamak terhadap keduanya, kikir dan bakhil dengan harta dunia.


Untuk dapat hati putih kena selalu bersihkan, apabila sudah bersih, kena selalu gilap dan beri supleman. Salah satunya ialah sifat pemaaf akan membersihkan hati, memberi ketenangan Jiwa.


Sikap pemaaf adalah akhlak yang mulia dan dituntut syarak. Memaafkan orang adalah akhlak mulia dan tergolong dalam amalan yang amat digalakkan.



Memaafkan Ketika Mampu Balas Dendam

Allah berfirman dalam Hadits Qudsi:

Nabi Musa telah bertanya kepada ALLAH: "Ya Rabbi! Siapakah di antara hambaMu yg lebih mulia menurut pandanganMu?" ALLAH berfirman: "Ialah orang yg apabila berkuasa (menguasai musuhnya),dpt segera memaafkan". (HQR Kharaithi dari Abu Hurairah R.A)


Dalam perperangan Uhud. Nabi SAW mendapat luka pada muka dan juga patah beberapa giginya. Berkata salah seorang sahabat: "Cubalah Tuan Berdoa agar mereka celaka".


Nabi Muhammad menjawab:"Aku tidak diutuskan untuk melaknat seseorang,tetapi aku diutuskan untuk mengajak kepada kebaikan dan sebagai rahmat". Lalu beliau menadah tangannya kepada ALLAH Yg Maha Mulia dan berdoa: "Ya ALLAH,Ampunilah kaumku kerana mereka tidak mengetahui."



"sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada segumpal darah, jika baik baiklah seluruhnya,jika tidak tidaklah seluruhnya. Ianya tidak lain tidak bukan adalah hati" (HR Bukhari dan Muslim)







Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



0 comments: