BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 10 February 2017

Disebalik Kisah Pernikahan ini



Disebalik Kisah Pernikahan ini
Mana mana pelatih yang mahu terus mengasuh anak sendiri, keluarga menyokong cuma syarat tidak dibenarkan pulang ke rumah membawa anak, mereka terus berada di Baitus Solehah dalam suatu tempoh yang tidak had. Bermakna perlindungan diberikan sehingga ada waris menanda tangani untuk bawa keluar.

Mana mana yang telah bersedia untuk bekerja di dalam bidang perkhidmatan, mereka diizinkan bekerja dengan beberapa syarat yang mesti dipatuhi. Setakat ini Baitus Solehah hanya mengadakan MOU dengan Mak Jah Cafe dan Mak Jah Frozen Food.

Tujuannya menjaga kebajikan pekerja. Baitus Solehah masih memberi perlindungan dengan tujuan mendidik mereka di dalam pengurusan emosi, pengurusan kewangan, pengurusan masa dan pengurusan diri.

Mereka disediakan tempat tinggal, disediakan pengasuh untuk menjaga anak ketika keluar bekerja , disediakan pengangkutan sekiranya tempat tinggal jauh dari rumah dan pengangkutan untuk ke klinik atau hospital. Selain menjaga kebajikan, keselamatan dan kesihatan, pergaulan mereka juga diberi perhatian. Ibarat emak bapa menjaga anak dara pingitan.

Bukan sewenang wenangnya bila sudah ada duit, mereka boleh berbelanja dan keluar kemana suka. Perbelanjaan diri mereka dikawal, bukan kita ambik duit mereka tetapi diarahkan untuk membuat tabungan atas nama anak. Mereka juga tidak diizinkan kemana mana sesuka hati. Nak kemana mana mesti bagitahu, ada teman dan ada keperluan. Saja saja nak berjimba tidak dibenarkan. Duduk aja rumah bila cuti. Jaga anak, mengaji dan hadir majlis ilmu.

InsyaAllah, bila ada jodoh, kahwin dengan lelaki yang datang cara baik meminang. Dalam ramai ramai yang keluar bekerja, ada seorang ini saya jadikan pengasuh. Memang dia tidak minat keluar. Masih membina kekuatan dalam diri untuk berhadapan dengan masyarkat.

Memang berpotensi menjadi pengasuh. Mengasuh anak anak kawan yang keluar bekerja. Cekap buat kerja rumah.

Suatu hari ada seorang jejaka mencari isteri. Sudah lihat dan telek pekerja yang bekerja satu tempat dengannya. Tidak ada seorang pun yang dia berkenan.

" ummi, masih ada ke ummi simpan anak ummi selain yang keluar bekerja ni ?"

" ada, kenapa?"

Saya pulak teruja nak tahu.

"Boleh ummi tunjuk anak yang ummi sembunyikan tu?"

"Dia cuma mengasuh anak anak aja."

"Saya nak tengok yang itu, boleh? "

Saya pun buatlah lakonan, adakan pertemuan tidak formal. Lebih kepada jejaka tu skodeng waktu saya makan di luar.

2 minggu selepas itu setelah timbang sukat diri, lelaki itu berani menyatakan hasrat untuk memperisterikan.

Yang disembunyi pulak dicari orang. Yang ada depan mata langsung tidak berkenan di hati.

Urusan memang mudah. Keluarga pihak jejaka juga mudah. "Manusia mana tidak pernah buat salah, siapa kita nak hukum jahat buruk perangai seseorang. Asalkan bertaubat dan berusaha menjadi baik itu sudah bagus " kata bakal bakal mertua kepada saya ketika keluarga jejaka datang merisik. Allahuakbar.

Sungguh tulus mereka menerima ibu dan anak untuk menjadi sebahagian ahli keluarga mereka. Sebak saya mendengr. "Terima kasih kerana sudi terima anak kami ini. Baik buruk tegurlah dia, kekurangan dan kelemahannya dibimbing ya. "

Saya sebak waktu berlangsung ijab dan kabul. Sebak kerana bersyukur atas hikmah yang Allah perlihatkan atas kesungguhan taubat nasuha dan kesungguhan mentaati Allah, Allah tunjukkan jalan yang baik. Allah hantar orang yang ikhlas menyayangi untuk melindungi.

Sebaik selesai solat Jumaat, suaminya datang bertemu untuk menandatangani urusan daftar keluar dari Baitus Solehah. Suaminya sebagai waris yang sah membawa pulang ke rumah. Menjaga dan melindungi anak dan ibu.

Jodoh itu datang sendiri, datang dengan cinta berlandaskan iman.

Bersungguhlah dengan taubat kamu wahai anak anak di luar sana kerana Allah Maha Mengetahui apa yang tersembunyi di dalam hati kamu.

Admin,

Muna liza binti Ismail

#BaitusSolehah




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: