BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, 12 February 2011

Enaknya Buah Markisa

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Musim berganti menggamit memori
Membuai seuntai kenangan

Pohon markisa di depan rumah

Tanda cinta dan kasih zauj, cinta yang mendalam terhadap tumbuhan, kali ini zauj menanam pohon markisa untuk ummi.


Depan belakang rumah ummi dihiasi dengan pohon markisa. Di depan rumah pohon markisa tumbuh di luar pagar dan memanjat tiang dan menjalar ke pargola. Di belakang, pohon markisa tumbuh di dalam petak yang berisi tanah dan mejalar memanjat kayu yang disediakan dan tinggi mencapai pagar besi hingga ke wayar telefon.





Rimbunan pohon markisa di belakang rumah



Rimbun menghijau sehingga menjadi teduh dan sejuk dibahagian depan dan belakang rumah. Sekarang pohon markisa ini sedang berbuah. Lebat dan cantik berjuntai-juntaian buahnya.








Buah markisa yang belum ranum

Pokok Markisa atau juga dikenali sebagai buah susu, merupakan sejenis pokok yang menjalar bagi mendapatkan cahaya matahari. Buahnya yang rasa sedikit masam dan manis boleh dimakan begitu sahaja ataupun dijadikan minuman. Kini terdapat jus markisa dijual di pasar raya atau kedai-kedai.


Pokok markisa ini terdapat di kebanyakan negara-negara tropika dan sub-tropika terutama di Australia, India, Kenya, New Zealand dan Hawaii. Markisa ditanam secara komersil di negara-negara berkenaan. Dua varieti yang biasa ditanam untuk tujuan ini ialah markisa berkulit warna kuning (Passiflora edulis f.flvicarpa) dan buah markisa berkulit warna ungu (Passiflora edulis sim).



Terdapat dua jenis markisa, satu berwarna kuning yang tumbuh di dataran tinggi dan satu lagi berwarna ungu. Walau bagaimanapun, rasa kedua-dua jenis ini adalah sama sahaja. Varieti kuning didapati lebih sesuai ditanam di Malaysia kerana boleh mengeluarkan hasil yang lebih tinggi berbanding varieti ungu. Varieti kuning ini telah dibawa ke Malaysia dari Australia dan Hawaii pada tahun 1960-an. Markisa ialah tanaman saka yang menjalar. Buah markisa mengeluarkan sulur paut dari pangkal daun. Bentuk daunnya bulat membujur dan rata di tepi.


Buah markisa yang ranum dan isinya boleh dimakan


Di Malaysia, markisa dari varieti meroon mula menghasilkan buah dalam jangka masa 5-6 bulan selepas tempoh penanaman dan jangka hayat pokok adalah lebih kurang 3 tahun. Lebih kurang 74 hari selepas pendebungaan, bunga akan menjadi buah yang bujur berukuran kira-kira 7 cm dan 6 cm, berwarna hijau dan mempunyai berat dalam lingkungan 8 g. Buah ini manis serta mempunyai rasa dan bau yang sedap apabila ranum. Buah ranum berwarna meroon.


Pokok markisa tumbuh menjalar di mana sebatang pokok boleh menjangkau dan meliputi kawasan bulatan seluas 50 kaki. Berbuah sepanjang musim dan boleh hidup tujuh hingga lapan tahun tetapi usia produktif ialah sehingga empat tahun sahaja.



Juntaian buah markisa di tingkap dapur


Markisa merupakan buah yang berkhasiat. Buah markisa mempunyai khasiat yang tinggi dengan kandungan vitamin C dan A serta amat baik untuk kesihatan dan sistem pertahanan badan. Perubatan tradisional turut menggunakan buah ini bagi rawatan menurunkan kadar darah tinggi, kencing manis dan asma.


Sekarang ini, markisa sedang lebat berbuah di depan dan belakang rumah ummi,  sapa-sapa yang melihat buahnya, pasti tertarik sebab kelihatan segar dan bersinar.




Ummi memang gemar buah markisa kerana  khasiatnya yang memberikan vitamin C  yang tinggi. Kalau boleh hari-hari nak makan buah markisa. Sejuk mata memandang rimbunan pohon markisa  ini.  Yang paling best, rimbunan pepohon markisa yang terdapat di tingkap dapur rumah ummi.



Daun-daun dan pucuk pohon markisa menjulur masuk ke ruang dapur memenuhi penjuru syiling dapur. Ummi  tak matikan pun pokok tu, sebaliknya ummi tarik pucuknya keluar tingkap supaya dapat cahaya matahari. Bagi ummi setiap pokok sentiasa bertasbih. Maka dengan membiarkan pohon markisa hidup menumpang dan menjalar melalui tingkap dapur, sekurang-kurangnya ada keberkatan di situ. Patutlah sejuk sahaja ruangan  ini sebab  pohon markisa ini sentiasa bertasbih.



وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ

“Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohonan kedua-duanya tunduk kepada-Nya.” (Q.S Ar-Rahman [55]: 6)


Dalam Al-Quran, masih banyak ayat seperti di atas yang menyebut tentang tanaman dan pepohonan bertasbih dan bersujud kepada Allah. Selama ini, ayat-ayat tersebut ditafsirkan hanya sebagai kiasan. Artinya, tumbuhan bersujud dan bertasbih dengan cara tunduk pada hukum alam (sunnatullah).


تُسَبِّحُ لَهُ ٱلسَّمَـٰوَٲتُ ٱلسَّبۡعُ وَٱلۡأَرۡضُ وَمَن فِيہِنَّ‌ۚ وَإِن مِّن شَىۡءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمۡدِهِۦ وَلَـٰكِن لَّا تَفۡقَهُونَ تَسۡبِيحَهُمۡ‌ۗ إِنَّهُ ۥ كَانَ حَلِيمًا غَفُورً۬ا (٤٤)


“ Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.” (QS. Al-Isra’: 44)



Jika ingin membca lebih lanjut berkaitan penemuan atau bukti tumbuhan bertasbih, sila baca di sini TUMBUHAN PUN BERTASBIH MEMUJI ALLAH


Selain makan begitu sahaja, markisa enak dibuat jus. Untuk membuat jus, tidak perlu banyak buah untuk satu jag 1.5 liter, memadai 2 biji buah markisa  dicampur gula dan air. Hmmm...enak minum begitu saja...


Kini  ada kajian dalam bidang kosmetik tentang buah markisa. Buah markisa mengandungi nutrien seperti vitamin A dan C. Vitamin A merupakan sumber penting anti oksidan yang bertindak menghapuskan radikal bebas. Buah ini juga dapat memperbaiki tisu dan menghalang pelbagai masalah kulit. Kandungan AHA buah markisa bagus sebagai agen pengelupasan yang menjadikan kulit lebih bersih dan cerah.


Wah...tak rugikan, tanam markisa di kawsan rumah. Tanam dalam pasu dan pacak kayu ditengah pasu untuk pokok memanjat sebelum dipautkan ke pagar atau grill tingkap. Ada hasil yang bermanafaat.




Pohon yang sentiasa bertasbih kepada pencipta


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



9 comments:

Bakawali Gunung said...

Bagaimana untuk mendapatkan benih pokok markisa?

Ummi Munaliza said...

Pokok markisa boleh dibiakkan dari keratan batang.

Bakawali Gunung said...

Dimana untuk saya dapatkan benih anak pokok markisa?

Ummi Munaliza said...

Sekarang ini dipusat tanaman bunga atau nursery dah banyak dijual.


Kalau mahu free, datang saja ke rumah saya,saya keratkan batangnya dan semai sendiri di rumah.

Iffah Muhsin said...

hikhik...jus markisa yg sejuk sedap...jus markisa kan yg ummi buat hari tu ummi? iffah minum sebelum balik malam tu?

Kamarul said...

Salam,
Sekiranya Puan memiliki bekalan buah markisa, atau kenal sesiapa yang ada bekalan, sudi sekiranya menghubungi saya untuk membekalkan buah markisa kepada saya secara konsisten.

Kuantiti : 500kg / penghantaran
Jenis Markisa : Ungu (Panama Red)
Gred : B (13-14 biji sekilo)
Indeks Kematangan : Ranum di pokok.
Destinasi Penghantaran : Kilang saya di Kajang Utama.

Harga : Harga Pembelian Pukal

Maklum balas segera daripada pihak tuan amat saya hargai….

najmiey said...

UNTUK HUBUNGI PEMBEKAL BUAH MARKISA DI PENDANG, KEDAH:-SILA HANTARKAN EMAIL KE: hakunamatata44@yahoo.com.
t.kasih.

nadya said...

Salam. Nak tanya. Kulit buah tu boleh makan ke? Tak pernah makan la. Pernah tgk kwn makan tp biji dia je dia makan.tq.

ieta said...

As salam ummi.. sy teringin sgt nk mkn buah markisa nie.. sy sanggup beli walaupun sbiji.. masa sy pragnant sya cari buah nie tp x jumpa.. boleh x bg alamat ummi kat sy?