BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 1 June 2014

Peristiwa Ketika Rasullulah Diisrak

Tazkirah Subuh di Baitus Solehah
Tazkirah Subuh, di Baitus Solehah pada  01/06/14, Kisah-kisah Kaum yang diazab ketika peristiwa Israk dan Mikraj yang disampaikan Muhammad Nur Iman. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil Haram ke Masjidil-Aqsa)

Sepanjang perjalanan (Israk) itu, Rasulullah SAW diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak 2 rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:

Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa AS menerima wahyu daripada Allah.  
Baitul-Laham (tempat Nabi Isa AS dilahirkan)

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah SAW menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib.


Peristiwa israk mikraj tidak boleh difikir secara logik akal. Analoginya seperti ini...

Pada zaman sahabat jika dicerita ada besi terbang pada zaman ini, boleh berbual dengan orang yang jauh beribu kilometer, tentu sukar dipercayai. Mesti mereka fikir itu perkara yang tidak logik.

Jadi sama juga kita yang hidup zaman ini, bila menggunakan logik akal macamana boleh berlaku israk mikraj pada zaman yang langsung tidak ada sains teknologi.

Hanya dengan iman sahaja yang percaya perkara ini. Fikir dengan logik akal tidak mencapai darjat keimanan. Orang yang taat dan patuh kepada perintah Allah dan Rasul terus percaya tanpa ada keraguan.

Peristiwa-peristiwa tersebut adalah seperti berikut:

1. Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang2. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.

2. Tempat yang berbau harum. Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah bau kubur Masitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).

3. Suatu kaum yang menghempap kepalanya dengan batu besar. Setiap kali kepala itu berkecai, kembali semula seperti sediakala, dan hal ini berlaku terus-menerus tidak ada henti-hentinya.

Nabi bertanya : "apa ini wahai Jibrail?
Jibrail menjawap : mereka iulah orang-orang yang sentiasa merasa malas untuk menunaikan solat fardhu.

4. Kaum yang berpakaian koyak dihadapan dan koyak dibelakang. Mereka berlagak seperti binatang ternakan, memakan pohon-pohon yang berduri, daun-daun yang pahit rasanya dan batu-batu jahanam.

Nabi bertanya: "siapa gerangan mereka ini?"
Jibrail menjawap : "mereka inilah orang-orang yang tiada membayar zakat harta mereka. Tiadalah Allah menzalimi mereka, Tuhanmu bukanlah Penganiya terhadap hamba-hambaNya.

5. Sekumpulan kaum lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibril: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri dan suami mereka.

6. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibril: Itulah orang yang makan riba.

7.Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.

8. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali2. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.

9. Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.

10. Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.

11. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai hiasan. Rasulullah tidak mempedulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.

12. Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah SAW tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia2kan umurnya sampai ke tua.

13.Seorang perempuan bongkok 3 menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Ambillah peringatan dan pengajaran dari peristiwa yang ditemui oleh Rasullulah ketika diisrakkan ini.


Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: