BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 19 October 2014

Maklumat Bapa Dalam Sijil Lahir Anak Zina/Mangsa Rogol

Maklumat BapaDalam Sijil Kelahiran Anak Zina/mangsa Rogol
Masih ramai yang tidak jelas dan kurang faham akan status anak-anak yang dilahirkan sebelum ibunya bernikah.

Semua bayi yang dilahirkan wajib didaftarkan kelahirannya. Jika tidak daftarkan, bayi ini tidak ada dokumen pengenalan diri. Tidak akan memperolehi kad pengenalan. Dan kita telah menganiya dan menzalimi anak ini kerana tanpa pengenalan diri, akan menyukarkan jalan-jalan kehidupan yang ditempuhnya.

Seorang bayi yang didaftarkan jika ibunya tidak bernikah sebelum bayi dilahirkan dan tidak ada sijil nikah, di ruang bapa, dicatatkan 'maklumat tidak diperolehi'. Tidak ada apa-apa cara pun untuk menukar status ini di sijil kelahiran anak itu.

Jika bernikah sebelum bayi dilahirkan, diruangan bapa boleh diisi dengan maklumat lelaki yang menikahi ibunya sebelum bayi dilahirkan TETAPI tetap tidak boleh dibin atau binti lelaki itu. Di penjuru kiri bawah sijil kelahiran dicatatkan Syeksen 13.

Rekod ini tidak boleh diubah sesuka hati hanya kerana malu atau demi maruah dan masa depan anak itu. Ada sebabnya...

Anak-anak ini hanya boleh dibin atau bintikan dengan nama-nama asma Allah. Ada 99 nama Allah, dan diletakkan Abdul di depannya. Contoh, Abdur Rahman, Abdur Rahim, Abdul Fatah, Abdul Hakim,Abdul Aziz dan lain-lain.

Jagalah keturunan seterusnya supaya nasab akan datang bersih, jangan lakukan penipuan hanya kerana malu dan ego mengakui kesilapan diri dengan bernikah selepas mengetahi diri hamil, apabila cukup pula tempoh 6 bulan janin berada dalam kandungan dan apabila anak lahir  terus di bin atau binti dengan nama suami ibu. Nak tipu siapa sebenar? Tipu masyarakat atau tipu diri sendiri? Sedangkan Allah Maha Mengetahui. Hanya kita dan Allah saja yang tahu tentang keujudan janin sebelum ijab dan kabul. Kita dah tahu ujud janin sebelum nikah, anak itu tetap berstatus anak zina. Anak zina tidak boleh berwalikan nama bapa yang tercatat dalam sijil lahirnya. Mana tahu kita terlupa nak berwali hakim bila anak perempuan tu nak bernikah nanti sebab malu nak mengakui kesilapan silam.

Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: