BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, 12 January 2015

Pondok Lirboyo : Sebak dan Hiba

Malu
Malu disnap gambar apabila air mata anak pun tumpah jua. Sayu pilu menghambat jiwa lara. Hati ibu, tak payah dicerita. Kerana ilmu, mahu menjejak ibu Imam Shafie, melepaskan anaknya yang berusia 12 tahun menuntut ilmu. Ilmu ada dimana-mana, tarbiyah itu yang utama.

Bak kata Pak Kiai, ta'alim di dalam kelas itu cuma 2 jam aja, tetapi tarbiyah itu 24 jam. Bermula dari bangun tidor hingga tidor kembali. Bagaimana kehidupan yang membentuk akhlak Islami yang diamalkan dari ilmu yang dipelajari.

Ilmu tanpa amal tidak menjadikan kita berguna, amal tanpa ilmu menjadikan kita buta.
Qanaah itu harus dilalui bukan sekadar menjadi sebutan. Biarlah tidornya atas lantai, tidak enak tetapi penuh kudratnya mampu bangun malam daripada enak tidor dikasur empok, leka hingga matahari menjenguk sinar.

Kucupan ibu yang dalam hatinya sentiasa berdetak, "Ya Allah jadikan anakku ini anak yang dirahmati dan diberkati di dunia hingga akhirat. Permudahkan ia menuntut ilmu, jadikan dia seorang yang sabar dan tabah dan permudahkan jalan jalan menuju redhaMu."




Pagi dah hantar Imran ke biliknya, dah tinggalkan semua bagasi, dah jumpa kawan kawan sebilik Imran dari Malaysia, jumpa seorang anak pak kiai, dah lihat bilik dan kehidupan santri santri di sini. Dah banyak pesanan dititipkan pada Imran.

Dah kucup, peluk Ali Imran , dah basah niqab dengan air mata. Lepas tu terus pergi tinggalkan Imran memulakan kehidupan sebagai santri.

Petang tadi ajak zauj pergi tengok Imran. Naik bas pendek ( macam bas tahun 70an di Malaysia) kemudian jauh menapak jalan kaki. Jauh berjalan pun sanggup, nak tengok permata hati jalani kehidupan baru.
Dapat jumpa Imran, jalan selamba berkaki ayam, berpelikat macam di rumah. Senyum senyum...

Dah boleh suaikan diri, dah rasa best. Takde tilam, takde bantal cuma dibekalkan sehelai selimut yang Imran selalu gunakan di rumah. Saya dah tak menangis, cuma cium Imran lama lama. Tiba ayah Imran, wah...ayah pulak yang sayu. 


‪#‎sapa kata ayah tak sedih, cuma tak tunjuk saja.

Selepas melawat Imran petang itu, kami menginap di sebuah hotel berhampiran. Esok pagi sudah mahu berangkat pulang jadi, mungkin tak jumpa lagi.

 

 
 Terasa malam yang panjang. 2, 3 kali terjaga, lihat jam baru pukul 10.38, 11.50 dan 12.45. Rasa macam lama dah tidor. Tanpa disedari, telah terbetik kerinduan. Bagaimana sang ibu mahu meneruskan kehidupan di hari hari seterusnya? Seperti bumbung atap yang tiris, bantal ini basah!

#malam pertama Ali Imran tidak ada disebelah sejak dilahirkan. Jika sebelum ini,saya yang pergi bermusafir sehari dua tidak terasa apa apa, kali ini usianya menginjak remaja, perjuangan dalam menuntut ilmu, perjalanannya menuju keredhaan Allah bermula.


Tidor yang lena



 Ketika menunggu keberangkatan balik ke Malaysia di Lapangan Udara Juanda , Surabaya.




 Benar jangkaan hati, jadi ibu mesti kuat. Dah sampai airport Juanda Surabaya, nampak miscol dari Ali Imran mengunakan telefon umum di biliknya. Saya col back. Apa yang didengar ialah sedu sedan tangisan Imran.

Hati ibu, bila dengar tangisan si anak mesti airmatanya berderai jatuh. Jika tidak kuat, rasanya mahu patah balik semula ke Kota Kediri untuk jumpa Imran dan bawa balik. Tapi ia bukan jalan keluar. Imran bukan anak manja.

Dia mesti dilatih agar kuat dan tabah. Ini pertama kali dan hari pertama masuk kelas. Mesti terasa kejutan budaya terutama bahasa dan cara belajar. Tidak ada sesiapa pun yang tidak gementar melalui hari pertama yang luar dari kebiasaaan.

Sedangkan Rasulullah pun kali pertama di datangi malaikat Jibrail, Jibrail memeluk dan menyuruh ' bacalah', rasa gementar sehingga berbaring dalam selimut apabila pulang ke rumah.

Apatah lagi kita ini manusia biasa. Maka ia menjadi pengalaman indah yang akan jadi bahan sendaan suatu hari nanti. Anak lanang menangis hiba.

Disinilah peranan ibu yang tidak boleh lemah, sayu pilu hiba yang menghambat jiwa menyebabkan dengan mudah termakan pujuk rayu dan mengalah. Dan kita tidak akan kuat jika tidak ada penyerahan diri kepada Allah.

"Ya Allah hingga di sini pengasuhan terhadap amanah yang Engkau anugerahkan kepada aku, dengan doa dan tawakal kepada Mu mengharap rahmat dan kasih sayangMu memelihara kesejahteraan Imran walau dimana pun Imran berada."
 




 
Berdua diairport ketika baru tiba hari sebelumnya.

 Setelah dipujuk-pujuk tangisan Imran redha di telefon dan saya mohon pamit berangkat naik pesawat. Tiba di Lapang terbang Senai pukul 4.10 petang. Malamnya hati ini menjadi rawan semula. Petang tadi ketika sampai, sudah menangis.




Rawannya hati seorng ibu, tidak siapa dapat mengubatinya melainkan Allah. Hanya dengan mengingati Allah, jiwa yang gundah menjadi tenang. Mengadulah kepada Allah, luahkan dalam munajat dengan Nya yang Maha Mengasihani.

‪#‎dah‬ mula melihat lihat tiket ke Surabaya. " Tenang dan damaikan jiwa puteraku didalam rahmatMu."








Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

2 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI


IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA