BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 30 October 2010

Rindu Dan Doa

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Jiran selang sebuah belah kanan pergi menunaikan haji di Makkah Mukarramah. Suka ummi dengar jiran ni dah dijemput Allah ke sana. 2 hari sebelum mereka suami isteri berangkat baru ummi tahu. Sempatlah kami berbual-bual tentang pengalaman ummi ketika di sana.


Sapa-sapa yang pernah pergi ke sana, pasti akan kerinduan untuk pergi lagi mengunjungi Baitullah. Seperti doa Nabi Ibrahim di bawah ini.


Doa Nabi Ibrahim kepada Tuhan, yang dirakamkan oleh Allah Taala di dalam surah yang dinamakan sempena nama kekasihNya ini; surah Ibrahim:

Dan ingatlah ketika Ibrahim berkata, "Ya Tuhanku, jadikanlah negeri ini (Makkah) aman sentosa dan hindarkan aku dan anak2ku daripada menyembah berhala.


Ya Tuhanku, sesungguhnya berhala telah menyesatkan kebanyakan manusia. Barangsiapa mengikutku, dia dari golonganku. Dan barangsiapa menderhakaiku, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.


Ya Tuhan kami! Sesungguhnya aku telah menempatkan anak2ku di lembah yang tiada tanaman (Makkah), di sisi rumahMu (kaabah) yang suci. Ya Tuhan kami! Supaya mereka mendirikan sembahyang, maka jadikan hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan berikan mereka rezeki dengan buah-buahan, mudah-mudahan mereka berterima kasih.


Ya Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami lahirkan. Tidak tersembunyi bagi Allah sesuatu di bumi dan tidak pula di langit.


Puji-pujian bagi Allah yang menganugerahkan aku ketika tua dengan Ismail dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanku mendengar doa.


Ya Tuhanku! Jadikan aku seorang yang mendirikan sembahyang, begitu juga anak2ku. Ya Tuhan kami, perkenankan doaku.


Ya Tuhan kami! Ampunilah aku dan dua orang ibu bapaku dan orang2 yang beriman pada hari yang menetapkan perhitungan (hari hisab). (Surah Ibrahim: 35-41)


Doa ialah senjata orang-orang mukmin. Janganlah kita meragui bahawa Allah Taala tidak mendengar doa-doa kita. Sebenarnya Allah Taala itu Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui, sepertimana yang disifatkan Nabi Allah Ibrahim a.s di dalam doanya. Siapa lagi yang lebih memahami Tuhannya, melainkan nabi dan rasulNya?

Dan lagi, janganlah bersifat ragu sama ada Allah memperkenankan doa kita ataupun tidak.Dan, bukanlah jika doa kita tidak dimakbulkan serta-merta, bermakna Allah tidak mendengar permintaan-permintaan kita. Bukan begitu anak-anak. Allah Taala mempunyai caraNya yang tersendiri dalam menjawab doa hamba-hambaNya.

Kadangkala cepat sahaja Dia mengabulkan doa kita..akan tetapi, kita selalu terlupakanNya pada saat-saat seperti itu, lantaran hati terlalu girang kerana mendapat apa yang dihajatkan. Kita selalunya lupa untuk menyatakan syukur kepadaNya. Sebaliknya, apabila Allah Taala ingin menguji kita, dengan tidak memperkenankan doa kita dengan segera, kita jadi marah padaNya. Janganlah begitu. Bahkan, kita sebenarnya tidak layak untuk marah-marah pada Tuhan Pencipta kita.

Kerana sebenarnya, terlalu banyak nikmat yang telah diberikan, cuma kita saja tidak perasan, kerana terlalu banyak nikmat2 itu.



"Dan diberikanNya kepadamu setiap apa yang kamu minta. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah sanggup kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan banyak ingkar (kufur akan nikmat)." (Surah ibrahim: 34)



Cubalah kira, berapa nikmat yang kita dapat pada hari semalam sahaja? Kita bangun daripada tidur, dapat melihat cantiknya fajar terbit di ufuk timur. Menghirup udara segar, oksigen bertukar dengan karbon dioksida bahan buangan badan. Dengan udara ciptaan Tuhan itulah kita bernafas dan hidup di bumi ini.


Kita berjalan ke dapur, menggunakan sepasang kaki ciptaan Tuhan. Kita masak beras untuk menjadi nasi,  yang datangnnya dari pokok padi, yang ditanam  di sawah padi, yang kesuburannya dijaga...oleh siapa? Siapa lagi yang menciptakan tanah tempat kita berpijak? Siapakah yang menciptakan tanah yang boleh dibajak? Yang menghasilkan beras, yang menjadikan hidangan nasi dengan lauk-lauk semalam satu realiti dan rezeki?


Sampai bila kita nak hitung? Itu baru pada sarapan pagi. Belum lagi ke waktu tengah hari, sehingga ke malam, dan akhirnya kembali kepada waktu siang.


Dan itu baru satu hari. Sanggupkah kita..untuk menyenaraikan nikmat-nikmat Tuhan kepada kita? Laratkah? Mampukah kita?


Dan benarlah kata Tuhanku, yang juga Tuhanmu, bahawa manusia tidak akan sanggup untuk menghitung nikmat-nimkat Allah.


"Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah sanggup kamu menghitungnya"


Itu, situasi kita lupakan nikmat Allah. Kita...banyak kali melupakan Allah. Lalu, wajarkan kita berharap Allah mengingati kita, dengan begitu mudah dan segera?


Akan tetapi... zatNya melampaui tanggapan kita. Kita menyangka, "Oh tuhan, bagaimana mungkin Engkau mengampuniku, sedangkan aku selalu lalai dalam mengingatimu. Bagaimanakah doaku akan dimakbulkan, sedangkan aku sering melupakan nikmat-nikmatMu?"




Ketahuilah, bahawasanya Allah itu tidak terjangkau dengan pemikiran manusia.


Tatkala kita menyangka tiada pengampunan bagi kita, Allah al-Ghofur mengampuni segala dosa.

Tatkala kita menyangka Allah membenci kita, Allah ar-Rahim menyayangi kita.

Tatkala kita menyangka, tiada lagi rezeki disebabkan menggunungnya dosa, Allah ar-Rozzaq menganugerahi kita rezeki yang baru.


Dan...tatkala kita menyangka, Allah melupakan kita lantaran doa-doa kita tidak juga dimakbulkan setelah sekian lama, sebenarnya As-Sami' Maha Mendengar segala rintihan hamba-hambaNya, dan Allah ar-Rahim sebenarnya sedang menguji keteguhan kita. Keteguhan iman kita kepadaNya. Dia sayangkan kita, sebab itulah Dia menguji kita.


Allah Taala sayangkan kita, sebab itulah dia menguji kita dengan bermacam-macam cubaan. Nak tahu kenapa?


Sebab, Dia tahu, bahwa syurga itu sebesar-besar kenikmatan. Allah mahukan hamba-hambaNya memasuki syurgaNya yang luas dan indah itu. Cuma, Dia haruslah berlaku adil, dan tidak bolehlah sembarangan makhluk mendiami tempat yang plaing istimewa di akhirat itu. Kerana syurga itu bukan sembarangan tempat. Kerana itu, diujiNya kita di dunia, supaya Dia tahu, siapakah di antara kita yang benar-benar layak untuk mendapat syurgaNya yang kekal abadi.


Iman, kepercayaan yang teguh tentang adanya Tuhan yang satu, Tuhan Yang Maha Esa, Pencipta alam ini dan segala isi di dalamnya, ialah satu amanah yang besar bukan? Dan, tidak ramai manusia yang mahu beriman. Tidak ramai manusia yang Allah letakkan amanah ini kepadanya.


Jadi, bukankah itu bukti Dia mempercayai kita? Dalam banyak-banyak manusia, kenapa kita yang dipilih mendapat hidayahNya? Bukankah itu, cukup membuktikan kepercayanNya kpd kta, hamba-hambaNya?

Lantas, mengapa pula, ..mengapa lagi..kita tidak percaya kepadaNya?


Lihatlah lembah yang tiada tanaman itu kini. Lihatlah Makkah al-Mukarramah. Lihat...berapa juta manusia yang cenderung hati mereka kepada Makkah? Lihat, berapa banyak hati yang merindui...untuk pergi sendiri ke Baitullahil haram?


Tidakkah hati ini sentiasa merindui rumah Allah itu? Tatkala melihat banyaknya manusia-manusia berpakaian ihram yang putih bertawaf mengelilingi kaabah, berebut-rebut ingin mencium hajarul aswad...tidakkah kita merasai kesakitan hati? Di dalam dada ini, tidakkah kita merasai peritnya rindu kepada Tuhan Yang Satu?


Tidakkah ada diantara  kalian  juga memasang keinginan, ingin menjadi seperti mereka yang kita lihat di dalam kaca TV itu? Bertuah seperti mereka, dapat peluang melihat sendiri rumah Allah, yang didirikan sejak zaman Nabi Ibrahim a.s. (malah ada sumber mengatakan kaabah memang telah wujud sejak zaman Nabi Adam a.s. )


Rumah tua itu, tidakkah kalian  juga ingin ke sana? Menangis dan bersolat di hadapannya?


Bacalah lagi ayat ke 37 surah Ibrahim, jika kalian  masih enggan membenarkan hatimu!


"Ya Tuhan kami! Supaya mereka mendirikan sembahyang,"

...supaya mereka mendirikan sembahyang...


Benarlah, doa Nabi Ibrahim a.s telah didengari malah diperkenankan oleh Allah Taala. Walaupun telah berjuta tahun, ummi kira, Nabi Ibrahim a.s telah wafat, tapi lihatlah, doanya masih menjadi kenyataan sehingga ke hari ini. Makkah, lembah di tengah-tengah padang pasir yang tiada tanaman, subur dan maju sekarang. Malah doa Nabi Allah itu supaya manusia cenderung/rindu kepada Makkah itu benar, rindu kerana ingin menunaikan sembahyang. Menunaikan sembahyang di tanah suci Makkah. Bukan kerana rindu yang lain. Bukan...


Jadi, ketika kalian berasa dipinggirkan Allah, doa kalian tidak dimakbulkan, malah tidak pun didengari oleh Allah; maka ingatlah doa Nabi Ibrahim a.s ini. Dan kalian lihatlah sendiri, bukalah matamu seluas-luasnya, akan kebenaran doa Nabi Ibrahim a.s. itu. Lihatlah, siapa jua yang memakbulkab doa hamba-hambaNya, jika bukan Allah subhanahu wa Taala.


Dan ingatlah, jawapan Allah kepada doa-doa hamba-hambaNya itu berbagai. Kadangkala, Dia perkenankan dengan mudah. Alhamdulillah. Ucaplah alhamdulillah ketika itu.


Tapi, jika lambat diperkenankan, ataupun sampai sekarang seperti seolah-olah Allah menyepi, maka ketahuilah, Dia menggantikan yang lebih baik buat kamu. Mungkin doa kita itu tidak munasabah, atau apa yang kita minta itu sebenarnya buruk bagi kita, cuma kita saja yang tidak tahu lagi. Jadi, bukan Allah tidak mendengar, atau tidak memperkenankan, cuma Allah tidak menjawab doa itu sperti yang kita sangka. Ketahuilah, Dialah Pemberi Rezeki dari arah yang tidak disangka.


Lihat sahaja Nabi Allah Zakaria yang berdoa mohon zuriat dari muda, ketika  usia 90 tahun baru Allah memperkenankan doa  itu. 90 tahun...bukan suatu tempoh masa yang singkat, sehingga apabila dikhabarkan doanya dimakbulkan , Nabi Allah Zakaria bertanya kembali,"mana mungkin aku yang sudah tua ini mampu?"  Tapi qudrat dan iradat Allah siapa yang mampu menolakkanya.

"Kun Fa Ya Kun",  "Jadi lah,maka jadilah"


Bukankah Allah itu Maha Berkuasa, Maha  Gagah  lagi Maha Perkasa,  tiada yang mustahil  bagi Allah untuk menciptakan sesuatu  yang IA  kehendaki.


"Kita tak pernah rugi kalau berdoa. Sekalipun tidak dimakbulkan, sekurang-kurangnya dapat pahala. Dan kalau pun tak dimakbulkan sekarang, mungkin Allah nak bagi yang lebih baik untuk kita. Siapa tahu, kan?"


Berdoa. Berdoa. Dan teruslah berdoa. Semoga berdoa, membawa kita ke syurga. Ameen ya Rabb al-`alamin.


"Dan apabila hambaKu bertanya kepada engkau tentang halKu, maka sesungguhnya Aku hampir. Aku memperkenankan doa orang yang meminta, apabila dia meminta kepadaKu, tetapi hendaklah dia mengikut perintahKu, serta beriman kepadaKu, mudah-mudahan mereka mendapat petunjuk." (Surah al-Baqarah : 186)



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



1 comments:

loooose said...

31 Oct 10, 08:54
4°23'18.60"N 100°47'19.85"E