BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 20 October 2010

Saat Bersama Kekasih

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
20102010

Bangunlah di dua pertiga malam. Di kala orang lain nyenyak tidur, kita bangun membelah kesunyian dini hari.



Bangun malam itu amat besar manfaatnya pada diri dan keluarga. Apatah lagi waktu tu amat mudah dimakbulkan doa dan bangun ketika itu, kita merasakan betapa kerdilnya kita, dengan suasana yang sunyi bagaikan tiada siapa pun di dunia ini.


Memang sejuk... memang berat. Kita pasti tidak mampu melakukannya tanpa suatu azam, tekad dan kesungguhan. Orang yang benar-benar mahu berubah dan mahu KEJAYAAN sahaja yang MAMPU melakukannya.



Bila dah bangun, terserahlah, samada nak terus ambil wuduk dan bersolat, atau hanya berdiam diri dan bermuhasabah atau bertafakkur. Yang penting dan utama ialah BANGUN dari tidur.


Kita juga boleh berzikir, membaca Al-Quran dan sebagainya. Buatlah satu keputusan dan amalan untuk BANGKIT malam.


KEKUATAN itulah yang membolehkan untuk BANGKIT membina perubahan diri dan keluarga sendiri. Bangun malam tidak semestinya berqiamulail. Jangan sempitkan pengertian BANGUN MALAM ini.


Mungkin permulaan bila terjaga dari tidor,kita tidak bangkit duduk,cuma masih berbaring, sambil berbaring itu berdoalah kepada Allah akan hajat dan keinginan kita. Jika berterusan dapat terjaga dengan sendirinya pada waktu dinihari, pertingkatkan, selain berdoa sahaja,cuba untuk duduk dan berjalan ke bilik air untuk berwuduk.


Jika telah berwuduk, maka bersolat itu tidak berat lagi. Lepas solat berdoa dan jika mahu tidor semula. Berdoa ketika ini sebenar amat manis rasanya, seseolah kita sedang berkomunikasi dengan Allah. Tidak ada gangguan dan bunyi yang mengurangkan kosentrasi. Kita bebas untuk mengungkap apa jua permohonan dan hajat di hati.


Pepatah kata:Orang lain tidak mampu ubah diri kita, melainkan kita sendiri ubahnya. Orang lain tidak mampu membangunkan diri kita, melainkan kita sendiri berusaha membangunkannya. Orang lain tidak mampu membangkitkan diri kita, melainkan kita sendiri yang bangkit. Segalanya bermula latihan BANGUN MALAM sebagai latihan memotivasikan diri sendiri.



Ada juga orang bangun malam apabila jiwanya resah gelisah dikala kesukaran menimpa. Memanglah ketika ini bangun malam ada lah satu cara untuk mendapatkan ketenangan itu semula.


Sebab itu ada orang,tidak suka dia sentiasa berada di dalam keadaan selesa, sebab bila berasa di keadaan itu, dirinya jadi malas untuk bangun malam. Maka sekiranya di sering di uji Allah, dia akan rasa gembira kerana ujian itu telah memberikan semangat dan motovasi diri untuk bangun malam. Dirasakan ketika bangun malam itu, Allah hampir dengan dirinya.


Bila kita merasakan diri hampir dengan Allah, maka kita sentiasa rasa diberikan perhatian, disayangi dan dikasihi. Ibarat kekasih yang sentiasa berada bersama kita dengan penuh kasih sayang.


Wallah hu a’lam.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: