BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 1 April 2013

Bagaimana untuk mendapat rahmat Allah?


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Bagaimana untuk mendapat rahmat Allah? Sebenarnya rahmat Allah diperoleh dengan melakukan amalan-amalan harian dalam kehidupan. Amalan-amalan hidup di sini ialah bagaimana sikap kita dalam menjalani hidup ini.

Antaranya, yang telah jelas seperti disebut berbuat ikhsan sesama manusia, sama ada dengan ucapan, perbuatan, harta dan kedudukan, dan mengasihi makhluk-makhluk Allah sama ada manusia mahupun binatang.

Dari pagi sebuk dengan pelbagai urusan. Setelah selesai urusan dengan Sang Khalik, mula berurusan dengan makhluk Allah yang lainnya. Sepotong paha ayam , sepiring kepala ikan yang digoreng dan sepinggan nasi yang sudah direndam untuk santapan anjing, kucing dan burung-burung. Itu adalah rutin setiap pagi.

Makhluk Allah ini hidup yang penuh tawakal, bangun seawal pagi mencari rezeki. Tak tahu dimana sebenar anjing, kucing dan burung-burung ni tidor. Tahu-tahu je, bila saya buka tingkap dapur, mereka sudah sedia menunggu rezeki.
Kucing, anjing dan burung sama-sama menjamah makanan

Ada burung gagak, burung merpati dan burung ciak rumah. Agaknya mereka sudah tahu ada rezeki mereka di situ maka berpagian mereka menunggu.

Ni 2 minggu tak ada, kemana agaknya mereka mencari rezeki,tetapi saya tak risau kerana rezeki mereka dalam jaminan Allah. Tak ada di situ, mereka akan usaha mencari ditempat lain.

Tak apa kesan pun samada mereka dapat makan di sini atau disana. Yang ada kesan ialah pada kita. Kita beri makan, kita yang Allah pandang. Dapatlah kita bonus. Allah dah janji, jika kita pemurah, maka ALlah lagilah pemurah.

Cumanya setiap apa kita usahakan itu tidak sia-sia dalam pandangan Allah. Jadi buatlah banyak-banyak amal soleh tidak kira pada manusia atau makhluk Allah yang lainnya.

Saya selalu perhatikan, kadang-kadang anjing, kucing dan burung boleh share makanan. Istilah bagai kucing dengan anjing bila bertemu akan bergaduh tak ada pun kelihatan. Mereka tetap damai memilih rezeki yang diberikan sesuai dengan kelaziman. Sepiring kepala ikan tongkol tu bukan ikan mentah, ikan tu direbus dulu supaya lembut dan kemudian digoreng untuk lebih enak. Kucing pun seperti kita, tahu beza ikan rebus dengan ikan goreng.


Oleh kerana esok seawal jam 5 .00 pagi dah keluar dari rumah memulakan safar, maka hari ni sempatkan juga menziarahi wanita buta di wad Cempaka 4 HSAJB.

DI masukkan ke wad sejak jari Jumaat, tapi petang Ahad baru dimaklumkan kepada saya. Mengajak zauj menemankan kerana ketika hari bekerja, waktu melawat tengahari payah nak dapat tempat meletak kereta. Jika ada pun jauh juga.

Tepat jam 12.30 tengahri tiba, terus masuk ke wad Cempaka yang terletak di aras 4, katil 14. Keseorangan. Dia cuma ada seorang anak lelaki tunggal yang akan menduduki peperiksaan SPM hujung tahun ini.

Ketika saya tiba anaknya berada disekolah setelah sebelum ini kerap tidak hadir ketika menjaga bapanya sakit hingga meninggal dunia. Keadaan kesihatan ibunya pun kurang stabil. Perlu menjalani hemodylisis seminggu 3 kali, suntikan insulin setiap hari. Keadaan darah tidak stabil, suhu tubuh yang sekejab tinggi, muntah-muntah tanpa sebab telah menyebab dia ditahan di wad untuk pemeriksaan lanjut.

Takdir Allah, tidak siapa dapat menjangkakan. Keadaan diri ibu yang uzur, lebih setahun lalu, tetapi yang meninggal ialah bapanya. Penyakit datang bagai taufan, cuma beri ruang masa dalam seminggu sedar, seminggu bawah sedar sebelum Allah menjemput kembali ke hadiratNYA. Siapa sangka orang sihat, tiba-tiba jatuh sakit terus meninggal dunia.

Nasib kita ni bagaimana agaknya?

Walaupun saya sebuk dengan berbagai-bagai urusan nak disettlekan hari ni, (sebelum ke HSAJB, saya pergi bank dulu untuk buat penghantaran melalui westren union ke Indonesia, lepas tu berurusan dengan pemilik rumah corner lot untuk disewa sebagai Baitus Solehah) bila teringatkan rahmat Allah bagi yang menziarahi orang sakit, berebut juga saya kesana walaupun cuma tak sampai 30 minit saya bersama pesakit.

Sebenarnya rahmat ALlah tu banyak dan dimana-mana , cuma nya samada kita ni diberi peluang nak rebut atau tidak. Kenapa tak nak jadi seperti masa kita kanak-kanak dulu, acara rebut gula-
cuba kita jadi seperti kanak-kana merebut rahmat Allah
gula. Orang lempar gula-gula kita berebut-rebut nak kutip. Itu gula-gula, bagi kanak-kanak ibarat rahmat la.

Bila makin dewasa, kenapa kita tak nak jadi seperti kanak-kanak, sedangkan rahmat Allah tu akan jadi saham dan kekal hingga ke akhirat yang akan jadi bekalan untuk kehidupan abadi.

Ayoh...jom kita rebut rahmat Allah tak kira apa cara sekali pun seperti mana kita rebut gula-gula zaman kanak-kanak dulu.




Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

1 comments:

Mohamad said...

Salam. Syabas admin yg tidak lupa melihat amal soleh dari sudut hablumminannas, tidak terhad kpd hablumminallah shj. Inilah yg saya titik-beratkan dalam penulisan buku saya Ke Arah Haji Yang Mabrur terbitan Telaga Biru. Tidak ramai yg mempunyai tanggapa spt mana admin. InsyAllah buku berikutnya Mengapa Sembahyang Kita Ditolak.