BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 8 August 2009

Berkongsi suami?

Selitkan juga kisah sedih kesihatan saya dengn kisah alam rumah tangga...


Adakah benar " Mengapa Sukar Untuk Wanita Berkongsi Suami? "


Sebelum saya diijabkabulkan, diketika awal usia 19 tahun, setelah pertunangan diikat, bakal suami mengutus surat, berterus terang tentang poligami dalam Islam. Tentang hukum dan keindahan poligami. Bertanya, sekiranya bila berkahwin dengan saya,jika dia ingin berpoligami.


Jadi sejak belum bernikah lagi saya telah menyediakan minda dan membuka hati untuk menerima perkongsian kasih dan sayang dengan perempuan-perempuan lain yang akan saya anggap adik-adik.


Selalu dalam awal-awal perkahwinan kami berbincang tentang poligami. Dia melihat adakah saya konsisten dalam penerimaan untuk berpoligami. Memang kami sering berbicara mengenai poligami. Ada saja cerita orang berpoligami yang kami bualkan, yang baik dan yang buruk. Yang positif dan yang negatif. Dalam usrah dan pertemuan,saya orang yang lantang menyarankan tentang poligami, ini kerana didikan suami untuk mentaati hukum Allah. Jangan sekali-kali saya cuba menentang hukum yang telah Allah tetapkan.


Saya terfikir,adakah suami ku suka berpoligami? Saya berusaha mencari bakal isteri suami saya dari kalangan teman-teman jamaah dan usrah. Bagi saya biar perempuan yang jadi adik saya itu, saya kenali akhlak dan peribadinya, agar ia menyenangkan dan membahagiakan suami. Saya tak mahu dapat adik yang akan menyusah dan menganiayakan suami saya untuk berlaku adil.


Tiap kali saya bertemu yang sesuai dengan pilihan suami dan serasi dengan saya, pasti suami saya menolak. Lama-lama saya pun jadi tak faham. Bukan seorang tapi dah banyak orang, yang berjawatan dan profesional. Bila saya ajukan perempuan itu kepadanya, soalan nya adakah pasti,perempuan itu tidak menyusahkan dia untuk berlaku adil? Kerana sifat lelaki, jika perempuan merayu dia akan lemah, dia tak mahu nanti saya yang teraniya dan dia juga teraniya.


Setelah bertahun-tahun, barulah saya faham sebenarnya bukan semua lelaki, walaupun dapat peluang, mahu mengunakan peluang itu sewenang-wenangnya.


Bila saya bertanya kenapa bila ada perempuan yang baik dia tak mahu menikahi? Jawapnya "kenapa kita telah berada di tempat yang aman, mahu berhijrah ke Palestine?" Kita dah tahu dari dulu,bahawa Palestine,tidak pernah aman, hanya ada negara tapi tak ada negeri untuk diperintah.


Hanya ketika saya sakit, sahabat-sahabat suami memberikan gambar seorang perempuan, dan dia menunjukkan pada saya. Saya jawap, "kenapa ketika ini mahu menunjukkan gambar perempuan pada saya?" Terus terang saya kata " selama 18 tahun saya buka peluang untuk berpoligami, hari ini, ketika saya sakit, saya tutup peluang itu." " Abang tahu kenapa? kerana saya cinta , sayang dan kasih saya pada abang bukan di dunia ini sahaja, tetapi hingga akhir hayat saya, dan saya mahu di akhirat sana nanti, kita tetap sebagai suami isteri juga.



Suami saya terkejut dengan jawapan saya itu, dan bertanya adakah saya telah menentang hukum Allah dan telah tidak konsisten dengan hukum poligami. Saya jawap," saya tidak benarkan dia berpoligami saat ini kerana menjaga maruah dia." Saya tidak mahu dia tidak dapat berlaku adil, dan dia mengambil kesempatan di atas ketidakupayaan saya dan berpoligami kerana kekurangan saya. Apatah lagi pandangan masyarakat, suami mengambil peluang di atas ketidakupayaan saya.


Saya tidak mahu dia sukar berlaku adil kerana keadaan saya yang memerlukan perhatian lebih dari biasa, menyebabkan dia pasti banyak menghabiskan masa bersama saya dari bersama isteri yang lain. "Jika saya tidak sayang abang di dunia dan akhirat, saya akan biarkan abang berkahwin juga, tapi nanti bila abang banyak habiskan masa dengan saya, saya rasa bangga dan tamak. Abang akan rasa sukar nak berlaku adil kerana, belas nak tinggalkan saya sendirian bila mana saya memerlukan tuntutan perhatian yang lebih." "Isteri muda akan terabai, dan abang akan berdosa kerana tidak menjalan kan kewajiaban berpoligami dengan sempurna." Ini yang saya tak mahu, nanti kita terpisah diakhirat sana. Dia faham dan menerima keputusan saya.


Saya kata, tunggu lah saat yang lain,pasti tiba, saya akan buka semula peluang itu. Sekarang, bila peluang itu saya buka, dia pula telah tutup hatinya dari mengasihi perempuan lain kerana baginya, bukan lah mudah untuk mencari perempuan yang seperti saya. Itu katanya sekarang ini. Dan apakah jodohnya masih ada dengan saya atau perempuan lain, itu adalah urusan Allah.


Kini usia perkahwinan kami  teah hampir mencapai  25  tahun,  dengan anak-anak  yang makin membesar, menuntut sepenuh perhatian dan belanja kewangan yang besar.


Sekarang ini, dia tidak lagi mahu berbicara dengan saya tentang poligami. Dan saya juga menghormati pendiriannya,tidak lagi berbicara hal itu.


Jadi fikirkan lah...

0 comments: