BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 5 August 2009

Ujian Darah

(Macam Drakula sedut darah manusia)

Rentetan dari pertemuan dengan Dr Ishak, mulai hari Isnin, 3 Ogos, aku dah memulakan buat ujian darah. Pagi jam 10.00 aku pergi ke Pusat Rawatn UTM untuk ambil darah. Aku dah diarahkan berpuasa dari malam lagi supaya data dari ujian tepat. 4 bekas sebesar tabung uji kat sekolah dulu darah aku di ambil untuk dihantar ke Makmal di Pusat Kesihatan UTM sendiri dan ada yang perlu dihantar ke Makmal luar. Terpaksa dihantar ke makmal luar kerana ujian pengesanan ini bukan semua makmal di Malaysia ada. Kenapa perlu membuat ujian darah? Aku sudah lama dijangkiti Hep B positif. Aku biarkan keadaan diri yang begini berlarutan tanpa rawatan.


Masa mula dikesan, doktor puas cari punca kenapa aku dijangkiti oleh HepB? Dari cara hidup, sosial, dan pemakanan. Rupanya ,aku teringat yang aku pernah jalani rawatan gigi di Klinik swasta dan sebelum itu aku pernah jalani cuci rahim di Dewan Bedah. Mungkin melalui tempat dan perlatan ini aku dijangkiti, Hanya Allah yang maha Tahu. Tak apalah , aku redha saja, malas nak selongkar dari mana punca, asalkan aku tahu aku bukan pernah berbuat sesuatu yang negatif yang boleh jadi punca aku dijangkiti virus ini. Semua ahli keluarga, suami dan anak-anak jalani ujian pengesanan Hep B. Mereka semua clear, bebas dari jangkitan virus ini. Dan mulai saat itu, semua anak-anak dan suamiku mesti mengabil suntikan pencegahan, macam bayi baru lahir. Kena ambik 3 dos suntikan dalam tempoh 5 bulan dan perlu diulangi selepas 5 tahun. Ini kerana mereka hidup dilingkungan aku yang mana kalau orang ada info tentang pesakit yang dijangkiti Hep B tahu bagaimana virus ini boleh menjakiti orang lain. Tak kan anak aku sanggup nak mengasingkan pinggan mangkuk di rumah, dan tak kan mereka sanggup tidak menjamah masakan aku?

Kami anak beranak tetap jalani hidup seperti biasa, macam tak ada apa2. Cuma bila aku kerap sakit kerana antibodi aku yang lemah, mereka merasa berduka juga. Dalam rumah ni, aku yang paling kerap demam sebab jika salah seorang anak aku demam, mesti aku akan menemani juga demamnya, sebab aku terlalu mudah untuk jatuh sakit disebabkan lemah nya antibodi aku.

Hari Isnin 3 Ogos aku dah sepagi di Pusat kesihatan m rupanya hari Selasa 4 Ogos aku pergi lagi sebab aku demam, dan hari ini sekejap lagi dah nak ke HSAJB, pertemuan aku dengan Pakar Othopedik, Mr Masjudin doktor khusus yang merawat kaki dan tulang aku. Aku teringat kata-kata Mr Masjudin sebelum aku jalani pembedahan "Total Knee Replecemant" "mulai saat ini, saya yang akan merawat awak, awak akan bersama saya hingga akhir usia, tak kira usia sapa yang berakhir dulu, jika saya mati dulu, awak kena cari doktor lain. Jika awak yang mati dulu, maka berakhirlah tanggungjawap saya merawat awak" Begitu tinggi sekali komitment dan etika yang dipegang oleh doktor ini. Doktor ini sangat lah baik...kisah saya jalani pembedahan "TKR" akan saya cerita di tajuk lain.


Sambungan kenapa perlu jalani ujian darah?

    · Ujian-ujian darah -- Banyak ujian darah akan dilakukan untuk mengesan masalah-masalah hati. Suatu ujian darah mengesan alfa-fetoprotein (AFP). Tahap AFP yang tinggi boleh jadi suatu tanda kanser hati. Ujian-ujian lain boleh menunjukkan hati berfungsi dengan baik.

    Masa aku kena buat biopsy hati dulu sebab bacaan AFP ini tinggi. Tapi keputusan ujian biopsy aku tak tahu kerana ketika itu aku sakit denggi berdarah yang lebih kritikal sehingga bacaan platlet aku dari 360 000 menurun ke paras bahaya 20 000 sahaja lagi dan aku ditempatkan di wad dengan dimasukkan 4 beg plalet bagi membantu memanjangkan usia aku. Ini usaha doktor, yang menetukan ajal maut adalah ALLAH SWT.

Kadang aku rasa pelik pun ada nih...aku berjumpa doktor sekarang ini sebab kes jantung, tapi yang diuji dan mahu dirawat adalah hati...

Pelik nih...sapa nak tolong berikan idea dan komen?

0 comments: