BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 17 August 2009

Doa di hujung usia

Apa yang disebut oleh orang yang tidak ada harapan untuk hidup terus

Diriwayatkan daripada Siti Aisyah r.a. dia berkata: Saya menyaksikan hari-hari terakhir Rasulullah s.a.w. sedang beliau menghadapi maut, dan di tangannya ada sebuah bekas air, beliau mencelupkan tangannya ke dalam bekas air itu, kemudian disapukan air itu ke wajahnya seraya mengucapkan:


Yakni:" Ya Allah, ya Tuhanku! Bantulah aku untuk menghadapi kepayahan-kepayahan maut dan sakaratul-maut."

Dianjurkan supaya dia memperbanyak membaca Al-Quran dan membawa zikir dan wirid. Makruh dia mengeluh, berkelakuan buruk, memaki- maki orang, bertengkar dan bergaduh pada hal-hal yang tiada berkaitan dengan urusan agama.

Mensyukuri Allah Ta’ala dengan hatinya dan lisannya, serta mengingat bahwa masa itu adalah detik-detik terakhir dari hayatnya di dunia ini, agar di dapat mengakhiri hayatnya di dunia ini dengan membuat perkara-perkara yang baik.

Mengembalikan hak-hak orang kepada orang empunyanya: seperti amanah, wadi’ah dan pinjaman.

Meninggalkan pesanan tentang urusan anak-anaknya jika mereka tidak mempunyai datuk.

Selalu mengingatkan dirinya dengan membaca ayat-ayat Al-Quran yang menyimpulkan harapan kepada Allah, dan dia membacanya dengan suara-suara yang perlahan-lahan ataupun disuruhkan orang lain membacanya dan dia mendengarnya.

Hendaklah dia berusaha mengakhiri detik-detik umurnya itu dengan membuat hal-hal yang sempurna.

Bersabar atas sakitnya.

Berbelas kasihan kepada orang-orang yang ditinggalkannya seperti anak yang kecil, pembantu, jariah dan selainnya.

Berpesan untuk meninggalkan apa yang biasa dibuat dari berbagai-bagai bid’ah pada ketika ada jenazah di rumah dan diambil janji tidak akan melakukannya.

Dianjurkan supaya dia mengatakan kepada mereka dari masa ke masa kata-kata ini: Bila kamu mendapati aku mencuaikan sesuatu, maka hendaklah kamu mengingatkan aku tentang kecuaianku.

Dan apabila menghadapi nazak hendaklah memperbanyak membaca: Laa Illaaha Illallaah! Supaya menjadi kalimat yang terakhir diucapkan ialah kalimat itu, kerana kami telah meriwayatkan daripada Mu’az bin Jabal, dia berkata: telah bersabda Rasulullah s.a.w. :


Artinya: "Barangsiapa penghabisan bicaranya kalimah Laa Ilaaha Illallaah, niscaya akan memasuki syurga”

Dah hampir seminggu aku bergantung dgn celebrex, sehari makan 3 biji pil, kerana migrain yang aku tak tahu puncanya. kepala aku sentiasa sakit, tekak loya, nafas rasa berat.

Semalam aku gagah mengunjungi walimah anak angkat aku di Felda Loi Selatan, Maizatul Ikmar. Tak sampai hati aku, anak sendiri, jika aku takpergi walimah dia. Anak angkat lain, aku siap tolong uruskan, yang ini, aku tak mampu buat banyak benda kerana keuzuran diri. Perjalanannya jauh, lebih kurang 5 jam pergi dan 5 jam perjalanan balik.

Masa lalui di Segamat, aku teringat akhi NorSalim yang selalu tolong Halaqah dalam bab server, backup dan hosting. Dah kebetulan lalu di Bukit Siput, aku singgah bersama keluarga. Aku memang suka menjalin silaturahim, terutama dengan warga halaqah. Menurut ustaz alhaudhie dah 3 tahun akhi Norsalim bersama Halaqah dalam bab urusan server dan hosting.

Sampai di rumah dah jam 7.30 mlm,bertolak pagi tadi dari rumah jam 8.30 pagi, hampir 11 jam juga perjalanan pergi baliknya. Memang memenatkan juga dengan keadaan diri aku yang begini. Pil celebrex, ntah berapa biji, aku telan untuk mengurangkan rasa sakit ni.

Hari ni pun aku rasa tak sihat. Pagi lagi aku telan celebrex, selain migrain yang tak tahu punca ni, dada aku sendiri rasa sesak dan berat. Terasa di dada ni menyucuk2 ibarat ditusuk sembilu. Rasa sakit kurang terasa sebab aku makan celebrex. Cuma aku rasa sesak, tangan dan saraf antara kebas dgn nyata, macam ada karen elektrik saja dalam saraf ni dari belikat hingga ke hujung jari. Petang tadi cadang nak keluar pun tak jadi pergi ke Bnak nka hantar duit ke Indonesia.

Lepas solat asar, aku berniat nak ziarah, ustazah Habibah di sebelah rumah, sambil bertongkat, aku gagahkan diri nak berjalan ke sebelah, baru nak melangkah keluar pintu, nampak satu rombongan kawan-kawan lama datang menziarahi aku. Terharu juga tengok yang datang tu adalah ketua Dewan Muslimat PAS kawasan Pulai bersama dgn jawatan kuasanya.Masih ingat mereka pada aku ini yang dah lama tidak aktif berjamaah kerana keuzuran diri dan batasan pergerakkan.

Masa nak balik Ketua Dewan sempat berpesan, doakan perjuangan kita, sebab doa orang sakit ni makbul kerana Allah hampir dgn nya...

Aku selongkar buku doa, dan jumpa doa ini:


Para pengunjung kepada pesakit memohon doa daripadanya

Diriwayatkan daripada Maimun bin Mahran daripada Umar bin Al-Khattab r.a. dia berkata: telah bersabda Rasulullah s.a.w. :


Artinya: “ Jika engkau datang menjenguk pasakit, maka mohonkanlah dia berdoa untukmu, kerana doanya sama seperti doa para Malaikat.”(Riwayat Ibnu Majah dan Ibnus – Sunni dengan isnad sahih)


Malam ni, zauj tegur, kenapa muka pucat sangat? Tambahan bila dia tengok aku duduk bersandar sambil memegang dada. Walaupun aku kata tak ada apa-apa, dia tahu aku sedang menahan rasa sakit.Tak apalah, kesabaran adalah milik ku. Sepanjang aku begini, aku tidak pernah merintih atau mengeluh.

"Wahai tuhan ku, limpahkan aku dengan rahmat MU sebelum kemaatian, disaat kematian dan selepas kematian ku."



0 comments: