BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, 5 November 2009

Anak istimewa- Hyperaktif

Minggu ini asyik melatih anak-anak istimewa bernasyid lagu "Doa Perpisahan". Mereka diminta untuk buat persembahan di majlis persaraan pengetua sekolah.Memanglah irama nasyid ini mendayu, sayu dan pilu. Sesuai sangatlah. Hati orang yang melatih ni,tak ada siapa yang tahu.Setiap kali melatih mereka, saya yang menangis tak berhenti...

Menangis bukan kerana lirik dan irama lagu, tapi menangis melihat kesungguhan mereka untuk menyanyi di dalam kekurangan, mereka tidak pandai membaca, tapi pegang kertas senikata seseolah mereka boleh membaca, ada yang pelat,bila bercakap suku kata yang hujung sahaja disebut.Mereka menyanyi denagn penuh keasyikkan, dan penghayatan.Sambil jadi konduktor, airmata ni tak henti mengalir...

Melihat anak-anak istimewa ini cuba untuk menyempurnakan diri seperti insan lain. Bukan mereka pinta lahir kedunia seperti ini.



Setiap hari mesti memikirkan apa kemahiran yang nak ummi berikan kepada mereka selepas tamat sekolah nanti. Bukan ummi mengharapkan mereka berjaya di dalam pelajaran dengan boleh lulus cemerlang di dalam peperiksaan, tapi ummi lebih mementingkan sekurang-kurangnya, apa bila tamat sekolah ini, mereka boleh hidup sendiri di rumah, menguruskan diri sekiranya mak ayah mereka telah tiada.

Sekarang ini, mak ayah mereka masih ada, mereka disayangi dan banyak dibantu untuk pengurusan diri, tetapi bagaimana keadaan mereka sekiranya mak ayah dah tak ada? Nak tinggal dengan adik beradik pun, mungkin adik beradik sedarah sedaging, boleh terima mereka, menyayangi seperti mana mak ayah dulu, tetapi bagaimana dengan pasangan adik beradik tadi tu? Kakak ipar, abang ipar?

Sebab itu ummi selalu berharap mereka dapat sesuatu bila tamat sekolah nanti. Sekurang-kurangnya, mereka boleh buat makanan sendiri, masak yang paling asas untuk diri sendiri, bancuh minuman sendiri, kemas tempat tidur, cuci pakaian sendiri. Mereka tak perlu untuk melakukan untuk orang lain. Melainkan jika mereka mahu buat dan rajin, itu dikira kelebihan mereka.

Yang selalu ummi ajar ialah memasak. Paling asas , ummi mulakan dengan masak air. Gunakan cerek elektrik. Ajar macamana cabut , pasang soket dan wayar. Tekan suis.Lepas tu ajar masak air guna dapur gas. Ajar cabut dan pasang kepala gas. Sambil tu mulut tak berenti juga cerita langkah-langkah keselamatan menggunakan peralatan tu.

Ajar bancuh air secawan, bancuh air seteko untuk bilangan beberapa orang. Semua kena tunjuk dan sukatan yang betul, tak boleh main agak-agak macam orang normal buat. Macamana nak bancuh air teh, sirap, susu dan milo.

Lepas tu ajar cara menghidang mengunakan cawan berlapik untuk minuman panas, gelas untuk minuman sejuk. Tahu, berapa lama baru mereka boleh ingat untuk buat dengan betul? paling kurang 3 bulan...

Selepas mereka dah boleh kendalilakn dapur memasak, barulah ummi mula mengajar memasak makanan. Ummi mulakan juga dengan masak nasi dengan sukatan satu cawan. Mudah mereka ingat, sebab satu cawan beras bersamaan 11/2 cawan air. Mesti tunjuk cara cuci beras, toskan beras dan masukkan beras dalam periuk nasi, dan tekan suis elektrik.

Peringkat demi peringkat ummi ajar mereka, rebus telor, goreng telor, goreng kentang, goreng bilis dan sebagainay masakkan yang mudah-mudah sahaja. Untuk goreng telor saja, ada cara yang berbeza goreng telor dadar dan telor mata lembu. Kalau untuk goreng ikan bilis, kelas dimulakan dengan seminggu sebelum itu dengan kelas menyiang ikan bilis. Mesti ajar cara buang najis ikan bilis, belah dua dan tunjukan apa yang perlu dibuang. Jika tidak tunjukkan, habis dengan tulang-tulang dibuangnya. dan seperkara lagi, kena tunggu sebab, nanti ikan bilis yang kita bri 10 ekor, tapi yang tinggal 3,4 ekor saja lagi. Yang lain-lain tu dia telan. Dimakannya ikan bilis mentah!

Mereka ini anak-anak hyperaktif, mana mahu duduk lama-lama dalam satu pekerjaan . Penumuan mereka tidak lama , tu yang memang perlu beri perhatian sepenuhnya bila nak mendidik mereka. Kalau kelas memasak kentang goreng, lagilah lama masanya. Dari jam 8:00 pagi hingga jam 12:00 tengah hari baru selesai. Apa tak lamanya, dimulakan dengan mengupas kentang, cuci kentang, potong kentang dan menggoreng kentang. Nka tahu mcamana, tengoklah gambar bawah ni, betapa perlunya kesabaran dalam mendidik mereka itu.












Beginilah kaedah dan caranya untuk mengajar anak-anak istimewa memasak. Ini belum lagi dengan sifat hayperaktif mereka yang perlu dikawal agar semasa kelas , mereka boleh memberikan tumpuan dan perhatian. Perlu ada teknik dan kedah flexible untuk menarik minat mereka agar mahu memberi tumpuan.

Apakah "Hiperaktif " ADHD dan ADD?

ADHD (Attention-Deficit Hyperactive Disorder). Secara biologikal, takrif bagi "hyper-active' adalah pengambilan gula yang berlebihan. Kanak-kanak adalah lebih cenderung kerana pada peringkat usia ini mereka lebih gemarkan makanan rapu, gula-gula dan makanan ruji. Tanpa pengawasan yang sewajarnya kadar gula akan melebihi daripada kapasiti yang sepatutnya. Sememangnya gula amat penting untuk pembekalan tenaga tetapi gula yang di perlukan untuk perkembangan otak adalah gula asli yang mempunyai unsur glukosa iaitu daripada sumber asli seperti sayuran, ubi kentang, ikan dan sumber lain. Namun, gula yang ada di pasaran sekarang adalah gula yang diproses melalui proses pengeringan dan tidak begitu sesuai dengan komposisi tubuh kanak-kanak.

Pengambilan gula yang berlebihan oleh kanak-kanak boleh menyebabkan peningkatan suhu badan dan memberi tekanan pada perjalanan darah. Ini akan menyebabkan kanak-kanak hilang tumpuan dan kegagalan untuk memfokus kepada sesuatu perkara. Antara simptom perubahan kimia yang sering di hadapi kanak-kanak ialah:

* mata memfokus terlalu cepat,
* badan kerap berpeluh,
* jari kaki dan tangan bergerak-gerak serta lutut meregang menyebabkan mereka kelihatan aktif dan tidak duduk diam.
* Faktor lain yang menyebabkan kanak-kanak bersikap aktif selain pengambilan gula yang berlebihan ialah faktor genetik ibu bapa, cuaca dan alam sekitar.

Antara ciri-ciri kanak-kanak "hyper-active" ialah kurang penumpuan iaitu:

* tidak dapat memfokus kepada pelajaran atau tidak berminat kepada sesuatu perkara yang penting.
* Yang kedua terlalu agresif, dimana mereka kelihatan tidak berdisplin, tidak memberi perhatian dan mengabaikan tugasan yang di berikan serta lebih suka kepada bermain dan mengusik rakan-rakan lain.
* Faktor ketiga ialah cepat terpengaruh. Mereka lebih suka meniru gaya atau perwatakan orang yang lebih besar, biasanya ianya berlaku pada peringkat usia 2 tahun keatas.

Kebiasaannya pada usia 9 tahun sikap "hyper-active" mulai kurang kerana pada peringkat ini mereka sudah mulai berfikir dan ada sesetengahnya sudah mencapai akal baligh (dewasa). Namun jika masalah ini masih berterusan kemungkinan mereka menghadapi sindrom ADHD atau ADD. Kadangkala sindrom ini sukar di kesan di peringkat awal dan guru atau ibu bapa mengambil langkah mudah sekiranya masalah seperti menumbuk kawan, memukul haiwan, mengusik rakan dan perangai yang pelik di lakukan.

Keadaan seperti Attention Deficit Hyperactive Disorderi yang mana kanak-kanak tersebut bukan sahaja hyperaktif dan menunjukkan sifat degil, malah kurang daya tumpuan dan impulsif dan ini dikaitkan dengan kandungan Asid Dokosaheksanoik yang rendah dalam darah mereka. Kanak-kanak ini biasanya turut mempamerkan tahap pembelajaran yang rendah berbanding dengan rakan seumur mereka.

Apakah tanda-tanda ADHD

Kanak-kanak ADHD haruslah menunjukkan tingkah laku yang terdapat dalam tiga kategori utama yang sering berlaku dalam beberapa persekitaran seperti:

* di rumah,
* di sekolah dan sebagainya

1. Hiperaktiviti

* Kerap menggerakkan tangan atau kaki atau menggeliang-geliut di tempat duduk.
* Selalu meninggalkan tempat duduk ketika di kelas
* Selalu berlari ke sana ke mari atau suka memanjat dan pada kebanyakan masa kelihatan kekok
* Kerap menghadapi masalah untuk bermain atau melakukan aktiviti riadah secara senyap
* Banyak bercakap
* Sering bergerak cergas atau kerap bertindak seolah-olah digerakkan oleh motor.

2. Tempoh tumpuan yang singkat

* Sering gagal memberi tumpuan yang teliti kepada butir-butir terperinci atau cuai serta membuat kesilapan
semasa membuat kerja sekolah atau aktiviti-aktiviti lain
* Selalu tidak mematuhi arahan dan gagal menyiapkan kerja sekolah, kerja harian atau tugas
* Kerap mengalami masalah untuk mengatur tugas dan aktiviti-aktiviti
* Kerap mengelak, tidak suka atau keberatan hendak melakukan sesuatu tugas yang memerlukan tumpuan yang lama (seperti kerja sekolah atau kerja rumah)
* Selalu kehilangan barang (misalnya pensil, pemadam, buku atau tugasan sekolah, mainan dan sebagainya)
* Tumpuan mudah bertukar dari satu aktiviti ke satu aktiviti lain
* Mudah lupa walaupun tidak sepatutnya jika mengikut usia dan keupayaan.

3. Tingkah laku impulsif

* Selalu memberi jawapan sebelum soalan lengkap diajukan
* Kurang sabar dan hadapi masalah ketika menunggu giliran
* Sering mengganggu atau mencelah perbualan atau aktiviti orang lain
* Sering membuat pertimbangan yang salah dan mudah mengalami kemalangan

Ini lah yang guru-guru selalu hadapi, apabila penumpuan pembelajaran mereka sangat singkat. Seorang guru itu dikira berjaya apabila dia boleh membimbing anak hyper aktif boleh duduk dan memberi tumpuan terhadap pelajaran hari itu jika melebehi 5 minit. Sebab itu anak-anak hyper aktif langsung tidak berminat untuk menonton cerita kartun.

Jadi pada ibu bapa boleh bezakan samada mereka itu hanya setakat hyper aktif atau tergolong dalam ADHD dengan menyuruh melihat kartun. Sekiranya mereka terlalu aktif pun, jika masih boleh dan suka menonton kartun, itu telah dikira baik dan mereka tidak tergolong dalam OKU.

Moralnya : jangan marah pada anak-anak yang suka tengok kartun.

Walaupun usia mereka sudah melebehi 15 tahun, sifat hyperaktif mereka tetap sama dengan tahap usia kanak-kanak normal yang berumur 4 ke 5 tahun. Sebab itu, perlukan kesabaran dalam mendidik mereka. Yang amat perlu bersabar ialah semasa mengawal tingkah laku mereka yang terlalu aktif , tidak boleh duduk diam, tidak boleh memberikan tumpuan terhadap pembelajaran dan sering mengusik kawan-kawan. Jadi , anda dianggap berjaya mendidik sekiranya anak-anak hyperaktif ini, boleh duduk mendengar dan mengikuti kelas anda selama 30 minit. Mahu mencuba? Serahkan diri ke kelas pendidikan khas sebagai guru relief selama 1 masa mengajar pun dah cukup. Cikgu tak payah mengajar, cikgu duduk sahaja untuk menarik perhatian dia mendengar cikgu bercerita.

Sekian entri kali ini, renungkan lah ini...

Firman ALLAH dalam Hadith Qudsi:

"Wahai hamba-hamba-KU! Aku telah berikan kurnia kepada kalian dan Aku telah meminta hutang,pinjaman dari kalian. Barangsiapa yg teLah memberikan sesuatu kepadaKU dari apa yg telah AKU kurniakan itu dengan taat,nescaya Kusegerakan(membalasnya) dalam waktu singkat(dunia) dan Kusimpan baginya untuk waktu mendatang(akhirat). Tetapi barangsiapa Kuberikan itu secara paksa ,namun ia bersabar dan berusha dengan ikhlas kerana ALLAH,nescaya Kuwajibkan pemberian hadiah dan rahmatKU baginya,dan KUcatatkan bahawa termasuk org yg dpt petunjuk dan Ku perbolehkan dia mendapat nikmati pandangan kepadaKu."
(H.R Rafi`i dari Abu Hurairah R.A.)


Impianku menjadi isteri solehah

1 comments:

Ibudania said...

saya seorang ibu kepada 3 cahayamata. Sekarang berada diluar negara mengikut suami bekerja.
Dulu saya ibu yang bekerja tetapi kini saya mengambil cuti tanpa gaji dan kini totally sebagai surirumahtangga.
Apa yg ingin saya utarakan ialah tentang sikap anak lelaki saya yg berumur 6 thn.

sikapnya :

Dia kadangkala boleh diharap utk menjaga dan bermain dgn adik yg berumur 7 bulan jika saya ada kerja lain.

Jika ada homework yang teacher bagi..dia akan cuba selesaikan sampai selesai.

boleh bermain games

boleh mengendalikan games dlm komputer dgn cepat.

boleh menyelesaikan sesuatu problem siri grolier yang saya minta dgn cepat.

Suka jika saya memeluk dan memujinya selalu

Sikap negatif

Suka berlari-lari dan berkejar-kejaran serta melompat dan tidak duduk diam jika berjumpa teman sebaya

Suka bergaduh dgn kakaknya yg berumur 7 thn

Cepat merajuk

Suka membebel (ikut perangai saya ni)

Tidak makan saman dgn amaran yg saya berikan.

Saya nak tanya..adakah anak saya ni aktif atau hyperaktif?