BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, 17 November 2009

Migrain ~ Sakit Kepala Sebelah

Sudah bertahun , ummi menderita sakit migrain, seingat ummi dari usia remaja, 17 tahun. Ketika ini,ummi dah selalu kena serangan migrain. Mula dulu ummi ingat, ummi selalu sakit kepala sebelah sebab, tak makan pagi dan kepala dah masuk angin. Tambahan lagi migrain akan jadi lebih teruk apa bila ummi naik motor dengan abah pergi ke Pekan.

Masa tu memang ummi naif pengetahuan mengenai migrain. Tidak tahu cara mengelakkan dari terkena. Lama-kelamaan, dari pengalaman dan pemerhatian, ummi dah tahu sedikit sebanyak punca migrain yang menyerang ummi. Punca nya memang bukan dari satu punca sahaja.

Ada banyak sebab migrain ini, tidur yang tidak bergerak (berkalih kepala kerana teramat letih dan terlalu lena), bau wangi (bau busuk tak pe pulak), cahaya terlalu terang,bunyi yang membingitkan telinga, perubahan suhu secara mendadak, perubahan cahaya secara mendadak, terlalu banyak menangis dan bersedih, dan yang akhir perut kosong (kepala dah masuk angin).

Ummi tahu diagnosis tentang migrain dan sakit kepala ummi,ummi mengalami keadaan penyakit ini seperti di bawah:

1. Migrain akan menyerang sekitar 4 hingga 72 jam.

2. Sekurang-kurangnya mesti ada 2 ciri tersebut:

*sakit hanya pada sebelah kepala sahaja.
*Satu gegaran di dalam kepala
*Sakit kepala daripada sederhana menjadi lebih teruk.
*Mual dan/atau muntah
*Amat sensitif kepada cahaya dan suara, kes yang serius, seseorang itu mungkin akan pengsan.

Kebanyakan orang yang menghidap migrain juga mempunyai masalah seperti kebas pada tangan, lengan dan kaki semasa serangan, percakapan tidak jelas dan masalah penglihatan. Untuk melegakan sakit semua harus mengambil ubat tahan sakit untuk jangka masa yang lama jika tidak mendapat pemulihan sepenuhnya.

Mula -mula dulu, rawatan ummi cuma guna minyak kapak , sapu di dahi, kena picit kepala, kadang zauj tarik rambut bagi berbunyi letup-letup, (bagai nak tercabut kulit kepala) mengambil masa yang lama untuk pulih, nak kena rehat, baring dan tidur. Amat merugikan masa kerana lambat nak hilang, berhari-hari berada dalam tekanan macam tu. Jadi zauj bawa jumpa doktor, dan sejak itu doktor kenalkan dengan 'postant'. Memang selesa ummi makan postant ni, sejam lepas telan , sakit yang berdenyut-denyut tu akan beransur hilang.

Kini , ummi dah tak makan 'postant', ummi makan celebrex pula. What is CELEBREX?
CELEBREX is FDA approved to treat osteoarthritis, rheumatoid arthritis, and acute pain in adults. It is a type of NSAID — it’s a prescription strength nonsteroidal anti-inflammatory drug. CELEBREX is not a narcotic.

What are NSAIDs?

NSAIDs, or nonsteroidal anti-inflammatory drugs, are a type of medicine. Some pain relievers, such as acetaminophen or narcotics, just treat pain. NSAIDs relieve the pain, stiffness, and inflammation of arthritis. NSAIDs are available over the counter and by prescription.

Understanding the risks and benefits of NSAIDs is important. All NSAIDs help relieve arthritis pain, but only you and your doctor can decide which one is right.

Here are some examples of prescription NSAIDs that are used to treat arthritis pain:

* CELEBREX
* Ibuprofen
* Meloxicam
* Naproxen

NSAID Benefits and Risks
It is important to know that there are risks with all medicines, including some of the most common prescription NSAIDs: CELEBREX, naproxen, meloxicam, and ibuprofen. In fact, the FDA requires all prescription NSAID pain relievers, including CELEBREX, to have the same cardiovascular warning. They may all increase the chance of a heart attack or stroke that can lead to death. This chance increases:

* If you have heart disease or risk factors for it, such as high blood pressure
* When NSAIDs are taken for long periods

CELEBREX should not be used right before or after certain heart surgeries.

All prescription NSAIDs, including CELEBREX, also increase the chance of serious skin reactions or stomach and intestine problems such as bleeding and ulcers, which can occur without warning and may cause death.

Understanding the risks and benefits of different NSAIDs is important. All NSAIDs, including CELEBREX, help relieve arthritis pain, but only you and your doctor can decide which one is right for you. An NSAID like CELEBREX might be a good arthritis treatment option. Your doctor will work with you to find the best arthritis treatment plan.

Bila makan 'pain killer' ini berpanjangan , ada pula kesan sampingan lain. Tapi apa nak buat, itu takdir yang telah ditetapkan, maka jadilah hamba yang redha atas apa yang Allah telah tetapkan. Ameen...


MIGRAIN juga dikenali sebagai(Vascular Headache).

Kebiasaannya pengidap merasa sakit atau berdenyut hanya pada sebelah kepala sahaja dan lama kelamaan pada kedua-dua belah kepala. Pada tahap yang teruk migrain boleh menyebabkan rasa pening, muntah, cirit-birit dan juga sensitif kepada cahaya dan bunyi. Ia berlaku apabila salur darah mengembang dan mengecut dengan cepat dan ia juga dikaitkan dengan proses pembengkakkan (inflamasi).

Migrain ialah sejenis penyakit kepala yang kronik. Mangsa migrain selalunya tidak mampu menjalankan tugas seharian, malah ada yang tidak boleh makan, minum dan hanya menghabiskan masa di bilik tidur.


JENIS-JENIS MIGRAIN

Migrain terbahagi kepada dua jenis iaitu migrain yang wujud bersama aura dan migrain tanpa aura.

CLASSIC MIGRAINE - Pengidap migrain jenis ini, kebiasaannya terdapat tanda-tanda awal yang dikenali sebagai aura sebelum migrain. Ia berlaku kira-kira 5-15 minit. Tanda-tandanya ialah terlihat cahaya terang, garisan zigzag, bayangan berganda, kebas, buta sementara, pening, sukar bercakap dan fikiran becelaru. Disebabkan oleh salur darah yang berfungsi sebagai penghantar darah ke otak dan tisu sekeliling mengecil sementara dan menghadkan penghantaran darah dan menyebabkan gangguan pada saraf rasa.

Aura ialah perasaan atau pun fenomena yang subjektif dialami individu sebelum mendapat serangan penyakit. Pesakit migrain dengan aura mengalami pelbagai gejala seperti pandangan menjadi kabur dan nampak garisan seperti zig-zag ataupun gelombang seperti situasi yang dialami apabila berada di tengah jalan dalam cuaca panas terik. Kadangkala, penglihatan pesakit juga terhalang dan keadaan menjadi lebih teruk apabila pesakit tidak dapat melihat buat sementara waktu. Keadaan ini dikenali sebagai skotoma. Pesakit juga adakalanya mengalami kebas sebelah tangan ataupun lemah anggota badan, terutama kaki dan tangan. Aura selalunya berlaku dalam tempoh beberapa minit hingga satu jam. Pesakit kadangkala mendapat migrain selepas satu hari mengalami aura.

COMMON MIGRAINE - Ramai mengidap migrain jenis ini dan ianya terjadi tanpa amaran atau tanda-tanda.Bagaimanapun, ada juga pesakit yang tidak mengalami aura dan terus mendapat migrain.

Serangan migrain datang secara berperingkat dan kesakitan mencapai tahap maksimum selepas tempoh beberapa jam. Bagaimanapun, migrain selalunya dialami antara tiga hingga empat jam dan maksimumnya mengambil masa antara tiga hingga empat hari. Apakah gejala migrain? Pesakit selalunya kelihatan pucat dan berpeluh-peluh serta mengalami komplikasi migrain.


Harus diingat, setiap sesuatu yang menimpa kita yang tidak kita ingini termasuk penyakit migrain boleh diketegorikan sebagai musibah. Dalam Islam, setiap musibah kita dianjurkan mengembalikan urusannya kepada Allah SWT sebagaimana firman-Nya, bermaksud: “Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan ‘Innalillahi wa inna ilahi raji’un’. Mereka itulah orang-orang yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka. Dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.” (Q S, 2: 155)


Impianku menjadi isteri solehah

1 comments:

Rasidda Norazmi said...


Assalam , pernah tak ponteng kuliah atau kerja hanya disebabkan oleh masalah migrain ?Setiap kali kena migrain je mesti kena ambil MC .Ish3.Apa kata anda cubaCara Untuk Menghilangkan Masalah Migrain Anda Supaya Tak Perlu Ponteng Kuliah Lagi
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)