BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 9 April 2013

Doa Penawar Sakit



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Selepas solat isyak, dalam perjalanan keluar Masjid Haram menuju ke hotel, bertembung 2 orang jemaah perempuan yang sakit.

Jemaah 1

Orang Pakistan (berdasarkan pakaian) terbaring di dataran luar masjid. Saya berhenti tanya kenapa. Guna bahasa isyarat saja sebab mereka tak faham bahasa inggeris. Jemaah sakit tu dalam keadaan mengigil kesejukan. Saya duduk dan peluk dia agar haba panas saya meresap ke tubuhnya yang mengigil.

Sambil tu saya menyuruh orang ramai yang menggelilingi jemaah sakit tu beredar agar bagi memberi ruang udara. Ada seorang jemaah lelaki , boleh berbahasa Arab dan inggeris membuat panggilan kecemasan ke unit kecemasan masjid haram.

Sementara tunggu bantuan, datang seorang lelaki membawa air zam-zam dan saya memangku kepala jemaah sakit dan meminumkan air zam-zam sambil berdoa dengan doa penawar syifa seperti dalam imej di paparkan.



Tak lama kemudian bantuan tiba dan jemaah perempuan itu diiringi teman-temannya dibawa pergi ke unit kecemasan haram.

Jemaah 2

Setelah jemaah 1 yang sakit dibawa pergi, saya teruskan perjalanan, tak berapa langkah, bertemu lagi dengan seorang jemaah perempuan yang sakit, duduk tersandar di bahu kawannya. Saya bertanya dengan bahasa insyarat kenapa.

Dia menunjukkan bahawa dia sakit kepala dan sakit dada.

Oleh kerana saya ni memang langsung tak reti berbahasa arab sedangkan perempuan depan ni ialah perempuan arab Mesir tak reti berbahasa Inggeris pulak. Saya tekap dada yang sakit tu dan baca dengan kuat doa syifa seperti dalam gambar ini. Bila saya baca kuat, teman-temannya juga terus ikut saya baca doa tu ramai-ramai.




Tujuan saya baca doa tu adalah sebagai tanda prihatin saya dan moga sembuh. Tak lama, ada seorang jemaah lelaki juga datang bawakan air zam-zam dan saya minumkan sambil baca doa tu. Picit tangan dan bahunya agar rasa lega. bila sudah nampak agak pulih, datang seorang teman lain bawa kerusi roda.

Di dudukkan jemaah sakit atas kerusi roda , dan mereka pun beredar. Sebelum tu berulang kali mereka mengucapkan 'syukran' kepada saya. Hanya itulah perkataan yang saya faham.

Ini sebahagian catatan anekdot perjalanan pergi balik ke masjid haram, Makkah Mukaramah.

Gambar tak berani nak snap kerana menghormati privacy insan.

Mari kita sama-sama amalkan doa syifa ini, saya memang dah kerap amalkan ketika sakit dengan keyakinan Allah yang akan menyembuhkan. Tekap mana-mana bahagian yang sakit dan baca doa ini berulang kali dengan mohon Allah yang akan menghilangkan rasa sakit itu. InsyaAllah...





Impianku menjadi isteri solehah, 
selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: