BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 28 July 2010

Rindu - Rinduan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Imran dan bibik Harti

Ummi tak mahu menangis, tapi sebak juga hati ini melihat Imran menangis teresak-esak dengan muka ditutup dengan bantal. Ummi tahu Imran rindukan pengasuhnya. Sebelum menangis tu dia duduk memeluk kaki ummi sambil bertanya, bibik balik Indon lama atau sekejab?


Ummi kata,"bibik balik 2 bulan. Nanti lepas hari raya,baru bibik balik semula ke rumah kita."


Tu yang Imran menangis tu, mulutnya menyebut "nak bibik". Ummi pujuk pun tak mahu berhenti tangisnya. Badannya panas. Serupa dengan Naimah. "nak mbah", merengek-rengek.


Akhirnya mengalir gak air mata ummi melihatkan anak dan cucu hiba kerinduan. Ummi dapat rasakan beban rindu yang ditanggung oleh anak dan cucu ini. Dipujuk macamana pun tak mereka hiraukan.


Bagaimana akal ummi lagi nak pujuk mereka melainkan dengan berdoa sahaja. Hiburkan hati mereka dengan bacaan surah Yaasin. Ajak mereka berdua ni mengaji. Akhirnya terlena...


Tekak tak sedap, perut lapar, selera tak ada. Bila makan muntah,begitu lah yang ditanggung oleh anak cucu yang demam ini. Walau apa pun,ummi kena kuat juga untuk merawat mereka, kalau tidak akan menambah masalah kepada zauj pula nanti.



Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud, "Setiap suami pemimpin keluarganya. Ia akan diminta bertanggungjawab dan setiap isteri adalah pemimpin atas penghuni rumah bagi anak dan suaminya, dia juga akan diminta untuk bertanggungjawab." (Riwayat Bukhari).



Petang semalam sempatkan juga lagi bawa anak cucu ke Klinik Norila sekali lagi. Dr Norila adalah doktor keluarga ummi. Mengenali Dr Norila lebih kurang 15 tahun yang lalu. Setiap kali sakit, sebelum di rujuk ke hospital, pasti akan berjumpa dan dapatkan khidmat nasihat daripadanya dahulu.


Abdullah dan Imran ditambah lagi dengan ubat tahan muntah sebab sebaik selepas sahaja, makanan masuk ke dalam perut, 1 jam selepas itu akan dimuntahkan semula. Begitu juga dengan Naimah. Imran masih teruk lagi. Balik sahaja klinik,mujur sempat turun kereta apabila tiba di pintu pagar rumah, Imran sudah muntah di tepi jalan. Memuntahkan segala isi kandungan yang ada dalam perut. Tentu perit rasanya bila segala isi perut nak keluar, sebab ummi lihat sampai meleleh air matanya. Lepas muntah, ummi mandikan Imran, beri makan ubat dan Imran tidor.


Imran dan Naimah


Waktu makan malam, ajak Abdullah dan Imran makan pun mereka tak mahu. Lepas makan, ummi berkemas dapur. Selepas tu keletihan,jam 9:00 malam ummi minta izin zauj untuk berehat di atas sambil mengadap laptop. Menunggu Baihaqi balik juga. Baihaqi keluar semasa ummi ke klinik, tak pula tinggalkan pesanan mahu ke mana.


Jam 10:00 malam, ummi dengar bunyi Imran muntah. Cepat ummi turun ke bawah, rupanya bukan muntah sahaja tercirit dalam seluar kerana sakit mengeluarkan isi perut. Selepas di bersihkan Imran,dia lena semula keletihan.


Jam 10:30 malam, jiran sebelah telefon, nak berikan nasi,nasi bungkus lebihan program sempena Nisfu Sya'ban di SMKTUN. Rupanya Baihaqi pergi ikut program sempena Nisfu Sya'ban di sekolahnya. Tak lama kemudian Baihaqi sampai rumah.


Sambil ummi makan nasi, kebetulan memang ummi belum makan malam,tadi tu cuma teman dan layan zauj makan, waktu tu masih kenyang, ummi membebel pada Baihaqi dan along. "Lain kali nak kemana - mana tinggalkan pesanan, zaman dah canggih, boleh sms,atau email ,atau PM di halaqahnet atau fesbuk. Gunakan kemudahan yang ada, bukan kena bayar pun!" "Supaya ummi ayah tak tertanya-tanya, tercari-cari kemana pergi. Begitu juga jika adahal, lewat balik rumah, maklumkan,jadi ummi tak risau." Panjang bebelnya...


Gambar masa Imran usia 3 tahun

Lepas makan, berkemas semula, tengok Imran dan Abdullah dah lena, ummi letakkan basin tepi mereka berdua, supaya kalau rasa nak muntah tak sempat berlari ke bilik air, muntah sahaja di situ. Ummi tak mahu muntah tu terkena lantai, sebab akan menambah kerja untuk membersihkan muntah.


Muntah adalah najis, kena bersihkan betul-betul sebab bagi ummi semua ruangan dalam rumah boleh didirikan solat. Jadi kebersihan rumah amat dititik beratkan. Tambahanan rumah tamu di hadapan adalah ruangan solat berjemaah. Luas dan selesa. Itu yang utama perlu ada di sebuah rumah. Ummi tak mampu sediakan bilik khas dijadikan bilik solat kerana kekurangan ruang. Alhamdullilah dapat jadikan ruang tamu utama sebagai tempat solat berjemaah pun dah syukur.


Sebelum melelapkan mata pada jam 11:43 malam, sempatkan juga ummi lihat halaqahnet, tengok fesbuk , email dan terus berbaring. Dah tak mampu badan ni bertahan lagi. Tambahan subuh tu ummi bangun jam 3 :00 pagi hingga 11:43 malam, ummi langsung tak ada terbaring merehatkan badan. Ini pun menulis sementara menunggu solat subuh. Hari ni pun tetap sama, walaupun tidor lewat, jam 3:00 pagi pasti terjaga dan terus duduk , bangun dan bersihkan diri. Perkara rutin yang sukar untuk diubah...


Semoga Allah melimpahkan redha,rahmat dan kasih sayangnya kepada semua anak-anak, saudara mara, sahabat handai, pembca budiman dan kaum kerabat warga halaqah. bertemu kita di dalam jemaah yang berjalan menuju Allah di jalan yang lurus.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.




0 comments: