BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 22 July 2010

Seminggu Tidak Menaip

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Mohon maaf kepada pelayar budiman yang rajin mengikuti tulisan ummi di sini. Sejak seminggu dua ini,keadaan kondisi diri ummi yang kurang stabil menyebabkan tak berupaya untuk menterjemahkan idea di dalam bentuk tulisan.


Banyak yang bersarang diminda tetapi pengaruh emosi hiba akan mempengaruhi tulisan ummi nanti. Rasanya dah banyak luahan hati hiba yang ummi tulis di sini dan ummi tekad tidak lagi untuk meluahkan nya di sini. Ummi telah create laman lain yang lebih personel untuk cerita luahan hati dan tak perlu ada pengikut tetapnya. Kalau terjumpa tidak mengapa.


Terlalu sayang bagi ummi, laman yang telah diikuti ramai orang tetapi ummi hanya menghidangkan cerita luahan hati sahaja. Maka selepas ini laman ini akan ummi penuhi dengan cerita-cerita yang lebih bermanafaat untuk kita jadikan iktibar.


Sejak seminggu ummi sering didatangi migrain. Banyak punca dan sebab-sebab migrain selalu bertandang menziarahi ummi. Antaranya, bau yang harum, sinaran matahari yang amat terik, cahaya yang terang, angin di dalam badan berlebihan, atau perubahan mendadak apabila ummi bergerak. Tapi punca migrain ummi kali ini adalah dari emosi sedih yang berlebihan.


Sakitnya tidak terkira. Sakitnya hanya di sebelah kepala sahaja. Sedikit sahaja pergerakkan akan mengakibatkan jadi berdenyut-denyut. Untuk melegakan rasa sakit, ummi ambik 2 tablet paracetamol dan 1 tablet postant,lega untuk 5 jam, lepas itu akan rasa sakitnya. Untuk menunggu waktu sepatutnya ambik lagi penawar tu,memang kena bertahan. Ummi pulak jenis tidak kuat menanggung sakit,sementara menunggu tu sempatlah angin naik ke kepala,loya dan muntah.


Dalam hati sambil berbaring tu selalu berdoa,Ya Allah moga rasa sakit yang aku tanggung ini akan mengugurkan dosa-dosa silamku. Aku redha Ya Allah menerima kesakitan ini. Namun Ya Allah aku mohon ringankan kesakitannya,agar aku dapat bangun dan melaksanakan ibadah kepada MU dengan sempurna.


Walaupun dalam kesakitan tu,ummi tetap bangun buat kerja rumah tangga. Masak untuk zauj dan anak-anak. Masak untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Cuci pakaian, cuci dengan tangan pulak tu, penat tetapi ummi rasa puas hati kerana teringatkan Syaidina Fatimah pun selalu kepenatan melayan suami dan anak-anak.


Ada masa terluang baru ummi duduk menghadap laptop ini. Laltop ini memang sentiasa online, tetapi tuannya selalu tak ada,sebab menyambil buat kerja rumah.


Sejak bersara dari perkhidmatan pendidikan, masa ummi lebih santai. Namun tetap juga ummi memulakan hari baru pada jam 3 pagi. Telah menjadi kebiasaan sejak dari muda,sejak dari anak-anak masih kecil.


Jam 4 ummi akan memulakan kerja rumah,menyediakan sarapan,cuci pakaian dan mengejutkan anak-anak bangun untuk ke sekolah. Sementara mereka mandi, ummi akan teruskan dengan solat subuh. Seusai solat,terus menghidangkan sarapan untuk anak-anak. Makan bersama mereka dan menyiapkan bekal tiap orang dibawa ke sekolah. Bila anak-anak ummi sejak kecik dibiasakan bersarapan sebelum kemana-mana,maka dah besar pun, pagi-pagi mereka akan cari makanan.


Semalam hari Selasa, kesakitan yang melanda keterlaluan,tak dapat nak masak untuk makan malam. Alhamdullilah ada yang datang ziarah. Irmawaty dan Mastura. Sambil berbual dengan Irmawaty, berbaring dan mata terpejam. Masa tu kesakitan yang teramat. Tetapi tetap menghormati orang yang datang ziarah,maka ummi berbual-bual. Lepas Irmawaty solat maghrib,barulah dia tolong picit kepala dan bibik picit belakang untuk melegakan rasa sakit.


Selepas sejam,terasa lega sedikit barulah turun ke bawah untuk makan malam yang disediakan oleh zauj. Tak lama mastura datang untuk ziarah dan terus makan malam bersama-sama. Dah lewat, mastura balik ke rumah sebab datang berkereta,Irmawaty ummi tak benarkan balik rumah sebab datang bermotosikal. Ummi suruh Irmawaty tidor sahaja bermalam dengan ummi.


Terima kasih anak-anak yang sudi ziarahi ummi. Kalau dalam phone atau YM,orang tanya khabar, ummi kata sihat sahaja.  Slelaunya memang ummi suka sembunyikan sakit ummi dari sapa-sapa pun. Kat rumah pun sama, kadang tu tak ada sapa yang tahu ummi sakit terbaring di bilik. Sebabnya ummi jenis tak tunjuk dan tak merintih. Jenis diam dan nampak santai.


Kalau kaki yang sakit,baru mereka tahu bila ummi tak boleh nak berjalan. Itu saja yang mereka tahu, atau pun bila ummi muntah tak henti-henti. Selagi ummi boleh sembunyi,ummi akan sembunyikan kesakitan ni dari diketahui oleh orang lain. Cuma kadang-kadang terluah juga, bila di desak berkali-kali. Alhamdullilah,redha dengan kesakitan yang selalu dirasai ini.


Semoga ketemu lagi, anggaplah kesakitan itu satu anugerah dan rahmat dari Tuhan,tanda Allah kasih , sayang dan ingat pada kita. Pastinya bila sakit, pergantungan hati kita hanya pada Allah dengan bibir itu pasti tak lepas dari menyebut nama Allah.













Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.





0 comments: