BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 25 July 2010

Tugas adalah tanggungjawab bukan bebanan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Pagi itu,ummi dapat surat bertanda "URUSAN SERI PADUKA BAGINDA". Sampul surat coklat itu segera ummi buka untuk mengetahui isi kandungannya. Rupanya surat permohonan pertukaran sekolah diluluskan. Ummi memohon pertukaran sekolah  dari  SMK Kulai Besar, Kulai ke SMK Taman Universiti, Skudai.


Jarak antara 2 sekolah ini tidak lah jauh sangat, sekitar 25 km sahaja. Tetapi jarak SMK Kulai Besar dengan rumah ummi yang jauh sekitar hampir 30 km dan jarak antara SMK Taman Univerisiti hanya 7km sahaja. Oleh kerana ummi tidak pandai memandu, tak ada lesen, dan tak pernah memandu kereta maka sukar untuk ummi berulang alik dari rumah ke sekolah SMK Kulai Besar. Perlu naik bas 2 kali. Jika bersekolah di SMK Taman Universiti,mudah untuk zauj hantar dan jemput ummi setiap hari, tanpa perlu ummi menaiki bas lagi.


Tarikh melapor diri ke SMK Taman Universiti ialah pada 1 Disember 1994. Ummi memulakan kerjaya sebagai guru, bermula tarikh melapor diri di SMK Kulai Besar pada 4 Disember 1989. Kiranya 5 tahun telah ummi bertugas di SMK Kulai Besar sebelum dapat bertukar ke SMK Taman Universiti.


Sebaik melaporkan diri pada 1 Disember, 2 Disember telah di adakah mesyuarat guru-guru kali pertama sessi persekolahan 1994/1995. Ummi diamanahkan sebagai Penyelaras Pusat Sumber Sekolah.


Bila dapat tugas tu, ummi terdiam sebab pengetahuan tentang pusat sumber yang merangkumi perpustakaan,alat bantu mengajar, alat pandang dengar, peralatan siar raya dan PA System zero. Tidak pernah ada pengalaman selama 5 tahun di SMK Kulai Besar di dalam bidang ini.


Oleh kerana SMK Taman Uniersiti adalah sekolah baru, baru dibuka, kumpulan ummi bersama guru-guru lain yang mendaftar merupakan kumpulan guru perintis. Keadaan sekolah ketika itu belum siap sepenuhnya. Perabut bilik darjah belum ada,kemudahan infrastruktur belum siap sepenuhnya. Ingin lihat gambar dulu-dulu,sila klik  di sini. http://smktunjb.com/DULUKINI.htm




Dataran untuk dijadi tapak perhimpunan masih bertanah merah, tangga untuk naik ke bangunan atas mesih tiada pemegang. Tetapi kerana terdesak, bilangan pelajar yang ramai, sekolah untuk penempatan mereka tiada, terpaksa sekolah itu dibuka di dalam serba kekurangan.




Bila sahaja ummi dapat tugas dan dipertanggungjawapkan untuk mengendalikan sebuah Pusat Sumber yang merangkumi bahagian seperti yang tersenarai di atas, ummi pun mula mengali ilmu dari guru-guru sekolah lain. Pergi menuntut, pergi melawat sekolah-sekolah disekitar JB. Ummi tidak segan atau malu untuk belajar dari A.


KPM telah memperuntukkan sebuah sebuah sekolah yang dilengkapi ruang pejabat,bilik mesyuarat,  kantin,  bilik guru, bilik darjah,  makmal  sains dan bengkel-bengkel seni serta kemahiran hidup. Ruang paling besar dan luas ialah Pusat sumber. Satu aras atau satu tingkat bangunan Blok A diperuntukkan sebagai pusat sumber. MasyaAllah, besarnya tetapi kosong sahaja tanpa seketul perabot pun ada di dalamnya.



Apa ummi nak buat dahulu dengan tempat ni? usahkan peralatan, atau buku perabot pun tak ada lagi. Dalam diam ummi berfikir dan merancang. Apa yang ummi fikir,ummi bawa berbincang dengan pengetua sekolah. Alhamdullilah, apa sahaja yang dirancang untuk pembangunan sebuah pusat sumber sekolah mendapat kerjasama dan sokongan daripada pengetua.



Bermula dengan memohon sumbangan buku-buku dari Dewan Bahasa Pustaka (DBP) hinggalah kepada memohon sumbangan buku-buku dari pelajar dan ibu bapa. Kemudian barulah buku-buku dari peruntukkan kerajaan beransur-ansur tiba menambah koleksi buku-buku diperpustakaan.


Pernah ummi pergi ke gudang DBP Kuala Lumpur, memilih buku-buku bacaan dan rujukan yang sesuai untuk pelajar sekolah menengah. Setelah buku-buku ummi pilih di dalam anggaran 300 naskah, ummi masukkan ke dalam kotak dan kirimkan melalui keretapi ke Johor Bharu. Itulah peringkat awal usaha ummi mendapatkan buku-buku untuk perpustakaan sekolah yang baru dibuka sementara menunggu peruntukkan KPM tiba.


Bermula dari senaskah buku sehingga 10 tahun kemudian ketika ummi menamatkan khidmat di perpustakaan sekolah, bilangan buku yang tercatat di dalam nombor perolehan adalah sebanyak 28,000 naskah.


Alat siar raya beroperasi dengan baik, alat pandang dengar bermula dari sebuah TV dan akhirnya memiliki beberapa projektor lut sinar (OHP) dan projektor legap. Segala apa yang dinamakan alat pandang dengar ada di dalam bilik APD. ABM bermula dengan sebuah peta kini di lengkapi dengan beratus-ratus ABM lain yang membantu guru-guru mengajar.


Genap 10 tahun ummi dibidang Pusat Sumber, setiap tahun dalam tempoh itu,ummi sentiasa berusaha meningkatkan kualiti diri di dalam ilmu pusat sumber hingga di tahun- tahun terakhir ummi masih sempat lagi menghadiri kursus Literasi Maklumat yang dianjurkan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan, KPM di Kuala Terengganu.


Kursus di peringkat negeri dan daerah,memang kerap ummi hadiri. Begitu juga tahun-tahun pertama kempen Program Nilam, nadi ilmu amalam membaca,iaitu program menggalakkan pelajar membaca buku dan mencintai buku-buku. Bebrgaia aktiviti perlu dirancang dan memsatikan pula aktiviti dilaksanakan.


Setelah genap 10 tahun,tiba-tiba ummi ingin menceburi sesuatu bidang yang lain ,bidang yang lebih mencabar. Semua dugaan dan rintangan di dalam pengurusan pusat sumber dapat ummi lalui dengan tabah dan sabar. 10 tahun bersama-sama pusat sumber,telah ummi lalui segala pahit manis dan sepak teranjang yang ada di dalam bidang pengurusan pusat sumber. Selama berkhidmat dibidang ini,ummi rasa seronok dan ketika meninggalkan bidang itu ummi telah rasai kepuasan menjalankan tugas dan telah menjalankan amanah yang dipertanggungjawabkan.



Suatu hari selesai solat zohor,tiba-tiba ummi diilhamkan untuk berbakti di bahagian pendidikan khas, mendidik anak-anak istimewa. Terus keesokkannya ummi bertemu Penolong Kanan sekolah menyatakan hasrat untuk menjalahi kursus asas Pendidikan Khas. 3 bulan selepas itu, ummi dipanggil untuk menjalani kursus asas dan tahun berikutnya kursus peringkat pertengahan Pendidikan Khas. Alhamdullilah awal tahun 2005, pada 1 januari 2005,ummi dilantik menjadi guru Pendidikan Khas,bagi mendidik anak-anak istimewa. Memang benar,cabaran di sini sangat besar dan kesabaran diperlukan adalah sangat tinggi dan berharga.


Sekian entri kali ini,dilain kali akan ummi sambung untuk entri mendidik anak-anak istimewa.


Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.



2 comments:

msa said...

Truely...you are the one in thousands, ummi...may Allah bless you...amiin

Ummi Munaliza said...

Apa lah satu dalam seribu tu...

Ummi cuma insan biasa yang baru mengasah bakat dalam penulisan. selama 20 tahun,hanya bercakap sahaja tanpa sempat menulis.

Inilah masa yang sesuai untuk menulis, berkongsi segala pengalaman yang dilalui.