BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 30 March 2010

Nota untuk anak-anak angkatku

 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وَلَـكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الايمَـنَ وَزَيَّنَهُ فِى قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ

Allah menjadikan iman suatu perkara yang kamu cintai serta di perhiaskannya dalam hati kamu dan menjadikan kalian benci kepada kekufuran, kefasikan dan kedurhakaan. Al-Hujraat, (49) :7

Berkasih sayang, memang ummi seorang yang penyayang, mudah menyayangi dan suka disayangi. Sekali ummi dah sayang dengan seseorang, akan ummi sayangi dia seumur hidup ummi.

Alhamdullilah, Allah tidak menguji ummi dengan menyayangi orang-orang yang boleh digelar kekasih sebelum bernikah. Ummi tidak pernah bercinta sebelum bernikah. Zauj yang ada sekarang inilah kekasih pertama. Menjadi orang yang dicintai selepas bernikah.

Rupanya, semakin lama berumah tangga, semakin anak-anak kandung ummi meningkat remaja, barulah ummi dipertemukan dengan insan-insan yang kemudian menjadi anak-anak angkat ummi. Mujur perasaan mengasihi mereka lahir setelah anak-anak ummi meningkat remaja.

Mungkin juga persekitaran ketika mengajar di sekolah menengah, ummi dilingkungi remaja yang suka diberikan perhatian ketika ummi mengajar di dalam kelas, maka mulalah lahir perasaan kasih dan sayang pada mereka. Lagi pun jarak usia dengan mereka memang jarak yang molek sebagai seorang ibu. Makanya perasaan yang lahir adalah perasaan sayang seorang ibu kepada anaknya.

Bermula dengan seorang gadis remaja yang sering bermenung di dalam kelas, ummi suka tanya keadaan pembelajarannya, sebab semasa di dalam kelas, nampak dia memberikan tumpuan tetapi ada masa tidak hadir sekolah. Bila tidak hadir kelas, pasti ummi cari. Naluri ummi seperti menyatakan anak ini mempunyai masalah.

Izatul Asyikin



Hari demi hari, ummi makin rapat dengan dia.Ambik berat dan perhatian, namun tidak pulak terungkap kata-kata untuk mengambil dia sebagai anak angkat. Namun dialah yang selalu menjadi tumpuan ketika di dalam kelas subjek Geografi.

Tahun itu, ummi buat rumah terbuka sempena hari raya adil fitri, oleh kerana ummi kekurangan tenaga kerja untuk membantu, ummi pelawa Izatul Asyikin dan Maizatul Ikmar datang membatu di rumah ummi. Mereka sudi datang bermalam. Selesai majlis rumah terbuka, ummi hantar mereka pulang ke rumah.

Maizatul Ikmar dan Mohd Hakim

Setahun berlalu, ketika mereka di tingkatan 4, setelah mendapat keputusan cemerlang PMR, Izat di tawarkan ke sekolah teknik dan Mai ke MRSM Muar. Tahun 2001, kebetulan pula, pelajar-pelajar lepasan PMR, suka melepak di bilik APD, dan di dalam bilik APD inilah pejabat ummi.

Segala pengurusan berkaitan Pusat Sumber Sekolah ummi uruskan dari bilik ini. Segala peralatan tanyangan, siaraya, Alat Pandang Dengar, Alat Bantu Mengajar dan bahan pengajaran & pembelajaran guru-guru ummi tempatkan di sini. Kiranya menjadi pusat berkumpulnya pengawas pusat sumber sekolah. Ada seorang pengawas sekolah yang tidak ummi kenali juga sering berada di dalam kumpulan ini. Kebanyakan pengawas pusat sumber memang rapat dengan ummi kecuali pengawas sekolah ini. Memang ummi tak kenal langsung siapa dia.

Shahrizal

Tapi dia ramah dengan ummi, suka menegur ummi. Ummi mula memberikan perhatian pada dia, apabila ummi selalu lihat setiap pagi di kala pelajar lain berhimpun di dataran kejat, dia buat kerja sekolah di bilik APD. Ummi mulai mendekati dia, dan memberikan perhatian terhadap pembelajarannya. Namanya Muhammad Iqbal, pelajar tingkatan 4 Sains. Tidak seperti Mai dan Izat, ummi tidak pernah mengajar Iqbal semasa dia berada di tingkatan 3.

Pada 8 Januari 2001, ummi nyatakan hasrat ummi untuk menjadikan dia anak angkat. Masa itu dia umurnya masih lagi 15 tahun. Iqbal adalah anak angkat ummi yang pertama. Iqbal mula rapat dengan ummi apabila ummi selalu mabik berat hal pembelajarannya tetapi dia bukan seorang yang suka bercerita hal keluarga. Ummi hanya tahu latar belakang keluarga Iqbal melalui kawan-kawannya sahaja. Dari situ, baru ummi tahu bahawa Iqbal mempunyai latar belakang keluarga yang kompleks.

Muhammad Iqbal
Pada 10 Januari 2001, Mai jumpa ummi pula, untuk pamit kerana dapat tawaran ke MRSM Muar. Entah kenapa, tiba-tiba ummi bertanya persiapan dan kewangan untuk memasuki ke sekolah asrama.Tiba-tiba Mai menangis dan bercerita latar belakang keluarganya. Timbul kasihan dan simpati keadaan dirinya yang ingin meneruskan pelajaran tetapi menghadapi masalah kewangan. Dan Mai ummi ambik sebagai anak angkat kedua serentak dengan Izat dengan tujuan untuk membantu pembiayaan pelajaran mereka. Masa itu Izat juga mendapat tawaran ke Sekolah Teknik. Kiranya, setelah menjadi anak angkat ummi, mereka berdua ini cuma ada seminggu sahaja masa bersama ummi.

Setelah seminggu bersama dengan ummi, mereka berpindah sekolah. Terasa sedih juga dengan pemergian mereka. Tak lama kemudian, 2 minggu selepas Mai dan Izat pergi, Iqbal pula membawa khabar sedih. Mulanya, hatinya berat untuk menyampaikan khabar pada ummi sebab bibit mesra anak ibu telah lahir dan banyak memberikan dorongan dan semangat untuk Iqbal belajar.Namun kerana memang menjadi cita-citanya, disampaikan berita, dia mendapat tawaran ke tingkatan 4 di SMS Kota Tinggi, Bandar Penawar. Ummi akur dengan kehendak dan cita-citanya, walaupun amat berat untuk berpisah.

Jay Suman
Iqbal sempat bersama ummi setiap hari persekolahan selama 2 bulan sebelum pergi ke SMS Kota Tinggi. Suatu jangka masa yang agak lama juga dibandingkan dengan Mai dan Izat. Walaupun Mai dan Izat hanya seminggu bersama ummi sebelum bepisah, tetapi mereka ini telah 1 tahun ummi kenali sebab, semasa di tingkatan 3 ES 1, ummi mengajar subjek geografi di kelas mereka bersama seorang lagi anak angkat ummi bernama Mohd Hakim. Berbeza dengan Iqbal, sejak mengenali Iqbal, dia terus diambil menjadi anak angkat, dan tempoh 2 bulan di sekolah Taman U,sebelum pindah sekolah,dia rapat dengan ummi sebagai anak dan ibu.


Yuni Nurani
Terlalu berat untuk berpisah, sedih dan sayu hati.Iqbal sendiri mengambil masa untuk membuat keputusan untuk menerima atau menolak tawaran itu. Setelah nasihat dan pandangan, maka akhirnya Iqbal menerima tawaran itu. Segala persiapan untuk memasuki asrama ummi sediakan termasuk segala wang pendaftaran. Untuk menghilangkan keraguan dan kemusyikalan ke atas mak Iqbal kerana Iqbal memberitahu semua persiapan telah disiapkan,maka ummi temui mak Iqbal dan berterus terang mengenai hubungan ummi dengan Iqbal. Mak Iqbal bersyukur kerana ada yang sudi membantu dia untuk menyekolahkan anaknya.

Pada hari pendaftaran ke asrama, ummi tidak dapat ikut kerana bukan mudah untuk mendapat pelepas keluar tanpa sebab-sebab yang munasabah. Iqbal pergi mendaftar ke asrama SMS bersama ibu kandungnya dan bapa saudaranya. Namun tak sampai 2 minggu, Iqbal sudah menyampaikan khabar untuk kembali semula ke sekolah Taman U. Dia tidak serasi dan tidak dapat menyesuaikan diri untuk terus berada disekolah berasrama itu. Puaslah dipujuk dengan memberikan peluang dan tempoh kepada Iqbal untuk bertahan. Hampir setengah tahun,barulah Iqbal dapat menyesuaikan diri di sekolah itu.


Mohd Fudzami
Bulan Mei, ummi ambik Hakim pula sebagai anak angkat. Sebenarnya Hakim rapat dengan ummi sejak tingkatan 3, tetapi dia yang ke 4 ummi anggap sebagai anak angkat. Hakim bersekolah sama dengan Mai di MRSM Muar. Semasa di MRSM ini, kadang kala Mai ingin menyampaikan pesanan ummi kepada Hakim atau Hakim ingin menyampaikan pesanan ummi kepada Mai. Mereka ini selalunya berselang hari menelefon ummi. Jadi bila perlu bercakap menyampaikan pesanan, ada kawan-kawan bertanya,apa hubungan mereka berdua. Terus terang mereka jawap, kami mempunyai ibu angkat yang sama. Antara Hakim dengan Mai, mereka berdua juga rajin menulis surat kepada ummi. Seronok rasanya zaman dulu-dulu kerana ada surat yang diterima melalui pos. Dan surat boleh dibaca berulang kali dikala rindu.

Elya Syazwani
Izat juga rajin menulis surat kepada ummi, selain itu, Izat rajin membuat kad yang kreatif. Sampai sekarang surat-surat dan kad kreatif Izat masih ummi simpan di dalam album. Sesuai dengan kekreatifan Izat,apabila mendapat peluang belajar di UTM, Izat mengambil jurusan senibina. Mai mengambil akaun, Hakim mengambil bidang kejuruteraan komputer dan Iqbal mengambil kejuruteraan komputer juga tetapi bersama ATMA. sekarang dikenali sebagai Universiti Pertahanan Malaysia. Di ATMA, Iqbal berminat di unit tentera udara.

Alhamdullilah 4 anak angkat pertama ummi ini ,masing-masing mempunyai kerjaya sendiri sekarang ini. Terasa seperti baru semalam berlalu bersama mereka, banyak kenangan pahit manis.

Helwa dan Norhidayah                                                                                                Nur Atiqah
Masa terus berlalu, tahun demi tahun, anak-anak angkat ummi makin bertambah. Setiap yang ummi temui ada cerita tersendiri yang menjadi nostalgia antara ummi dengan mereka. Selepas 4 yang pertama, diikuti dengan Nurhidayah(Pahang), Yuni Nurani (Johor),  Helwa (Johor), Nordiana(Kelantan) , Nur Atiqah( Perak), Nur Humaira' Lau (saudara baru,Sarawak), Nur Fatihah Nadarajan(saudara baru,Johor), Mohd Nasrum(Terengganu), Jay Suman(saudara baru,Terengganu), Shahrizal (Johor), Elya Syazwani (Perak), Siti Balqis( Perak), Siti Balqis (saudara baru, Johor), Mohd Fudzami (Perak) dan yang terkini Bro_mine.

NurFatihah
Dan sifat ummi sekali ummi dah sayang, maka ia telah tersemat di hati. Setiap orang mempunyai ruang-ruang tersendiri di dalam hati ummi. Ada kisah disemua pertemuan pertama ummi dengan mereka. Hanya mereka sahaja yang tahu dan ingat kisah itu. Itu pun jika memang yang jenis prihatin. Kebanyakkan mereka telah mempunyai kerjaya sendiri dan ada yang telah berumah tangga. Sebagai ummi yang  kasih dan sayang pada mereka, kalau mampu jodoh mereka pun akan ummi carikan agar mereka bahagia di dunia dan akhirat. hakikatnya jodoh, rezeki, ajal dan usia adalah urusan tuhan, yang mampu ummi titipkan selalu hanyalah doa-doa di kala dinihari buat kesejahteraan mereka.

Jika yang masih ingat maka , syukur kepada Allah, jika mereka terlupa, pun ummi bersyukur kerana tanggungjawap mendidik kepada mereka telah ummi jalankan...semoga Allah memelihara mereka di dunia dan akhirat dan mereka menjadi anak-anak yang soleh solehah.

Ketahui anak-anak ummi, ummi sangat sayang kepada kamu semua...                 Siti Balqis

Tak mungkin dapat ummi lupakan satu pun detik kenangan antara kita yang terjalin samada ia kisah pahit, manis, sedih dan hiba. Dikala kamu atau ummi yang merajuk, betapa dekatnya kalian di hati ummi, walaupun bukan ummi yang mengandungkan kalian, kalian tahu dan ummi tahu bilakah hati ummi merajuk, marah, gembira dan sedih. Setiap orang pernah alaminya bila hati telah terikat kasih dengan ummi...

Nurhumaira'


Walaupun selalu rindu bertandang di hati, ia hanya ummi sebutkan di angin lalu...bisikan dikalbu, semoga Allah mengikat kasih sayang antara ummi dengan mereka hingga akhir hayat ummi. Mungkin ketika ummi telah tiada di dunia, baru mereka tersedar akan kehilangan seorang ibu...



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

9 comments:

Ibn Nawi - Ustaz Nasrum said...

salam..kenapa .....

Ibn Nawi - Ustaz Nasrum said...

salam..kenapa .....

Ibn Nawi - Ustaz Nasrum said...
This comment has been removed by the author.
Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Kenapa apa?

Ibn Nawi - Ustaz Nasrum said...

soalan saya agaknya terlalu umum.tp banyak yg dipersoalkan tentang kenapa.kenapa nota ini ditulis?kenapa perlu ditulis?kenapa menulis begitu?

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Ini catatan lama, diari lama. Mengimbas kembali kenangan bersama-sama anak angkat ku. Rindu pada kenangan lama. Yang masih dingati, dicatatkan. Setiap orang ada kenangannya, tapi tidak semua kenangan itu mahu dicatatkan.Tidak dicatat, bukan bermakna lupa, tapi tidak mahu terbuka. Lagipun, yang pertama menjadi kenangan manis...

Marsha Tan - Benjamin said...

Hai there, I am trying to get in touch with Nur Humaira Lau Abdullah, she was my classmate in secondary school..

Ummi Munaliza said...

Nelson and Marsha,

Sila hubungi saya jika ingin mengetahui tentang Nurhumaira Lau melalui email saya dan perkenalkan diri anda.

munaliza_smtun@yahoo.com

Anonymous said...

Salam umi, terima kasih mendidik kakak kesayangan saya (Nama sebelum Muslim Lau Siew Ying). saya panggil Kak Lau, kami ex TIGS, Batu Pahat. Alhamdulillah, Allah buka hatinya memeluk Islam. Kirim salam kak humaira ye.
from: fatin, tigs ex