BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 11 March 2010

Sifat dan Ciri orang-orang munafik


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Hadith : Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:
“Ada empat perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang munafik tulen. Sesiapa yang melakukan satu daripada empat perkara itu, maka ia mempunyai salah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya . (Empat sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang basah ) ".  (Riwayat Ahmad)



  1. Bila berbicara selalu bohong.
    Orang seperti ini tidak bisa dipercayai dalam setiap perkataan yang diucapkannya. Bisa jadi apa yang dibicarakan tidak sesuai dengan hatinya.
  2. Bila berjanji, tidak ditepati
    Orang munafik sulit untuk dipercayai perkataan dan perbuatannya
  3. Bila diberi kepercayaan selalu berkhianat.
    Orang munafik sulit diberikan kepercayaan (amanah). Setiap kali kepercayaan yang diberikan tidak dapat dia jaga dengan baik.
i) Amanah bermaksud tanggungjawab yang diterima oleh seseorang yang kepadanya diberikan kepercayaan bahawa ia dapat melaksanakannya sebagaimana yang dituntut tanpa mengabaikannya.
Ii) Amanah meliputi berbagai-bagai aspek seperti amanah tehadap Allah dan Rasul-Nya, amanah terhadap diri sendiri dan amanah terhadap masyarakat dan perkhidmatan.
Iii) Monopoli kuasa dan tanggungjawab yang luas di tangan seseorang akan menyebabkan kuasa itu tidak berkesan dan tanggungjawab tidak dapat dijalankan. Oleh itu sesuatu tugas itu hendaklah diamanahkan kepada mereka yang layak dan mampu melaksanakannya di mana ia memiliki ciri-ciri amanah, kepakaran dan ketakwaan.
iv) Tidak amanah adalah satu tanda munafik. Akibatnya seseorang itu tidak lagi dipercayai oleh masyarakat disebabkan sifat khianat yang telah dilakukannya terhadap sesuatu tanggungjawab yang diberikan kepadanya.


4. Apabila dia marah dia bersungguh marah sehingga membawa perbalahan dan perpecahan.

Nifaq adalah penyakit yang berbahaya dan merupakan dosa besar, karena ia menampakkan diri sebagai seorang muslim, sementara batinnya ia kafir. Nifaq lebih berbahaya daripada kufur dan siksaannya lebih pedih. Allah swt menempatkan orang-orang munafik pada neraka yang paling bawah, sebagaimana firman Allah :
"Sesungguhnya orang - orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan neraka paling bawah dan kamu sekali- kali tidak akan mendapat seorangpun penolong bagi mereka" ( QS.An Nisa : 145 )
Orang munafik akan selalu berada dalam keadaan bingung dan hati yang resah untuk melakukan tipu daya dan dusta, secara lahir mereka ada bersama orang-orang yang mukmin akan tetapi hati mereka bersama orang orang kafir.Firman Allah s.w.t.:
"Mereka selalu ada dalam keraguan, sebab mereka tidak masuk pada golongan orang mukmin dan tidak pula golongan mereka ( orang kafir). Barang siapa yang disesatkan Allah maka kamu sekali-kali tidak akan mendapat jalan untuk memberi petunjuk baginya".( An - Nisa:143).

Orang-orang munafik adalah mereka yang paling menentang penegakan syari'at Allah swt, walaupun mereka mengaku sebagai seorang muslim, hal itu sebagaimana yang digambarkan dalam Al quran:
"Apabila dikatakan kepada mereka; marilah kamu ( tunduk ) kepada hukum yang Allah telah turunkan kepada rasu-Nya" niscaya kamu lihat orang orang munafik menghalangi manusia dengan sekuat kuatnya dari mendekati kamu" (Annisa: 61)
Diantara sifat dan ciri orang munafik adalah:
1. Kufur kepada Allah swt.
2. Mempunyai sifat hasad dan dengki kepada orang mukmin.
3. Memperolo-olokk Allah dan RasulNya serta agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad saw.
4. Membuat kerusakan dimuka bumi dengan melakukan berbagai-bagai kezaliman.
5. Memiliki sifat pendusta dan manipulasi terhadap orang lain; memerintahkan kemungkaran dan mencegah kebaikan seperti kikir, rakus, tamak dan membuat kerusakan lain dengan cara dan gaya bahasa yang indah sehingga orang lain terpedaya.

Hal ini disebutkan oleh Allah swt. dalam firmanNya
"Dan apabila melihat mereka, tubuh-tubuh mereka menjadikan kamu kagum. Dan jika mereka berkata kamu mendengarkan perkataan mereka. Mereka seakan-akan kayu yang tersandar. Mereka mengira bahwa tiap-tiap teriakan yang keras ditujukan kepada mereka. Mereka itulah musuh (yang sebenarnya) maka waspadalah terhadap mereka: semoga Allah membinasakan mereka. Bagaimanakah mereka sampai dipalingkan (dari kebenaran)" (QS. 63:4)

Jika orang orang kafir itu sebagai musuh nyata dari luar, maka sesungguhnya munafik adalah musuh terselubung yang lebih berbahaya, sebab musuh dalam selimut tidak bolih dilihat secara langsung, karena mereka turut bergaul dengan sesama umat islam.

Dalam ayat tersebut diatas, disebutkan bahwa Allah swt akan menempatkan orang orang kafir di neraka jahannam, "Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan mereka (orang-orang kafir dan orang-orang munafik) dineraka Jahannam." (AnNisa:140 ).

Akan tetapi Allah swt menempatkan orang - orang munafik dineraka yang paling bawah, karena amat besarnya bahaya mereka "Sesungguhnya orang - orang munafik itu (ditempatkan ) pada tingkatan neraka yang paling bawah ." ( An Nisa : 145 ).

Dan dikarenakan bahayanya orang-orang kafir dan orang-orang munafik amat besar bagi umat Islam, maka dari itu, Allah memerintahkan Rasul-Nya untuk berjihad melawan mereka, hal ini seperti diterangkan dalam Al quran : " Hai Nabi, perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan bersikap keraslah kepada mereka! Tempat mereka adalah neraka jahanam dan itulah seburuk - buruk tempat kembali." ( Q.S Attahrim : 9 )

Semoga Allah SWT senantiasa melindungi kita dari sifat-sifat munafik dan kejahatan orang-orang munafik.

 
Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: