BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 25 January 2010

Antara batu dan pasir


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.

Memulakan penulisan hari ini teringat ketika berjalan-jalan dengan anak-anak di Batu Layar, dah lama tak pergi pantai selepas Ahamad Baihaqi sakit hari itu,dah serik untuk ke pantai. Namun sampai bila pula tidak ke pantai nanti anak-anak lain tidak kenal dan tahu pantai.

Pada cuti hujung minggu, bawa anak-anak jalan-jalan di Pantai Batu Layar. Pantai ini berpasir dan ada kawasan berbatu. Sambil berjalan ajak anak melakar tulisan di atas pasir. Bila datang ombak tulisan itu larut dan hilang dihapuskan oleh ombak. Jemu menulis di situ, ajak anak mengukir nama atas batu dengan menggunakan duit syiling.Bila mereka berjaya mengukir nama di atas batu, datang ombak,nama itu masih ada terpahat atas batu.

Dengan penuh kasih sayang ummi nasihati anak-anak,
"Ketika seorang  melukai hati kita, kita harus menulisnya di atas pasir agar ‘ombak kemaafaan’ akan datang menghembus dan menghapuskan tulisan tersebut. Dan apabila sahabat kita melakukan sesuatu kebajikan sekecil apa pun, kita harus memahatnya di atas ‘batu hati’ kita, agar tetap terus dikenang tidak hilang ditiup waktu.

Sahabat-sahabatku, anak-anak ummi sekalian, dalam hidup ini sering timbul perbezaan pendapat dan konflik kerana sudut pandang yang berbeza. Oleh kerana itu, cubalah untuk saling memaafkan dan lupakan masalah lalu. Marilah kita belajar menulis di atas pasir dan mengukir di atas batu.

Begitu bermakna sekali bait-bait ayat di atas. Dalam menjalani hidup dan kehidupan kita memang tidak dapat lari dari melakukan kesilapan , keterlanjuran kata atau tindakan. Pada orang yang terkena,pasti mereka akan berasa kecil hati dan merajuk. Jadi sebagai manusia, kita imbas semula apa yang kita bicara , apa tindakan yang menyakitkan hati itu. Sekira benar kata-kata itu dari lisan kita , tindakan kita,maka tidak keberatan untuk kita yang memulakan ucapan maaf dan berjabat salam.


Sekira apa yang kita nyatakan itu benar, hanya mungkin intonasi, kaedah penyampaian tidak berhikmah, maka kita juga perlu memulakan maaf. Tidak rugi kita memohon maaf kerana mengalah untuk hubungan silaturahim bukan bererti kita kalah. Buangkan sifat ego dan mengatakan aku benar jika hubungan silturahim jadi taruhan. Utamakan perkara yang Allah redha dari menjaga hati sendiri. Jika seseorang itu merajuk hingga menggugat hubungan silaturahim sesama insan bermakna dia mengutamakan soal hatinya dari mendapat redha Allah. Ingat menjaga silaturahim adalah satu perbuatan yang Allah redha...


Hanya ini entri yang dapat ummi tuliskan hari ini,semoga bermanafaat untuk kita semua.




Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: