BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 5 January 2010

Peluangku untuk berbuat kebaikkan





KEMULIAAN serta kualiti manusia bukan dilihat pada fizikal yang cantik atau kekayaan, tetapi iman serta amal salih yang diterjemahkan dalam kehidupan seharian. Menjadi pakej lengkap setiap orang beriman pasti gemar melakukan kebaikkan dalam semua perkara. Semakin mantap iman, semakin mudah berbuat baik sekali gus darjatnya semakin tinggi di sisi Allah.

Di sinilah pentingnya kita mantapkan iman dan berlumba-lumba melakukan kebaikkan sama ada kepada Allah, diri, masyarakat, haiwan dan alam sekitar. Semua yang dilakukan demi meraih kecintaan dan keredaan Allah sebagai kebahagiaan yang hakiki.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bahagialah (kerana kebaikkan yang amat banyak) bagi orang yang baik kerjanya, baik dan bersih hatinya, mulia pula lahirnya dan jauh manusia daripada kejahatannya. Bahagialah orang beramal dengan ilmunya, membelanjakan (untuk kebaikkan) lebihan dari hartanya dan menahan lebihan daripada kata-katanya.” (Hadis riwayat Tabrani)

Ada individu enggan melakukan perkara baik seperti belajar atau mengajar ilmu bermanfaat kepada orang yang memerlukannya kerana malu. Sikap ini sangat mengelirukan, sebab malu hanya layak dalam perkara dilarang agama.

Kita sering berjumpa manusia yang memandang ringan terhadap kebaikkan yang sedikit. Mereka keberatan atau enggan melakukannya lalu dicipta pelbagai alasan tidak masuk akal untuk mengelak daripada dilihat sebagai seorang pemalas dan orang yang bersalah.

Sedangkan Islam sangat menekankan perlunya manusia berlumba-lumba berbuat kebaikkan. Walaupun hanya bersedekah sebelah daripada sebiji kurma yang dianggap perkara remeh namun sesungguhnya tetap diperhitung Allah sebagai amalan soleh.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Hindarilah seksa neraka meskipun dengan bersedekah sebelah buah kurma. Siapa yang tidak mampu bersedekah separuh buah kurma sekurang-kurangnya dia bertindak dengan menuturkan perkataan yang baik dan bermanfaat.” (Maksud Al-Hadis)

Sekecil apapun perkara kebaikan yang dilakukan tetap dinilai dan diberi pahala oleh Allah dan begitu juga dengan kemungkaran, tidak akan dibiarkan begitu saja, pasti akan menerima balasannya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Siapa yang berbuat baik walau sebesar zarah kebaikan ia pasti melihat ganjarannya. Siapa yang berbuat sebesar zarah kejahatan pun ia pasti akan melihat akibatnya.” (Surah Al-Zalzalah: 7-8)

Jika ruang hidup yang memang terhad ini tidak diisi dengan amalan baik yang mendatangkan manfaat, bermakna kita sudah melangkah di jalan salah yang terpesong daripada tujuan hidup sebenarnya dan seolah-olah sengaja mencampakkan diri ke dalam golongan orang rugi daripada rahmat-Nya.

Firman Allah bermaksud: “Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan dengan kebenaran serta berpesan dengan kesabaran.” (Surah Al-Asr: 1-3)

Jika enggan atau berlengah-lengah maka dikhuatiri nanti kita tidak berkesempatan melakukan amal soleh disebabkan mungkin ditimpa sakit atau meninggal dunia.

Benarlah nasihat Hasan Basri: “Ayuh segeralah, segeralah! Sebab segala sesuatu itu tergantung daripada nyawamu saja, jika ini sudah diputuskan, terputuslah pula segala amalmu. Jika demikian, amalan mana lagi yang akan kau pergunakan untuk ‘bertaqarrub’ (mendekatkan diri) kepada Allah.”

Kita perlu sentiasa nyalakan semangat dan azam berlumba-lumba melakukan kebaikkan selari suruhan agama supaya terhindar daripada segala kemungkaran.

Allah berfirman bermaksud: “Sesungguhnya mereka adalah orang yang selalu berlumba-lumba untuk mengerjakan kebaikkan dan selalu berdoa kepada Kami dengan penuh harapan serta gerun takut; dan mereka sentiasa khusyuk kepada Kami.” (Surah Al-Anbia: 90)

Demi untuk menjadi insan mulia dan dikasihi Allah, kita perlu segera melakukan kebaikkan dan meninggalkan kemungkaran. Sesungguhnya Allah selalu bersama orang yang bertakwa dan selalu menambah amalan soleh. Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah berserta orang yang bertakwa dan orang yang berusaha memperbaiki amalannya.” (Surah An-Nahl: 128)


"Wahai Tuhanku yang pengasih sentiasa buka peluang untuk ku berbuat kebaikkan kepada manusia, haiwan dan alam sekitar. Bantu aku mantap berjalan menuju kepada MU"


Impianku menjadi isteri solehah
Selepas Allah dan RasulNYA, 
cinta, kasih dan sayangku hanya pada zaujku ini.

0 comments: