BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 23 January 2010

Redha dengan Ketentuan Allah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Semoga kita semua didalam RahmatNya dan kasih sayangNya.

Sebagaimana firman Allah SWT di dalam hadis Qudsi yang bermaksud :-

“Sudah pastilah kecintaan-KU itu untuk orang-orang yang saling ziarah menziarahi kerana AKU. Sudah pasti pula kecintaan-KU untuk orang yang saling cinta menyintai kerana AKU, sudah pasti pula kecintaan-KU kepada orang-orang yang saling bantu membantu kerana AKU. Juga sudah pastilah kecintaan-KU untuk orang yang saling tolong menolong kerana AKU.” - Riwayat Ahmad dan Hakim.

Hari ini ummi ditanya perkara berkaitan redha.Seorang gadis melontarkan rasa sedihnya apabila kawan-kawan memberikan kad undangan menjemput dia hadir bersama pasangan. Dia merasa sedih, kerana dia belum berkahwin dan rasa terpukul dengan undangan itu. Lalu ummi jawap keluhan hatinya.





Jawapan Ummi : Redha dengan Ketentuan Allah "Sebenarnya jika kita redha dengan apa yang telah Allah tetapkan , perasaan sebegini tidak timbul. Jika kita ingat bahawa jodoh itu adalah ketetapan Allah,maka kita tidak akan bersedih .

Kawan tu tak ada hasrat nak sindir pun. Memang bila didalam mana-mana kad undangan pun, dah tercatat, dijemput datang bersama pasangan.Kad tu dah 'ready made' tercetak macam tu, takkan nak pinda kot. Nampak tak cantik nak di potong perkataan pasangan.

Tapi bila hati selalu berprasangka,maka syaitan dan iblis berlebih-lebih pula merangsang minda awak berfikiran negatif. semua ini adalah mainan syaitan bila sudah mengetahui awak lemah di sisi ini. Maka banyakkan lah berdoa, dan baca quran. itu sahaja penawar kepada hati yang resah gelisah dan membunuh syaitan. Usahalah...




Luahan hatinya...
saya faham apa yg ummi cuba sampaikan.. ummi camner dengan konsep redha terutama dalam kes saya ni... memang mudah menyatakan redha pada ketentuannya, semudah berkata di bibir, tetapi implimentasi tu cukup susah...


apa cara untuk saya redha dan terima dengan sepenuh hati...? bukan senang ummi.. bukan senang...
orang lain boleh memberi pendapat, tapi saya yg pedih untuk implementkan.. saya cuba dan terus mencuba...





Jawapan ummi :Redha dengan Ketentuan Allah.Redha maksud disini, terima apa yang telah Allah tetapkan. Kalau tidak terima pun, macam tu juga ketetapan Allah tapi lebih derita rasa hati kerana menentang apa yang Allah tetapkan.

Jika sekarang belum ada jodoh, nak buat camana? Nak paksa diri cari lelaki? Nak paksa diri berkahwin tanpa ada calon? Perkara ajal ,jodoh dan rezeki bukan kita yang tetapkan. Kalau kita boleh tetapkan, senanglah, pilih saja mana-mana lelaki, kahwin. Atau jika tak redha dengan sakit, baik mati, mati macamana jika ajal belum sampai? biar jatuh bangunan 10 tingkat, kalau belum ajal, tak mati juga.

Macam tu juga dengan jodoh, ada orang dah berjanji nak nikah sekian haribulan, tiba seminggu lagi,hati bolak balik, tak jadi juga. Sebab bukan jodohnya. Ada yang dah suka sama suka, bila datang meminang, sebelah perempuan minta duit hantaran 10 ribu, tak jadi juga, undur diri sebab tak mampu. Sebenarnya itu bukan jodohnya, sebab tu ada je sebab tak jadi.

Maka kita kena terima. Macam kita terima keputusan periksa. Semua orang nak nombor 1, tapi tak dapat, nak buat apa? Terima jugakan? Tak ada pula nak keluh kesah? itulah redha yg sebenar, bukan susah pun. Anggap saja soal jodoh ni macam kita nak periksa target nombor 1 ,tapi tak dapat. Atau kita nak dapat keputusan SPM capai 10A, tak dapat, ada ke kita rasa gelisah, resah dan sakit hati? redhakan?




Rintihan hatinyaokey, be a positive thinker... saya akan anggap jodoh juga seperti amik spm.. cuma target berbeza..

jika dulu saya boleh redha terima keputusan spm yg ala-ala selepas berusaha dgn tekun, kali ini saya juga akan terima apa juga keputusan yg ALLAH beri ttg jodoh saya...


ummi, terima kasih sebab brainwash saya ari ni.. saya ini meneruskan semangat seperti mana saya nak amik spm dulu.. saya telah banyak berusaha (antar borang baitulmuslim, minta kawan carikkan), saya terima keputusan Allah seadanya...

sesungguhnya siapa saya untuk melawan ketentuan Allah.




Rintihan hatinyaummi, saya minta maaf sgt2. mesti ummi tension kan jawab segala pernyataan saya.. dan mesti ummi cam kecewa kan ada halaqian yg lemah hatinya cam saya ni..


inilah masalah saya....


saya sedang cuba baiki diri.. setiap hari saya nak baiki diri agar jadi yg terbaik sebagai hamba allah, sebagai umat nabi muhammad saw, sebagai anak yg solehah, sebagai komuniti islam yg memperjuangkan agama..


saya minta maaf sekali lagi pada ummi.. terima kasih atas pandangan ummi.. saya juga rasa terpukul dengan apa yg ummi katakan tapi saya amik ia sebagai sesuatu yg positif...





Jawapan ummi :Redha dengan Ketentuan Allah.Apa yang ummi katakan , itu adalah kenyataan. Kenapa masa ambik SPM, setelah kita bertungkus lumus berusaha, tapi tak capai target kita, kita boleh redha? tak ada pun kita lemah semangat? kenapa boleh pun kita teruskan hidup seadanya dengan redha?

Adakah lepas dapat result dulu, saudari rasa kecewa dan lemah semangat? sebab itu ummi ambik contoh yang telah kita pernah lalui suatu ketika dulu...


Begitulah sedikit sebanyak,kata-kata nasihat yang ummi siramkan di hatinya yang susah untuk redha dengan apa yang Allah tetapkan. Bagaimana ummi ada kekuatan untuk redha dengan segala yang Allah tetapkan kepada ummi?

Kekuatan ummi adalah sumber dari doa ini,yang ummi hafal dan baca setiap hari, berkali-kali...


Wahai Allah,
Sesungguhnya Engkau mengetahui apa yang aku nyatakan
dan apa yang aku rahsiakan,
Semoga Engkau terima keuzuranku,
Engkau mengetahui hajatku,
Semoga Engkau kabulkan permohonanku,
Engkau mengetahui dosa yang ada dalam diriku,
Kerana itu aku mohon keampunan Mu,

Wahai Allah,
Aku meminta kepadaMU,
keimanan yang kukuh dihatiku,
dan keyakinan yang benar-benar,
sehingga aku mengetahui tidak ada apa yang menimpa diriku
kecuali apa yang telah ditakdirkan untuk diriku,
dan semoga Engkau jadikan diriku
selalu meredhai apa yang ditakdirkan kepadaku,
Wahai Tuhan Yang maha Besar dan Maha Mulia.


Impianku menjadi isteri solehah,mencintai,
mengasihi zaujku selepas Allah dan RasulNYA.

0 comments: