BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 24 January 2010

Masa Ku Lebih Bernilai dari Permata



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Semoga Allah menunjukki kita jalan kebenaran. Semoga kita sentiasa didalam limpahan Nur RahmatNya. Semoga Kita tidak mati melainkan didalam Iman dan Islam.


 "Maha suci Engkau Ya Allah, dalam aku berduka,masih ada bonus yang Engkau kurniakan pada aku." Akhir-akhir ini,ummi  makin sibuk dihimpit oleh masa. Masa bersama Halaqah.net. Kadang-kadang tugas ummi untuk membaca artikel yang dikirimkan oleh halaqian, untuk diterbitkan pun tidak sempat. Apatah lagi jika artikel itu perlu diedit kerana kesalahan ejaan, singkatan perkataan, tidak ada tanda bacaan atau tidak menggunakan huruf besar diperkataan yang sepatutnya. Agaknya jika ummi mohon kerjaya sebagai EDITOR Penerbitan Majalah atau Akhbar Tabloid,pasti mudah diterima. Namun bukan dunia yang ingin ummi beli, sebaliknya dunia ini ummi jual,akhirat yang ummi beli.

Sekarang ini ummi bagaikan kaunselor tidak bertauliah. Saban hari ummi akan dirujuk dengan berbagai masalah yang minta pandangan, minta bimbingan , minta nasihat dan soalan yang memerlukan jawapan. Syukur ilmu yang diperolehi melalui pengalaman, melalui pembacaan, melalui pemerhatian, masalah dan persoalan yang diajukan dapat diuruskan dengan baik. Nasihat, bimbingan, pendapat,pandangan dan jawapan dapat diberikan.

Ada berbagai jenis masalah dan persoalan secara persendirian yang dirujuk kepada ummi samada melalui email, private mesengge di Forum Halaqah.net atau ditelefon.Dari sekecil masalah berkaitan kaedah belajar, menguruskan rumah tangga,masalah suami isteri, hinggalah perkara berkaitan aqeedah. Itu belum masuk lagi urusan Baitul Muslim Halaqah.net yang kena sentiasa di kemas kini.

Dalam 2 hari ini sahaja, ummi di ajukan 3 kes saudara baru yang mohon bimbingan. Ada yang telah jatuh cinta dengan Islam,mahu memelok Islam, namun hatinya masih terikat dengan kasih ibu bapa, ada yang telah 'convert', tapi tidak tahu bagaimana cara untuk memaklumkan pada ibu bapa. Ada seorang lagi tu , baru 2 tahun mengenali Islam, masih belum mantap, ada pula orang Islam lain yang mencelarukan pemahamannya berkaitan Islam. Jenuh juga untuk membimbing mereka ini. Namun kerana Allah telah memilih ummi untuk dirujuk oleh mereka, maka menjadi amanah buat ummi melaksanakannya.

Ada satu kes tu, seorang muslimin mahu berkahwin dengan seorang muslimat saudara baru, keluarga sudah tetapkan tarikh pernikahan, tiba-tiba hati muslimat ini berbolak balik. Sedangkan masa berta'aruf, selepas berta'aruf, tidak ada masalah dan urusannya mudah. Ummi diminta untuk membimbing muslimat ini. Muslimat ini bukanlah berada dekat dengan ummi, nun jauh di Malaysia Timur,maka hubungan ummi hanya melalui telefon. Namun jodoh pertemuan adalah kuasa Allah, sebagai manusia kita hanya dapat merancang, selebihnya adalah urusan Allah, adakah itu jodohnya,
Wallahu A'lam. Ummi hanya mampu menasihati dan memberikan pandangan sahaja. Padahal, samada muslimin atau muslimat , kedua-duanya tidak ummi kenali. Syukur, Allah memberikan mereka petunjuk untuk merujuk masalah mereka kepada ummi.

Yang ini kes lain pula, masih belum memeluk Islam, namun hatinya sangat cinta kepada Islam.Ummi kongsikan luahan hatinya kepada pembaca laman ummi, agar mendapat pengalaman apa yang dirasainya.


Mencintai Agama Islam  1
Salam sejahtera...

saya bukan muslim tetapi saya meminati agama islam. Dan aku percaya akan kewujudan Allah. Bukti semua dapat nampak dalam Al-Quran. Ia mendahului sains maka Nabi Muhammad S.A.W. bukan lah seorang pelayar (Ar Rahman[19]Ia biarkan air dua laut (yang masin dan yang tawar) mengalir, sedang keduanya pula bertemu, Ar Rahman [20] Di antara keduanya ada penyekat yang memisahkannya, masing-masing tidak melampaui sempadannya. Al Qiamat[38] Kemudian air mani itu menjadi sebuku darah beku, sesudah itu Tuhan menciptakannya, dan menyempurnakan kejadiannya (sebagai manusia)? Setahu saya zaman Nabi belum wujudnya saintis, malah sejak Al Quran wujud, kandungan tidak berubah 1 ayat pun, berbanding kristian mempunyai kitab lama dan baru, mempunyai pecahan seperti roman katolik, SIB, methodist dan setiap cara sembahyang nya juga lain amalannya. kadang kadang saya bersembahyang dalam gereja mesti terkilan dan berfikir bagaimana Yesus di anggap anak Tuhan boleh makan, dapat merasa sakit, letih.Setiap kali saya membaca Al Quran membuat saya ingin mengetahui dgn lebih dekat dgn Agama Islam. Masalahnya sekarang saya di bantah oleh keluarga memasuki Agama Islam. Saya amat menghormati Ibu bapa saya tetapi...SAYA AMAT MENCINTAI AGAMA ISLAM DAN PERCAYA AKAN KEWUJUDAN ALLAH MAHA KUASA. Saya amat berharap mungkin tidak sekarang tapi masa akan datang dapat memeluk islam. Adakah saya boleh menghafal Al Quran walaupun saya belum mualaf? Mengenali ayat jawi atau mempelajari cara sembahyang. Ini kerana saya mahu bersedia sebelum memasuki Islam.


Mencintai Agama Islam 2
Salam Sejahtera Ummi,

betapa terkejut dan gembira apabila Ummu membalas mesej saya..macam tak percaya. Sebak dada & terharu kerana masih ada manusia yang ingin membantu tanpa wang ringgit sebagai balasan.Pelbagai cara mencari ruangan seperti ini (secara ikhlas) sampaikan saya mencari teman internet tiada yang ingin membantu (Mungkin saya orang kafir). Saya amat menghargai niat ummi untuk membantu saya...may Allah bless you.


Mencintai Agama Islam 3
Salam Sejahtera Ummi,

Saya lelaki, saya tahu maksud "ummi", saya di besarkan dalam suasana kemelayuan kerana saya di besarkan di perkampungan melayu di Miri. Malah saya pernah di tangkap ustaz kerana makan dalam bulan puasa.Terkejut ustaz apabila melihat kad pengenalan bahawa saya non muslim dan meminta maaf.Pernah juga ustaz-ustaz berjumpa dgn saya untuk melakukan ibadah di surau. Bapa saya pagawai Kastam dan kami diam di flat berhadapan dgn perkampungan melayu. Malah arwah abang kepada mak saya juga seorang mualaf. Saya ingin bertanya:

A) Jika saya muslim, saya melawat keluarga saya, adakah saya dapat memakan hidangan yang di buat oleh mak saya..tiada babi tapi pinggan mangkuk tersebut pernah di gunakan utk hidangan babi.

Jawapan ummi:
1. Makan masakan emak boleh, tetapi kena pastikan makanan di masak itu halal dan bekas nmemasaknya juga adalah bersih.Kena sertu dengan air tanah juga pinggan dan bekas masakan tu. Kena ingat, span cuci pinggan pun dah kena najis berat,maka tak boleh gunakan span itu. senang saja, bila balik rumah, belikan span cuci pinggan , saudara ambik pinggan dan peralatan memasak tu cuci /sertu dulu sebelum mak gunakan untuk memasak. Maka sucilah barang-barang tu,dan awak boleh makan bersama mereka sebab tidak ada lagi hidangan yg haram untuk saudara  makan.

B) Adakah orang non muslim boleh mempelajari @ hafal Al-quran..untuk persediaan awal.
Jawapan ummi :
2. Boleh belajar baca Al Quran sebelum masuk Islam.


C) Adakah susah bagi seorang mualaf mempelajari Al quran..maklum lah saya tengok huruf khat tu pun agak complicated. Nampak susah je.

Jawapan ummi:
3. kalau beri tumpuan boleh kenal huruf dalam seminggu, boleh sambung dan baca perlahan-lahan dalam masa seminggu lagi, nak sampai lancar dan sedap bacaan mengambil masa sebulan atau lebih bergantung kesungguhan. .


Saya memang dah nekad memeluk Islam tapi biar masa menentukannya. Ambik hati ibu bapa dahulu secara beransur-ansur kerana saya percaya setiap kebaikkan akan dibalas secara baik. Pernah bapa saya berkata " aku akan buang kau dari keluarga, masa itu kau akan menyesal!! tiada seorang dari kami dan saudara mara melihat kamu berkahwin dan menziarahi kau"..saya masih berdegil juga dan mencari gadis muslim sebagai kekasih. Secara langsung saya menyatakan yang saya menyintai gadis itu dgn bapa saya. Ini kerana bapa saya faham sifat dunia percintaan. Tapi msh ada lagi masalah kerana kekasih saya msh muda. Buat masa sekarang saya akan membuat rujukan dari internet, sahabat, dan juga Ummi. Harap Ummi sentiasa ada semasa saya memerlukan ummi Wallahuallam..Seronok nya hati berjumpa Ummi..Happy sangat sangat..



Mencintai Agama Islam 4
Salam Sejahtera Ummi,

Sebenarnya beberapa Ustaz telah sudi membantu untuk mengislamkan saya bila2 masa. Ini pun saya telah mencuba pelbagai cara mencari kaunselor agama. Pagi tadi pun tidak sengaja kerana saya ingin mencari tentang sejarah ka'abah dan Imam Mahdi..ternampak ruangan halaqah jadi cuba jer surf, jumpa ummie..Allah Maha Bijaksana & Maha mengetahui..tekan2 je dapat pula berjumpa kaunselor agama.Sebelum tu, saya surf Dr. Fadzillah Kamsah..Alaaaa guna duit la pulak...

Jadi secara langsung berdikari sendiri surf internet dan print out Al Quran versi melayu dan tentang islam untuk di baca di rumah waktu malam. Ingin saya ceritakan pengalaman saya, sewaktu tu saya berumur 12 tahun. Saya bermimpi berjumpa dgn lelaki berjubah putih dan berserban. Muka nya samar2 tak nampak wajahnya. Dia menyatakan kepada saya "saudara, mahukah saudara pergi ke suatu tempat yang indah?" Jadi saya menjawab "ya"..di pendekkan cerita saya dah sampai destinasi. Orang itu lalu berkata "inilah tempat yang d maksud oleh ku". Agak terkejut kerana di depan mata saya menunjukkan Sebuah Masjid Besar di sebuah taman bunga2, berawan awan pemandangannya di jemput oleh orang laki yang sempurna parasnya dan gadis2 cantik..pelik kan? saya kan kristian?


Mencintai Agama Islam 5
Salam Sejahtera Ummi,

Sorry Agak sibuk director manager datang tadi..ya saya dari usia remaja lagi mengetahui hal itu. Dan saya tidak akan sia siakan peluang itu untuk bertaqwa kepadanya. 1 sebab lagi adalah saya masih belum stabil dgn kehidupann dan masih pulang ke rumah bersama mak bapa saya. Jika saya masuk islam sudah tentu saya tiada tempat bergantung dan bermanja. Tambahan saya kesian pula mengenang mereka kerana saya anak sulung dalam keluarga, anak lelaki tunggal pulak tu, rumitkan? Malah hutang di kolej bapa saya langsai bayar, biar ikat perut asal saya berjaya..ish alahai..

Plan saya ingin memeluk islam selepas saya berjaya dan dapat membalas budi dan jasa mereka. Khalimah syahadat salinannya sentiasa saya bawa. Jika ada kemungkinan saya akan mati. Entahlah ummie? kenapa kadang kadang agama lain tidak dapat menerima islam terutama orang bidayuh agama kristian adalah agama rasmi. Belum lagi membuka Al Quran dan membaca isinya dah membangkang bahawa kristian pihak yang benar tanpa menggunakan akal dan fikiran. Macam saya mempelajari 2 agama islam dan kristian..logik lebih kpd islam..paling saya benci orang memasuki islam demi cinta kepada kekasih..apabila bercerai menjadi murtad..saudara mara banyak memasuki islam tapi salah seorang daripada mereka murtad..malah ajak lagi bininya memakan babi..saya ternganga melihatnya. Tapi kini sudah cerai. Tak pasti lah bagaimana keadaan istri nya sekarang dah lost contact.


Mencintai Agama Islam 6
Salam Sejahtera Ummi,

Kadang2 saya imagine..indahnya syurga kan?
Mereka (bersenang-senang di tempat masing-masing dalam Syurga itu dengan) berbaring di atas hamparan-hamparan, yang lapisan-lapisan sebelah dalamnya - dari sutera tebal yang bersulam; dan buah-buahan kedua-dua Syurga itu dekat (kepada mereka) untuk dipetik(Ar-Rahman ayat 54).

Penduduk Syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah(Ar-Rahman ayat 76)

Tapi kadang takut juga kerana ajal ni tak kira saat dan waktu..mati dalam tido pun ada. Kan bagus sekiranya orang tua saya berfikiran terbuka mengenai agama.

Begitulah luahan hati seorang yang mencintai Islam.Memang terpanggil kepada ummi untuk memberikan bimbingan walaupun sekadar di alam maya. Ummi nasihati "Jangan bimbang, masuklah Islam, insyaAllah, moga Allah akan mudahkan, berkat kesungguhan dia."

Dan ini pula kes ke 3 yang berkaitan mualaf juga...

Mohon Nasihat 1

assalamualaikum ya ummi....

adapun saya ingin meminta sedikit nasihat..
saya seorang mualaf,dah convert 3 thn,masih bujang dan tinggal seorang diri..
adapun saya ini sangatlah rapat dgn ibu saya,jadi saya sangat selesa sekiranya setiap masalah saya dapat berbincang dengan seorang wanita...adapun masalah ini tidaklah dapat saya bincangkan dengan ibu saya sebab ini memeng masalah dengan ibu saya...

masalah saya, saya teringin sangat nak bgtau ibu saya yang saya dah convert,tapi takut sangat,saya sayang dia,,tak sanggup tengok dia menangis,ummi ada cadangan, macam mana saya nak bagitau dia? sy tiada idea,,,,,,,,,,

elok la ibu sy tak perlu tau sampai bila2...

Jawapan Ummi:

Tak boleh mcm tu...
saya ada seorang anak angkat India, buat permulaan 3 tahun pertama dia tak beritahu ibu ayah, dalam masa tu, dia tetap balik ke rumah mereka. Oleh kerana dia muslimah, bila balik rumah dia terpaksa buka tudung. Bukan kerana dia munafik,(berpura-pura) tetapi kerana untuk kemaslahatan dirinya. demi menjaga hati mereka ,maka dia bertahan. dia melayan mereka dengan baik.


Selepas dia tunjukkan contoh yg baik,bila dia berterus terang sebnarnya dia dah islam selama 3 tahun, dan dia tanya pada mak ayah,adakah perbezaan dalam layanan kasih sayang dan perhatiannya selama ini pada mereka, mereka kata tidak. lepas tu dia bagitahu,sebenarnya dalam Islam seorang anak,tetap perlu taat dan kasih pada ibu bapa walaupun berlaian agama.


mak ayahnya boleh terima, juga cuma ambk masalah. Memang ibu bapa mana pun,mula-mula akan marah dan terasa hati.Tapi lama-lama bila kita tetap tunjukkan contoh yang baik, mereka akan terima.


Begitu juga anak angkat cina sarawak. Dia tetap buat baik dgn ibunya. Ibunya marah, namun dia tetp balik rumah,layan dia mcm biasa walaupun ibu disarawak dia di semenanjung. lama-lama ibunya terima,masa kahwin ibunya datang dan masa bersalin ibu nya datang sama ke rumah saya ,tolong teman jaga anaknya itu.


seorang lagi anak angkat india+cina lelaki, setelah 5 tahun dia convert,baru dia bagitahu ayahnya. masa mak nya masih hidup,dia tak bagi tahu pun dia dah convert,tapi gerak ahti maknya, sebelum meninggalmak dia kata 'mak tahu kau dah islam'. Ayahnya tak tahu sehinggalah baru-baru ini dia bagitahu.




Mohon Nasihat 2
kes saya lain mcm sket..abg sy dah lama convert..waktu ibu sy mula2 tau,,betapa seksanya dia,,
sy tak sanggup tengok ibu sy mcm tu,,abg sy mmg gagal tunjuk contoh yg baik....apa yg bt sy paling sedih bila ibu sy dah pesan awal2,jgn ko masuk islam,aku tak halalkan semuanya dr ko kecik sampai skrang,,,,,sy tak heran langsung klu org lain ckp mcm tu...ini ibu sendiri...

sy tak mampu nak bgtau rasanya...rasanya terima sajalah sebgai ketentuan illahi.

Nasihat Ummi:
Kena bagitahu juga. sebab saya juga ad kes, anak perempuan convert dulu, mak dia marah sangat, sampai nak bunuh anak perempuan tu, masa tu abang belum convert,maka dengan abg lah mak mengadu segalanya...tapi 2 tahun lepas tu, abg pula convert, mak tak boleh kata apa. mula memang mak marah dan halau abg tu,namun bila dia fikirkan semula dia cuma ada 2 anak sahaja, dan dua-dua dah islam, maka dia terima mereka semula ,lagipun mereka tak lari bawa diri kemana,jadi mereka balik rumah jaga mak.


Kalau saudara tak bagitahu mak,jika meniggal dahulu pada mak,mahukah saudara dikebumikan secara agama mak?


Ummi nasihati dia agar maklumkan juga pada ibunya supaya tidak terjadi perebutan jenazah jika dia meninggal dahulu dari ibunya.


Mohon Nasihat 3
kalau sy mati dulu? sy dah mati..apa nak di kisahkan lg,,itu ujian utk org yg masih hidup,,org yg tau, sy dah islam takkan nak biarkan sy diuruskan cara buddha?

ok,,skrang nak bgtau mcm mana?


Nasihat Ummi:
Bagitahulah, saya dah convert,saya dah memilih Islam sebagai agama. Saya nak hidup cara islam. Tapi,walaupun saya dah islam, saya tak tinggalkan mak. Dalam Islam ajar,anak mesti taat dan baik dgn ibunya walau berlainan agama. saya tetap jaga mak sampai bila-bila.


Beginilah setiap hari ummi dirujuk dengan berbagai permasalahan dan luahan hati. Ini tidak termasuk soalan rumah tangga pada yang telah berkahwin, masalah tiada pasangan bagi yang belum berkahwin.Semoag Allah mengurniakan ummi kekuatan, ketabahan, kesabaran dalam melalui liku-liku hidup ini.



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

0 comments: