BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, 13 April 2010

Hebatnya ALlah : Kisah Sang Lebah

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Ada satu ibarat : Jadilah seperti lebah, hinggap di pohon tidak merosakkan rantingnya malah meninggalkan madu menjadi ubat yang manis rasanya. Si comel ini hidup berpindah randah dalam satu koloni dan mempunyai semangat kerjasama antara satu dengan yang lain.



Sememangnya ALlah sudah memerintahkan lebah untuk hidup di kawasan habitatnya yang tersendiri sebagaimana yang disebutkan dalam Surah an Nahl (Lebah) yang bererti :

"Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah :"Hendaklah engkau membuat sarangmu di gunung-gunung dan pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai) serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhan mu yang diilhamkan dan dimudahkanNya kepadamu. (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan ALLah) bagi orang-orang yang mahu berfikir" (Surah an Nahl : Ayat 68-69)




Jasa lebah kepada manusia

Peranan besarnya antaranya adalah sebagai penghisap madu bunga yang memberikan penawar kepada pelbagai penyakit dan yang lebih penting dari itu adalah sebagai agen pendebungaan tanaman.

Tahukah anda ?, kehilangan lebah akan menyebabkan kita kehilangan sumber madu dan juga boleh menyebabkan manusia menghadapi krisis makanan. Kerana jika tiada proses pendebungaan maka tumbuh-tumbuhan tidak dapat mengeluarkan buah dan juga hasilnya. Terdapat 40,000 spesis lebah yang dikenal pasti sebagai agen pendebungaan yang berjaya dan hampir 60 peratus tanaman buah-buahan dan sayuran bergantung kepada agen pendebungaan ini.




Hebatnya Kuasa ALLah

ALlah menjadikan lebah untuk menghasilkan madu 454 gram yang memerlukan sang lebah ini terbang sejauh 880,000 kilometer dan menghisap madu hampir 2 juta pelbagai bunga.

Kematian lebah yang menjadi misteri kepada para saintis boleh menimbulkan kesan besar kepada krisis makanan dan harga makanan. Inilah antara hikmah yang besar kepada manusia dari penciptaan lebah. Semoga kita selalu bersyukur dan jauh dari kekufuran.


Kehebatan Sang LebahLebah madu membuat tempat penyimpanan madu dengan bentuk heksagonal. Sebuah bentuk penyimpanan yang paling efektif dibandingkan dengan bentuk geometris lain.

Lebah menggunakan bentuk yang memungkinkan mereka menyimpan madu dalam jumlah maksimal dengan menggunakan material yang paling sedikit. Para ahli matematika merasa kagum ketika mengetahui perhitungan lebah yang sangat cermat. Aspek lain yang mengagumkan adalah cara komunikasi antar lebah yang sulit untuk dipercaya. Setelah menemukan sumber makanan, lebah pemadu yang bertugas mencari bunga untuk pembuatan madu terbang lurus ke sarangnya.

Ia memberitahukan kepada lebah-lebah yang lain arah sudut dan jarak sumber makanan dari sarang dengan sebuah tarian khusus. Setelah memperhatikan dengan seksama isyarat gerak dalam tarian tersebut, akhirnya lebah-lebah yang lainnya mengetahui posisi sumber makanan tersebut dan mampu menemukannya tanpa kesulitan.


Lebah menggunakan cara yang sangat menarik ketika membangun sarang. Mereka memulai membangun sel-sel tempat penyimpanan madu dari sudut-sudut yang berbeda, seterusnya hingga pada akhirnya mereka bertemu di tengah.

Setelah pekerjaan selesai, tidak nampak adanya ketidakserasian ataupun tambal sulam pada sel-sel tersebut. Manusia tak mampu membuat perancangan yang sempurna ini tanpa perhitungan geometris yang rumit; akan tetapi lebah melakukannya dengan sangat mudah. Fenomena ini membuktikan bahwa lebah diberi petunjuk melalui “ilham” dari Allah swt sebagaimana firman Allah dalam surat An-Nahl ayat 68 di atas.

Sejak jutaan tahun yang lalu lebah telah menghasilkan madu sepuluh kali lebih banyak dari yang mereka perlukan. Satu-satunya alasan mengapa binatang yang melakukan segala perhitungan secara terinci ini memproduksi madu secara berlebihan adalah agar manusia dapat memperoleh manfaat dari madu yang mengandung “ubat bagi manusia” tersebut.




Manafaat MaduTahukah anda tentang manfaat madu sebagai salah satu sumber makanan yang Allah sediakan untuk manusia melalui serangga yang mungil ini?

Madu tersusun atas beberapa molekul gula seperti glukosa dan fruktosa serta sejumlah mineral seperti magnesium, kalium, potasium, sodium, klorin, sulfur, besi dan fosfat. Madu juga mengandung vitamin B1, B2, C, B6 dan B3 yang komposisinya berubah-ubah sesuai dengan kualitas madu bunga dan serbuk sari yang dikonsumsi lebah. Di samping itu di dalam madu terdapat pula tembaga, sodium dan zink dalam jumlah yang kecil, juga beberapa jenis hormon.

Sebagaimana firman Allah, madu adalah “ubat yang menyembuhkan bagi manusia”. Fakta ilmiah ini telah dibenarkan oleh para ilmuwan yang bertemu pada Konferensi Apikultur Sedunia (World Apiculture Conference) yang diselenggarakan pada tarikh 20-26 September 1993 di China.

Dalam konferensi tersebut dibincangkan perubatan dengan menggunakan ramuan yang berasal dari madu. Para ilmuwan Amerika mengatakan bahawa madu, royal jelly, serbuk sari dan propolis (getah lebah) dapat mengubati berbagai penyakit.

Seorang doktor berasal dari Rumania mengatakan bahawa ia mencuba menggunakan madu untuk mengubati pesakit mata katarak, dan 2002 dari 2009 pesakitnya sembuh sama sekali. Para doktor dari Poland juga mengatakan dalam konferensi tersebut bahwa getah lebah (bee resin) dapat membantu menyembuhkan banyak penyakit seperti bawasir, penyakit kulit, penyakit ginekologis dan berbagai penyakit lainnya.

Lebah Madu merupakan serangga yang penting dalam proses pendebungaan pokok. Ia amat berfaedah pada keseluruhan masa hidupnya dan dalam masa satu hari, ia akan melawati bunga-bunga dan menyebarkan debunga dengan banyaknya. Begitu hebatnya ciptaan Allah menjadikan makhluk kecil ini sentiasa berbakti kepada makahluk lain. Bagaimana kita yang memang sedia diberikan akal dan fikiran untuk berbakti kepada makhluk lain?

Manusia adalah sebaik-baik kejadian, sehinggakan Allah memerintahkan malaikat dan jin agar hormat kepada manusia.Firman Allah dalam surah Al-Baqarah , ayat 34

"Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; dia enggan dan takbur dan menjadilah dia dari golongan yang kafir. "

Namun apa yang berlaku hari ini? Semasa Allah mahu menjadikan manusia sebagai khalifah dibumi, malaikat menyatakan...Firman Allah lagi dalam surah Al-Baqarah 30 hingga 33,

"Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?. Tuhan berfirman: Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya. (30)

Dan Dia telah mengajarkan Nabi Adam, akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Dia berfirman: Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda ini semuanya jika kamu golongan yang benar. (31)

Malaikat itu menjawab: Maha suci Engkau (Ya Allah)! Kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. (32)

Allah berfirman: Wahai Adam! Terangkanlah nama benda-benda ini semua kepada mereka. Maka setelah Nabi Adam menerangkan nama benda-benda itu kepada mereka, Allah berfirman: Bukankah Aku telah katakan kepada kamu, bahawasanya Aku mengetahui segala rahsia langit dan bumi dan Aku mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan?. (33)

Jelas nyata, bagaimana tingginya darjat manusia, tetapi kenapa bila telah diciptakan kita dengan darjat yang tinggi , kita sendiri yang menurunkan darjat lebih rendah dari syaitan. Kenapa kita tidak mahu jadi lebih baik dari lebah?

Berfikirlah anak-anak ku dengan ilmu, ummi cuma mampu menulis sekadar memberikan peringatan. Peluang untuk menuntut ilmu itu luas , maka tuntutlah demi menjadikan dunia sebagai jalan menuju ke akhirat, tempat kita yang kekal abadi.

Ketahui anak-anak ummi, ummi sayang kepada kalian dan sentiasa berharap kita dapat berkumpul di bawah naungan panji Nabi Muhammad SAW di akhirat nanti didalam rahmat dan kasih sayang Allah. Mak juga amat sayang anak mak, mak mahu kita bersama-sama berada di bawah panji Nabi Muhammad SAW didalam redha dan rahmat Allah.



Impianku menjadi isteri solehah,
selepas Allah dan RasulNYA,
cinta kasih sayang adalah untuk zaujku.

5 comments:

Izzatul Iman said...

Salam... Harap ummi dapat betulkan ayat ni:

"Namun apa yang berlaku hari ini? Semasa Allah mahu menjadi____ manusia khalifah dibumi malaikat menyatakan...Firman Allah lagi dalam surah Al-Baqarah 30 hingga 33,"

rasanya tertinggal perkataan "kan"

maaf sebab menegur...

Menyelami Lautan Hati Seorang Wanita said...

Terima kasih Izzatul Iman atas teguran untuk membetulkan. Kelalaian menaip pada ayat itu.

Semoga kita semua mendapat rahmat dari Allah dan hidup saling ingat mengingati serta berkasih sayang.

Anonymous said...

Assalamualaikum
Mohon izin mengambil gambar lebah di atas
Terimakasih
Wassalamualaikum

Ummi Munaliza said...

silakan...aku ingin menjadi lebah

Anonymous said...

I’m do not certain wherever you’re getting the facts...

I have to spend some time studying a lot more or maybe finding
out more.
Here is my website - www.leewanthailand.com